BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
Vandaag eindelijk Beef Jerky gemaakt op mijn nieuwe Rosle smoker. Ooit eerder gemaakt op m'n Weber Summit, maar daar kon ik niet echt low en goed mee smoken.
Afgelopen week ruim 3,6 kg rundermuis bij de Makro gekocht. 2 uur in de vriezer gelegd en toen in plakken van 5 mm gesneden. Terwijl het vlees in de vriezer lag de marinade gemaakt volgens dit recept (https://www.youtube.com/watch?v=_fCpyfduiGk)
1 cup cola
1/4 cup honing
1/3 cup witte wijnazijn
1/3 cup sojasaus
1 eetlepel zout
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel gerookte paparika poeder (ik heb half om half de milde en de hete poeder genomen).
Geheel inkoken tot 1,5 cup.
Volgende keer vervang ik de milde versie voor de hete variant. Geeft nog net iets meer pit aan het vlees

Voor mijn smoker Greek Fire briketten gekocht en volgens minion methode aangestoken met stukken appelhout. Smoker heeft 2 roosters maar daar had ik niert genoeg aan. Gelukkig past het rooster van mijn oude weber ook in deze smoker maar ook toen had ik nog te weinig ruimte. Vlees aan spiezen geprikt en die met het handige visrek ook kunnen gebruiken. Temperatuur rond de 55 gr gehouden. Na 4 uur konden de eerste stukken Jerky eraf. Even proeven met de rest van de familie en deze run mag al geslaagd worden beschouwd. Het vlees aan de spiezen hing te dicht tegen elkaar en die vervolgens ook nog op het rooster gelegd. 2 uur later waren ook die goed.
Heerlijk dagje met de smoker gehad. Blijft toch leuk om met "echt" vuur te spelen  B-)
Hier dan de plaatjes


Het vlees net uit de vriezer en eerste stukken gesneden


Deel van het vlees met de draad mee gesneden en deel er haaks op


Vlees 24 uur in marinade gestaan, droog gemaakt en vervolgens nog 12 uur in koelkast laten drogen


Deze bleef vandaag keurig "koud"


Greek Fire minion met stukje appelhout


Berg vlees


2 rooster al vol, waar laat ik de rest?


Eindelijk voor al het vlees een plekje gevonden


FF checken


Eerste lading is na circa 4 uur klaar


Vlees van de spiezen later op rooster gelegd, zaten te dicht tegen elkaar


Voor de lekkere trek paar worstjes erbij en wat knolselderij (later frietjes van gemaakt)


Berg Beef Jerky. Inmiddels groot deel in vacuumzakken gedaan.
 
Lekker hoor
 
Lekker zeg. Mijn batch was in 2 dagen op dus komend weekend is de volgende sessie al gepland

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ziet er goed uit!
 
Geweldig.
Waar ik ook heul veul respect voor heb is dat je een deel vacu?m verpakt.
Wat een kwelling lijkt het me als je lekker tv zit te kijken met een trappist erbij en er ligt beef jerky in de vriezer.
Ik zou het niet kunnen, beef jerky bewaren  :D respect.
 
Lekker hoor... Gaan we ook eens proberen

Verstuurd vanaf mijn H30-U10 met Tapatalk

 
Ze gaan hier ook altijd veel te snel op, geen reden om te vacuumeren...

Mischien een tip om ruimte te besparen, ik hang ze altijd aan haakjes (kersballenhaakjes) aan de onderzijde van het rooster.
 
Ridevi71 zei:
Geweldig.
Waar ik ook heul veul respect voor heb is dat je een deel vacu?m verpakt.
Wat een kwelling lijkt het me als je lekker tv zit te kijken met een trappist erbij en er ligt beef jerky in de vriezer.
Ik zou het niet kunnen, beef jerky bewaren  :D respect.
Ze liggen echt niet in de vriezer hoor. In de vacuumzakken drogen ze niet verder uit, zoonlief (topsporter) neemt ze dagelijks mee naar het wedstrijdzwemmen, hij eet na afloop van een trainer liever beef jerky dan een eiwitshake. Gaat wel snel zo, dus ik heb weer een reden om over 2 weken beef jerky te maken B-)
 
McPeet zei:
Gaat wel snel zo, dus ik heb weer een reden om over 2 weken beef jerky te maken B-)
Ze zijn dus erg lekker begrijp ik hieruit?  ;)

Ziet er in ieder geval erg goed uit en moet ik ook maar eens een keer aan beginnen  :D
 
DanBras zei:
McPeet zei:
Gaat wel snel zo, dus ik heb weer een reden om over 2 weken beef jerky te maken B-)
Ze zijn dus erg lekker begrijp ik hieruit?  ;)

Ziet er in ieder geval erg goed uit en moet ik ook maar eens een keer aan beginnen  :D
Ze zijn onwijs lekker. Inmiddels al aanvraag gehad van rest van het zwemteam om ook voor hun wat te maken.
 
Mooi plaatje zeg al die rekjes vol met vlees, vooral dat hangende werk.
Lijkt wel een soort bruin-was-praktijkje.... ik vind het prachtig!
Zou daar dolgraag ook eens mijn tanden inzetten.
Waar zwemt je zoon? Ik kom eraan Peet!
 
Sander72 zei:
Mooi plaatje zeg al die rekjes vol met vlees, vooral dat hangende werk.
Lijkt wel een soort bruin-was-praktijkje.... ik vind het prachtig!
Zou daar dolgraag ook eens mijn tanden inzetten.
Waar zwemt je zoon? Ik kom eraan Peet!
Rij je iedere dag langs Sander; in het Hofbad te Den Haag, 4 x ochtend van 7 tot 9 uur en 2 x 's avonds van 17 tot 19.00 uur ;)
 
prachtig Peet, ik moet er ook maar eens aan gaan geloven  :)
 
McPeet zei:
Sander72 zei:
Waar zwemt je zoon? Ik kom eraan Peet!
Rij je iedere dag langs Sander; in het Hofbad te Den Haag, 4 x ochtend van 7 tot 9 uur en 2 x 's avonds van 17 tot 19.00 uur ;)
Uhhhh..... Hofbad??!!.....dat is slechts een paar km van mijn huis in Leidschenveen!
Ik kom er ook aan! Voor de jerky dan niet het zwemmen, want dat is te vermoeiend  :D :p
 
Damn dat ziet er geweldig uit.


Ik heb dit al lang op mijn verlanglijstje staan. Het moet er toch maar eens van komen.
 
chckstrk zei:
Welke vind je beter, die met de draad of tegen de draad zijn gesneden?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Met de draad mee, Tegen de draad in, met de draad mee vinden ze lastiger te eten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan