BasBQ
Beef en Steak

Beef short ribs

 

badje

Sprokkelaar
Berichten
27
Ooit zag ik ergens een plaatje van beef short ribs en ik was verliefd. Zelf maken dus.

Het plan was om bij m'n zwager de BBQ aan te zwengelen ze daar op te eten, om even te laten zien hoe je echt moest BBQ'en. Helaas ging dat door een misverstand niet door en was het vlees later binnen dan gepland. Toendertijd spareribs en picanha gemaakt en er heerste een grote stilte tijdens het eten :D M'n zwager de volgende dag berichtjes sturen hoe het precies moest en waar hij informatie kon vinden, weer iemand verslaafd. Jeej. Moraal van dit verhaal, ik zat nog met 3 kg beef short ribs.

Gelukkig zijn mijn huisgenoten grote eters en waren ze ook wel enthousiast dat ik dit ging maken. 's Ochtends vroeg uit bed en om half 12 moest het vlees erop liggen. Dit keer zelf een rub gemaak aangezien ik niet echt een beefrub had.

Het was de eerste keer met m'n nieuwe BBQ dus de temperatuurbeheersing was nog een beetje pielen. Dit resulteerde in een temp van 300 F, iets heter dan ik wilde. Later de temperatuur terug geschroefd naar 250 F. Maar als de BBQ eenmaal stabiel is lijkt het wel of hij eeuwig dezelfde temperatuur blijft. Nog wel een beetje luchtlek hier en daar, maar daar gaat aan gewerkt worden.

's Avond om 7 uur waren er 2 racks klaar, en de laatste was rond 9 uur klaar. Ik heb eikenhout gebruikt, kilo's van liggen namelijk.

Foto's dus:


Rubje maken, peper, zout, knoflook en wat andere zooi.


Hard werken.


Ziet er nu al lekker uit.


Ook van de bovenkant.


En zo misschien wel het best.


Nieuwe Q in actie!


Kijk dan, super!


uuuuuuuuh


Klaar.


Man man man. Wat lekker.


En als slot nog maar een foto van de lucht die avond, mooi tafereel. Was net wat laat met de foto en de lucht was al een beetje weggetrokken.
 
Wow! Dt ziet er geweldig uit.
Een top avondje zo te zien

Hebben ze er nu 7 uur opgelegen?
En welke kern temperatuur heb je ze er afgehaald?

 
badje zei:
's Ochtends vroeg uit bed en om half 12 moest het vlees erop liggen.

Ik ben dan -zomaar- echt razend benieuwd wat de definitie van "vroeg" betekent
 
dennis zei:
badje zei:
's Ochtends vroeg uit bed en om half 12 moest het vlees erop liggen.

Ik ben dan -zomaar- echt razend benieuwd wat de definitie van "vroeg" betekent

Ik vraag me af hoelaat je dan opstaat als je uitslaapt =))
 
Zien er idd erg lekker uit!
 
Ridevi71 zei:
Wow! Dt ziet er geweldig uit.
Een top avondje zo te zien

Hebben ze er nu 7 uur opgelegen?
En welke kern temperatuur heb je ze er afgehaald?

De kleinste hebben er 7 uur op gelegen, er zat ook 1 dik stuk bij, die heeft er bijna 9 uur op gelegen.

Ik heb geen temperatuur gemeten, maar geprikt met een sateprikker om te voelen hoe zacht het was.

dennis zei:
badje zei:
's Ochtends vroeg uit bed en om half 12 moest het vlees erop liggen.

Ik ben dan -zomaar- echt razend benieuwd wat de definitie van "vroeg" betekent

Student met vakantie vroeg, rond 10'en. :p

 
Is het zo bij deze ribs dat ze klaar zijn als ze de temperatuur bereikt hebben? of moet je ze wat langer laten doorgaren?
 
Ik heb geen idee, ik heb het zelf niet op temperatuur gedaan maar op feel. Gewoon met een sateprikker, gaat ie erin als boter dan is het goed. Nog veel weerstand is ie niet goed. Heb daarna ook niet gemeten dus daar zou ik je niet mee kunnen helpen.
Ik heb ze zo lang gedaan door trial en error, had al een keer geprobeerd. Die waren lekker na 8 uur, temp was lager toen. Nu was de temp hoger dus konden ze korter.

 
Terug
Bovenaan Onderaan