BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky "met een pitje"

 

Tjeerd

Kooltjesharker
Berichten
239
IMG_20220603_163205.jpg

Beef Jerky een heerlijke snack van gedoogd rundvlees.
Voor de beef jerky hebben we mager rundvlees nodig, voor mijn jerky gebruik ik een stuk "dikke plaat".
Deze probeer je in zo dun mogelijke plakken te snijden (3mm), let wel op dat je met de draad mee snijd.

Tip:
Leg je vlees een paar uur voor je het gaat snijden in de vriezer, dit vergemakkelijkt het snijden.

IMG_20220602_194109.jpg


Nu de marinade maken, uitgaande van 1kg vlees.

  • Sojasaus 6 eetlepels
  • Ketjap Manis 6 eetlepels
  • bruine basterdsuiker 2 eetlepels
  • (gerookt) paprikapoeder 2 eetlepels
  • venkelzaad 1 eetlepel *fijn malen
  • knoflookpoeder 3 theelepels
  • Sesamolie 3 theelepels
  • grof zeezout 2 theelepels
  • grove zwarte peper 2 theelepels
  • gedroogde pepertjes 3 stuks *fijn malen
IMG_20220602_193134.jpg


Nu mag het vlees bij de marinade en meng het goed door. Als het vlees goed in de marinade zit schud dan het vlees en de marinade
in b.v. zip Lock bag en laat het dan in de koelkast verder marineren. Heb je haast dan zou ik het 4 uur laten staan, en heb je meer tijd laat het dan gerust een nachtje staan in de koelkast.

Na het marineren is het belangrijk dat we het vlees zo droog mogelijk krijgen, doe dit door het met keukenpapier af te deppen. Zo verkort je de tijd dat het vlees op de BBQ moet drogen met een paar uur.

IMG_20220603_090830.jpg


Terwijl het vlees droogt onder het keukenpapier kunnen de BBQ klaar maken, een indirecte opstelling bij een temp. van 70/80 graden.


Het beste is als je het vlees kunt laten hangen in de BBQ dat geeft een betere en gelijkmatigere droging.
In de eerste paar uur dat het vlees op de BBQ ligt voeg ik steeds wat rookhout toe (gebruik wat je wil).


IMG_20220603_103733__01.jpg


Nu is het wachten, afhankelijk van de dikke van het vlees en temperatuur in de BBQ kan dit zo maar 6 tot 8 uur duren.
Hoe weet je nou wanneer de beef jerky klaar is,. Ik pak een stuk beef jerky en buig het, als het bij het buigen kleine scheurtjes geeft (denk hierbij aan uitgedroogd leer wat scheurtjes geeft bij buigen) dan rest mij nog maar 1 ding, proeven!! Is het dan goed mag het er af en heb je een heerlijke snack!


IMG_20220603_163205.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen
 
Mooi recept en ziet er lekker uit! Ga ik zeker een keer proberen!
 
Man, Jerky, zo lekker!
 
Denk dat ik dit ook maar eens ga proberen. Bedankt voor de tips
 
Altijd lekker zo'n portie beef jerky. Binnenkort ook nog maar eens een portie maken.
Een lekker beetje pit er in en dan er een lekker biertje bij
 
Wat weer een leuk idee! Ziet er lekker uit.

Hoe langkan je de beef jerky bewaren na bereiding?
 
Mooi recept.
Jaren geleden op vakantie in Zuid Afrika voor het eerst biltong geproefd. Sindsdien koop ik het altijd als ik het ergens tegenkom.
Zelf maken is natuurlijk veel leuker en vast lekkerder.
Ga ik proberen met dit recept.
Bedankt!
 
Heb geen rosbief mee genomen bij de Sligro…Was een te groot stuk (2.5 kilo).
Donderdag maar even naar mijn eigen slager voor een mooi mager stuk rundvlees…Want kogelbiefstuk vind ik ook zonde aan de andere kant 🤔😉
2,5 kg is inderdaad een beste berg aan plakjes! En dat geeft wat rooster oppervlak problemen,.. 😉

De slager zal vast een mooi stukje vlees hebben voor je! Succes!!
 
2,5 kg is inderdaad een beste berg aan plakjes! En dat geeft wat rooster oppervlak problemen,.. 😉

De slager zal vast een mooi stukje vlees hebben voor je! Succes!!
Haal meestal vinkelap hiervoor
 
gaan we gauw keer maken yummmmmmm ziet er zo lekker uit ook allen hoeveel vlees neem je ?? i.v.m met je marinade ?
 
gaan we gauw keer maken yummmmmmm ziet er zo lekker uit ook allen hoeveel vlees neem je ?? i.v.m met je marinade ?
Het recept gaat uit van 1kg vlees,. Pak je een halve kilo vlees dan deel je de ingrediënten ook door de helft..
 
Terug
Bovenaan Onderaan