BasBQ
Beef en Steak

BCC (slechte foto reportage)

 

Dubb

Vuurmaker
Berichten
66
Hallo allemaal,

De laatste tijd veel te veel gelezen hier en te weinig gepost. Laatst met een groepje vrienden een BBQ gehouden en dat was een mooi moment om 2 BCC's te maken.

2 lekkere kippetjes gekocht en ze vervolgens goed gewassen met water en droog gedept.

IMG_20150515_224940_zpsvzofkdue.jpg



Ik had laatst ergens een Herman den Blijker kip rub mee genomen en heb de kippen daarmee ingesmeerd (i.c.m. wat olijfolie) om vervolgens een nachtje in de koelkast te rusten.

IMG_20150515_225350_zpsxltw8ll7.jpg


De Q klaar gemaakt om de kippen te bereiden. 2 alu druip bakjes met kokend water beide zijden voorzien van een aantal kooltjes en wat hickory rookhout. De twee kippen in het midden, kern temperatuurmeter er in en gaan. De Q bleef mooi op temperatuur +/- 160?C en na een uurtje hadden we de 88?C kern aangetikt en konden we beginnen aan 2 heerlijke kippen.

IMG_20150516_183816_zps9f9xaiiz.jpg


De BCC viel goed in de smaak en was zo op

IMG-20150516-WA0008_zpshlvxyr34.jpg


Het is niet de mooiste reportage maar daar was de smaak niet minder om. Ik zal proberen de volgende sessies wat beter vast te leggen en wat vaker te posten hier in plaats van al het lekkers afkijken  B-)
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Waarom tot 88gr gegaan? Ik vind dit persoonlijk wel erg hoog....
 
lekkere kippies hoor, welkom bij de tokkies  :)
 
Kip (of whatever vlees) wassen is niet nodig. Tenzij er zichtbare viezigheid op zit natuurlijk, in welk geval je 'm gewoon niet had moeten kopen. Je gaat 'm namelijk garen en dan gaan alle bacteri?n dood. Overigens kan het natuurlijk ook weer geen kwaad, dus als je je er lekkerder bij voelt....

Verder ziet ie er wel prima uit hoor. Alleen is 88 graden veel te hoog voor kip. Poten zijn gaar bij 76, borst rond de 65. Boven dat wordt het alleen maar droger allemaal.
 
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Waarom tot 88gr gegaan? Ik vind dit persoonlijk wel erg hoog....

Is ook aan de hoge kant maar er was een zwangere vrouw bij het gezelschap en die wou het graag proeven en om geen risico te nemen naar de 88? gegaan.
 
Lekker, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Heerlijke chickies, welkom bij de Tokkies
 
Ziet er goed uit.
Ik zie op de 3e foto iets aan de bovenkant uit de kip steken. Is dit iets van kruidenboter of roomkaas of zo?

Ik moet het ook snel weer eens maken. Krijg honger  ;)
 
Frenkie zei:
Ziet er goed uit.
Ik zie op de 3e foto iets aan de bovenkant uit de kip steken. Is dit iets van kruidenboter of roomkaas of zo?

Ik moet het ook snel weer eens maken. Krijg honger  ;)

Lijken wel proppen aluminium folie. Ziet er goed uit hoor!

En wat betreft de temperatuur, je haalt de kip er toch in ze geheel af dus zal je moeten wachten tot de poten 76 graden zijn toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan