BasBQ
Beef en Steak

Beef jerkey

flamin firefighter zei:
Nog een kleine tip: je vlees niet eerst droogdeppen, maar gewoon rechtstreeks uit de marinade op het rooster leggen. Het drogen duurt dan misschien wel iets langer maar de smaak wordt veel intenser.

Hoeveel gewicht aan vlees gebruik jij voor deze hoeveelheid marinade?
Want dat be?nvloed natuurlijk ook de sterkte van de smaak.
 
flamin firefighter zei:
.....
Marinade:
4 etl sojasaus (ik gebruik ook wel ketjap manis)
.....
Ik neem aan dat je dan dus altijd ketjap manis gebruikt, aangezien dit zoet is. Sojasaus is normaal gesproken altijd zout, dus dat lijkt me dan niet het juiste ingredient, toch?
 
Klopt, het recept heb ik ooit ergens op internet gevonden en daar stond "soja saus" maar bij gebrek daaraan heb ik ketjap manis gebruikt en dat gaf een goed resultaat. Kan ook best zijn dat ze ketjap manis bedoelden want dat wordt wel vaker verwisseld. Bij gebruik van sojasaus zou het idd best wel eens te zout kunnen worden.

Goed punt wat je aan geeft!

Bert: ongeveer een pond vlees.
 
Ik heb al een kilo in de marinade staan ;D
 
Ik begin ietsje kleiner, ik heb net een mooi mager stukje rosbief van 450 gr gekocht en getrancheerd in plakjes van ongeveer 4 mm in de marinade gezet, morgenochten ga ik ze op de WSM klaarmaken... Ik heb er nu al zin in :))
 
Chtakafri zei:
structor zei:
Ga je de 'ring van bert' gebruiken?
huh? wat bedoel je?
In bert zijn beef jerky topic heeft hij beschreven hoe hij zijn temperatuur laag heeft gehouden met een ring van kolen, ik ben benieuwd of dat ook zo goed gaat werken op een wsm
 
Hij bedoelt deze opstelling om de temperatuur laag te houden.
Maar ik denk dat je in een wsm wel wat meer brandende briketten kunt gebruiken.

DSC01738.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan