BasBQ
Beef en Steak

BCC First timer on the mini

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Al ben ik geen echte kip fan, deze klassieker moest toch ook even van het lijstje af worden gestreept...de Beer Can Chicken!

Het begon allemaal met een mooie Franse Zwartpoot kip die na een klein beetje trimmen een jasje van wat olie en Smokey Goodness chicken rub kreeg.

1fhCYlZ.jpg


De Mini werd klaargemaakt om dit maal (ook voor het eerst) wat op het onderste rooster te gaan braden (ik ben nog steeds verliefd op die heerlijke gouden patina aan de binnenzijde...al wordt tie wel steeds donkerder...)

B3jDhxy.jpg


Aangezien het de eerste keer was op deze temperatuur was het een beetje gokken hoeveel kolen ik moest gebruiken...Een snake is bij deze hoeveelheid en 'bakduur' niet echt nodig/handig dus ik had bedacht een groter aantal kolen direct aan te steken die het dan wel 2 uur zouden moeten volhouden. Ik had voor de zekerheid rond de hete kolen nog een paar onaangestoken kolen gelegd (c.a. 15 kolen waren aangestoken gok ik).

Op basis van advies in het Smokey Goodness boek, had ik het blikje alvast op het rek gezet tijdens het opwarmen van de pot...dus die begon al lekker warm te worden toen de kip erop ging.

Ik kreeg de temperatuur echter niet boven de 160 graden...dus nog een stuk of 6 kolen erbij...langzaam begon het te stijgen en de gasten kwam er al aan dus toch de kip er maar op gezet. Echter, toen de kip er op stond bleef het alsnog wat laag hangen...dus, nog maar eens een aantal erbij op. Vreemd genoeg bleef het echter hangen rond de 160 graden. Ik heb het hier maar even bij gelaten om de lucht z'n werk te laten doen. Ik zal hier later nog een keer mee moeten experimenteren om te kijken wat er nou precies mis ging. 

Anyway, na een paar keer de pot eraf te moeten halen snapte ik inmiddels ook waarom mensen zo'n mooi rekje hebben i.p.v. alleen het blikje...you guessed it: het kipje was al een paar keer omgegaan helaas. Bijkomend voordeel was wel dat het bier er een paar keer een beetje uitgeklutst was over de kip en in de opvang bak die lekker ging sissen.

CN5UW9l.jpg


Na een uurtje of 2 was het dan toch zo ver, de borst temp was 76, de dijen mooi op de 80 graden C. Tijd om em aan te snijden!

QS9oasQ.jpg


Al met al toch nog een geslaagd eerste BCC experiment :) De gasten waren er zeker over te spreken, echter (zoals verwacht door de lagere temperatuur) was de huid iets minder knapperig dan gehoopt.



 
Mooi hoor
 
Congrats met je tokkie
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Ziet er goed uit! Gefeliciteerd met je stickertje
 
Terug
Bovenaan Onderaan