BasBQ
Beef en Steak

Beef ribs - Franklin BBQ stijl

We waren met 5 personen (niet allemaal grote eters). Blijft inderdaad veel minder over dan ik had verwacht, maar het is wel vrij machtig/zwaar.

Uiteindelijk hadden we met de zalm, salades, aardapppeltje en short ribs allemaal een mooie portie. We hadden nog kippendij klaar liggen maar niet nodig gehad.

Als je een groep hongerige vleeseters over de vloer krijgt zou je zeker een groter stuk kunnen (moeten ;)) nemen.
 
Qua temperatuur wil ik tussen 120 en max 140 graden blijven. Aldus Franklin BBQ zijn beefribs gebaad bij een wat hogere temperatuur, dus we gaan het zien.
Hou er rekening mee dat Franklin op (grote) offset smokers werkt (en met belachelijk goed vlees). Offset smokers hebben veel meer luchtdoorstroming dan een kamado (convectiewarmte vs stralingswarmte) . Het is aangewezen om kritisch te kijken naar temperaturen/tijden/... van ander soort bbqs.
 
Ziet er allemaal heerlijk uit en wat een compleet verslag !! 👌
 
Het is aangewezen om kritisch te kijken naar temperaturen/tijden/... van ander soort bbqs.

Zeker, ik ben om dit reden ook verder gaan zoeken. Kwam uiteindelijk op een Texaans bbq forum wat voor mij voldoende vertrouwen gaf om toch de hogere temp aan te houden. Bereiding van beefribs was daar tot een soort religie verheven en het overgrote deel gaf de voorkeur een hogere temperatuur. Ook op de kamado tussen de 130/140 graden.

Het bindweefsel en vet wat in de beefribs zit schijnt bij een iets hogere temperatuur beter "weg te smelten" in het vlees vs een lagere temp van 115/120 graden.
Er waren meerdere testen gedaan waarbij je dat ook duidelijk terugzag op de foto's (natuurlijk zijn dat niet dezelfde stukken vlees, maar in meerdere verschillende testen was het vet/bindweefsel met meeste weg gesmolten bij de hogere temp runs).

Gaf voor mij voldoende vertrouwen om ook de hogere temperatuur aan te houden en qua mals/sappigheid (gelukkig) weinig te klagen ;-)
 
Wat een verslag en wat een plaatjes zeg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan