BasBQ
Beef en Steak

Beef tataki

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Eindelijk weer eens tijd gevonden om deel te nemen aan de foto wedstrijd. In het gerecht zitten een aantal componenten die ik nog niet eerder had gemaakt, een van de elementen die voor mij het koken leuk maken. De ingrediënten heb ik zelf samengesteld naar verschillende recepten op het internet.
Met kerst heb ik een hele ossenhaas gehaald en geportioneerd. Mooie black Angus in dit geval. Hiervan 2 tournedos uit de. vriezer gehaald en laten ontdooien.
Vervolgens de ponzu saus gemaakt met:
  • 50 ml. sake
  • 50 ml. mirin
  • 100 ml. water
  • 100 ml. yuzusap (ik heb limoen gebruikt)
  • 200 ml. Japanse sojasaus (tomasu)
  • 100 ml. rijstazijn
  • 1 stukje kombu
Sake, water en mirin even laten koken zodat de alcohol uit de sake verdampt, vervolgens de rest er bij gedaan een kwartiertje laten trekken. Kombu er uit gevist en de saus was klaar.

Eidooiers op een met olijfolie ingesmeerde lepel gedaan en de csg aangestoken met wat whisky/eiken mot een kwartiertje koud gerookt.
IMG_7962.jpeg



Radijs ingelegd in zoet zuur, paddestoelen gebrand met een gasbrander en in een marinade gelegd van ponzu, olijfolie en zoetzuur.

IMG_7964.jpeg

bbq aangestoken de prei gepoft en een skillet voorverwarmd. Toen deze warm was een klontje boter in skillet en de tournedos een halve minuut per kant gebakken.
IMG_7969.jpeg


Daarna snel terug koelen in de koeling. Soja boontjes 2 minuten gekookt en chips geknipt van zeewier blaadjes.
Toen kon het bordje worden opgemaakt. Geheel op smaak gebracht met een beetje zout. Op deze foto zag ik dat de ponzu saus nog ontbrak. Op de eidooier zit overigens wat furikake.
IMG_7972.jpeg


En bij deze het eindresultaat:

E5EED588-AE7C-40A3-9584-D4804200EEB0.jpg


Qua smaak was het goud! De gepofte prei en de gerookte eidooier zorgde voor een lichte rook smaak. Het vlees had in theorie net zo goed in de pan gebakken kunnen worden maar ja, het was mooi weer en je houdt van bbqen of niet.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!
 
Lekker hoor Kaspa!

Ook mooi hoe je het bordje hebt gedresseerd 👌🏻
 
Wat een sterrengerecht. Ziet er verrukkelijk uit!
 
Geweldig! dat ziet er top uit.
 
Top gedaan Chef!
 
Wauw mijn complimenten :love: dit ziet er echt fantastisch uit!
Wanneer ga je dit weer maken, kan ik een tafeltje reserveren 😋
 
Dat ziet er echt prachtig uit!

Dit zou zo in een sterrenrestaurant geserveerd kunnen worden.
 
Wat een gave presentatie en wat ziet het er allemaal heerlijk uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan