BasBQ
Beef en Steak

BEEF HAMMER

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Geïnspireerd door loskomende smaakpapillen bij het zien van het beperkte aantal post over dit mooie stukje rundvlees.

Een Beef Hammer van 2,6 Kg bij de slager gehaald en iets meer dan een 1,5 kg na een uurtje of 10 op je bord. Maar dit is écht de moeite waard. Of om zoals hieronder beschreven te maken of naar eigen smaak mee te experimenteren.
Een dag eerder begonnen met het verwijderen van de vliezen, op drie plekken opgebonden en in de Rub rub gezet. Daarna stevig ingepakt in de huishoudfolie en ruim 24 uur in de koelkast.
Een half uurtje voor de Beef Hammer op de BBQ ging heb ik deze geïnjecteerd met Jack Daniels en karamel siroop.

Aanvang 08:00
BBQ 120c Kern 5-6c

Na 4:00 uur was de kern 63, een mooie brak en al iets ingetrokken aan de bovenkant. (Had hierin een uitschieter naar 138c heb toen de overkant met aluminium folie afgedekt tot deze weer 120c was.)

Voor wat ik erover heb kunnen vinden heb ik besloten om de Beef Hammer na 4 uur in te pakken (was bij een kern van 63c) Ook zie ik kern 70c voorbijkomen en dan inpakken. Mij lijkt er dan te veel sappen te verdampen die anders opgevangen worden door eerder in te pakken.

12:15 uur ingepakt en Q naar 140c laten opkomen.

Voor het inpakken heb ik een mix van boter, bbqsaus en Jack Daniels toegevoegd en ingekwast.

16:00 kern 93c

Temperatuur van de Q verhoogd naar 145c en op naar een kern van 96c hierna een klein uurtje laten rusten en om 18:00 ….. SMULLEN
Dit is écht een aanrader.

Plaatjes zeggen vaak meer 😉

Notitie’s (tip’s)voor de volgende keer;

-Milder en iets minder Rookhout
-Eerste deel (4 uurtjes) op Max 110c
-Met Indonesische kruiden (Rendang) en Sambal boontjes met witte rijst.

2BF8B84E-F536-4FD0-AD3C-F48BEBB80690.jpeg


E40FA5EB-CA06-4DD6-8E22-F55D245ADD46.jpeg


F15C51E5-04BE-466B-8C60-10639D9CE72E.jpeg


4BCE31EA-AC2B-40BA-9710-05EA5A8603F6.jpeg


7538A261-25BB-47CA-BEC9-8E10BD0EF0F1.jpeg


02870957-3C96-489A-BC06-5B25184DEB62.jpeg
 
Dat heb je heel erg gaaf gedaan.
Lijkt me een heerlijk stuk vlees om ook eens te maken.
 
Dat ziet er lekker uit.
Welk en hoeveel rookhout had je gebruikt?
 
Dat ziet er lekker uit.
Welk en hoeveel rookhout had je gebruikt?

Hi, als Rookhout heb ik Hickory (een vol bakje met snippers) en twee blokjes Beech, gebruikt.

Zelf ga ik deze combi niet meer gebruiken en kies wat meer fruit tonen als appel en of kers.
 
Hickory geeft inderdaad wel een sterke rooksmaak. Ik gebruik dat ook niet meer.
 
Wat een mooi stuk vlees met zo'n dik dinosaurusbot erin! Normaal kan rundvlees wel wat stevig rookhout gebruiken; hickory, eik of beuk. Maar als het "too much" is kun je natuurlijk altijd een mildere houtsoort gebruiken.
 
Gaaf hoor, staat bij mij ook nog op de to-do-list.
 
Mooie reportage en uitleg van de bereiding.
Ziet er heerlijk uit
 
Lekker stuk vlees. Ziet er goed gelukt uit. Toevallig heb ik hem vanavond ook gemaakt en dan in redang style.
 
Wow dat ziet er goed uit. presentatie technisch erg lastig te overtreffen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan