BasBQ
Beef en Steak

BCC met Oakrigde game changer brine & AH Abdij broodmix tryout

 
 

Gabor

Pitmaster
Berichten
503
Morgen goed weer, eerst even naar Tony Stone en daarna zelf de Q aan, een BCC en brood proberen.

Scharrelkip gehaald en zojuist geinjecteerd met de game changer brine van Oakridge, zag die in een webshop voorbij komen toen ik aan het bestellen was dus denk proberen.








Mijn zelfgemaakte plofkip.

Morgen meer info en foto's, slaapze voor zo en wellicht tot morgen in Hoofddorp.


 
Het begin ziet er al goed uit !
 
Tips voor een krokant velletje? olijfolie en zout en op het laatst even naar 200 graden opstoken heb ik gelezen? mijn zoontje is nl. dol op een knapperig korstje op de kip!
 
Ben benieuwd!! 8)
 
Simpel gezegd tegen de 200 en meten op temperatuur,(ongeveer 75 graden in het borststuk)
of wat lastiger, relatief laag beginnen (tegen de 175 = sappiger) een kort hoog voor het velletje. Eventueel de dunne plekken (Vleugels en poten)in de folie zetten. zodat alles even relatief gaar is.
Ik weet niet of je Beer Can Chicken wil gaan proberen dit scheelt ook nog qua sappigheid. 

 
We wachten in spanning af :)
 
Heb je een mooie B-cup van gemaakt.
Mijn BCC ligt ook al in te trekken (foto's met verslag volgen)

Bier voorverwarmen en inderdaad lekker laag beginnen, we zullen elkaar wel gek maken over de whatssapp vanavond  ;)
 
Aussie zei:
Heb je een mooie B-cup van gemaakt.
  ;D ;D
Aussie zei:
Mijn BCC ligt ook al in te trekken (foto's met verslag volg ;Den)

Bier voorverwarmen en inderdaad lekker laag beginnen, we zullen elkaar wel gek maken over de whatssapp vanavond  ;)

Ga het ook met voorverwarmd bier proberen ja, houden elkaar op de hoogte! Het weer zit sowieso al mee :)
 
Na een rondje Tony Stone snel de broodjes maken en de BBQ aan.







Zelfgemaakte kruidenboter.





De BCC was aardig gelukt, goed gaar en de smaak van de brine was goed te proeven en niet overheersend. Korstje nog niet krokant genoeg naar mijn zin, daar moet nog op geoefend worden! Laatste foto helaas niet scherp :(, zou ook te maken kunnen hebben met de lege glazen op de achtergrond maar dat kan ik me niet meer herinneren  :D
 
Mooi gemaakt en welkom bij de familie Tokkie!
 
Mooi kippetje!
Een brine is trouwens niet bedoeld om te injecteren, het is een pekel, dus je maakt er een oplossing mee met een hoog zoutpercentage, daar doe je de kip in en door een proces dat osmose heet zal de kip het water opnemen en de smaakstoffen meenemen naar binnen.
Oakridge is dus een heel zoutmengsel omdat anders het proces niet werkt.  Achterop staat de instructie zoals zij het bedoeld hebben. Je kip zo bereiden zorgt voor meer vocht in de kip zonder injecteren.
Als je hem eerst pekelt en daarna 12 uur in de koelkast laat opdrogen is de kans op een krokant velletje een stuk groter. Ik doe hem rond de 200?C ;)
 
noskos zei:
Mooi kippetje!
Een brine is trouwens niet bedoeld om te injecteren, het is een pekel, dus je maakt er een oplossing mee met een hoog zoutpercentage, daar doe je de kip in en door een proces dat osmose heet zal de kip het water opnemen en de smaakstoffen meenemen naar binnen.
Oakridge is dus een heel zoutmengsel omdat anders het proces niet werkt.  Achterop staat de instructie zoals zij het bedoeld hebben. Je kip zo bereiden zorgt voor meer vocht in de kip zonder injecteren.
Als je hem eerst pekelt en daarna 12 uur in de koelkast laat opdrogen is de kans op een krokant velletje een stuk groter. Ik doe hem rond de 200?C ;)

Ga het volgende keer zo proberen, dank voor de tip! Had ff goed moeten lezen ipv gelijk beginnen, was weer te ongeduldig haha... bij de review stond dat ze hem geinjecteerd hadden dus heb eigenlijk alleen maar naar de verhouding gekeken :-[
 
Terug
Bovenaan Onderaan