BasBQ
Beef en Steak

BBQsaus

 

Stephan90

Sprokkelaar
Berichten
46
Dag medeBBQers,

Ik ben op zoek naar BBQ sauzen, ik heb er al veel geprobeerd en tot nu toe zijn de sauzen van Bleus Hog Original, Noskos the Original en Grate Goods Kansas City Red, het beste en qua smaak wat ons hier het beste bevalt. Heeft iemand nog tips van sauzen die erop lijken? Of misschien recepten die in de buurt komen qua smaak?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De smokey goodness saus van Jord Althuizen vind ik ook echt heel erg lekker! Staat onder andere in zijn eerste boek. Je kunt gemakkelijk meer maken en dit verdelen over meerdere flesjes. Dan kun je hem echt wel even bewaren.

En ik weet niet waar je woont, maar een slager uit Maarssen maakt zijn eigen bbq-saus. Ook echt heerlijk!
 
Deze saus van @noskos is een goede basis: https://www.bbq-nl.com/noskos-sweet-smokey-bbq-sauce/
De molasse in het recept vervang ik zelf door stroop en een klein snuifje zout.
Hier thuis zijn ze geen fan van te pittige saus, dus ik gebruik in tegenstelling tot het recept wel een chilipoeder mengsel.
Liquid smoke heb ik ook nog niet aangekocht maar de saus is ook best lekker zonder.
Zoals @Kazango schreef: starten vanaf een basis die je zelf lekker vind en van daaruit gaan experimenteren.
Pas voor je experimenten de hoeveelheden aan zodat je geen grote hoeveelheden saus dient weg te gooien indien het resultaat niet als verhoopt is.
 
Die van Noskos heb ik ook, maar deze vind ik ook wel een hele goede: Memphis Sweet & Smokey

Probleem bij ons is dat mijn vrouw en zoontje helemaal niet zot zijn van die sauzen. Vooral ook omdat ze vaak heel zoet zijn.

Ik zou dus eens moeten gaan zien voor de iets meer hartige sauzen, waar ik zelf ook meer van hou. Hiervoor heb ik al deze winnaar: https://www.thekansascitybbqstore.com/products/cowtown-barbeque-sauce
 
Sweet Baby Ray's is nog niet genoemd, die hoort ook hoog op het lijstje thuis.
En zelf je saus maken is zeker een aanrader, zo kun je zelf de smaak bepalen. Ik vind zelf dat het op deze site goed uitgelegd wordt: https://bbq-helden.nl/maak-eigen-barbecuesaus/. Niet alleen een goed basisrecept, maar ook een duidelijke uitleg hoe de suikers en smaakmakers reageren bij verhitting. Mijn zusje is allergisch voor tomaat (ketchup dus). Ik maak voor haar altijd een voorraad op basis van ingemaakte geroosterde paprika, dat is ook verrassend lekker!
 
Sweet Baby Ray's is nog niet genoemd, die hoort ook hoog op het lijstje thuis.
Van de Original heb ik ook altijd enkele flesjes staan, die gebruik ik vaak als laksaus
 
Veel reacties! Dank daarvoor ik ga ze proberen, en vooral die zelf te maken zijn, de hoeveelheid saus die hier doorheen gaat per maand is veel. Op een of andere manier zijn (naar mijn smaak) de lekkere sauzen ook het duurste!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Veel reacties! Dank daarvoor ik ga ze proberen, en vooral die zelf te maken zijn, de hoeveelheid saus die hier doorheen gaat per maand is veel. Op een of andere manier zijn (naar mijn smaak) de lekkere sauzen ook het duurste!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dan zou ik zeker zelf de saus maken.
Ik maak ze altijd zelf, soms krijg ik er een van vrienden als kado. Maar zelden heb ik er een gekregen die qua smaak aan een zelfgemaakte saus kan tippen.

De saus van Noskos waar Grimlord naar verwijst is een hele lekkere (basis). Precies zoals Grimlord zegt kan je de ingrediënten een beetje naar eigen hand zetten. Het is geen hogere wiskunde. En dan kan je altijd nog op het moment dat je het gaat gebruiken wat extra's toevoegen om het zoeter (cola) of pittiger (srirachasaus) toe te voegen. Met een eigen saus is het ook jou eigen feestje.
Het is ook voor langere tijd goed te bewaren, mits je de fles of pot waar je het in doet goed schoonmaakt uiteraard.
 
Van de Original heb ik ook altijd enkele flesjes staan, die gebruik ik vaak als laksaus
+1 en gisteren wat moinkballs gelakt met Honey Chipotle. Ook heerlijk.
 
Hier gebruiken we niet zoveel bbq saus maar die van Noskos en Blues Hog original hebben we altijd in huis, al doen we de blues hog original wel altijd mengen met Blues Hog Tennesse red sauce ;)
Wat ook een erg lekkere saus is, is de Blues hog Honey mustard en die kun je ook erg goed zelf maken, ik vind de zelfgemaakte lekkerder dan de gekochte versie, misschien vind je die ook lekker ter afwisseling ;)

 
Terug
Bovenaan Onderaan