Beef en Steak

BBQ temperatuur direct en indirecte zone

Koenski

Vuurmaker
Hoi,

Ik heb een vraag: als ik nu vlees wil garen in twee zones omdat ik bv reversed sear wil toepassen is het dan realistisch dat ik bv de bbq opstook tot een temperatuur tot 200 graden? Eigenlijk is mijn vraag de 200 graden of hoger zit waarschijnlijk in de directe zone, maar is het bv. realistisch dat in de indirecte zone dan een temp is van 130 tot 150 of is die waarschijnlijk ook dan hoger? Dit vind ik moeilijk inschatten. Vaak begin ik laag en neem ik eigenlijk een kleine brikettenstarter zodat de temp op 100 a 120 zit en dan ga ik vervolgens briketten bijvoegen als ik hoog genoeg zit qua kerntemp en dan afgrillen. Maar dat geeft best vaak wel wat gedoe...

Ik vraag me dus af of ik het niet beter hoger stook en of de indirecte zone sowieso niet goed is dan om hem alsnog slow te laten gaan.

Indirect is de temperatuur van de lucht, dus zonder stralingswarmte. Je kunt die best relatief laag houden en toch een hoge temperatuur hebben direct boven de kolen, want daar heb je de directe stralingswarmte van de kolen te pakken. Hoe dichter erop, hoe heter.

Ik ga morgen al een batch saucijzenbroodjes maken op 200 graden op de Q, anders moet ik dan ff temperatuurmetertje steken in de indirecte zone, dan weet ik het eigenlijk gelijk... Ik vind het soms wat lastig omdat als je veel verschillende stukken vlees hebt met allemaal vaak verschillende garingwijze en andere temp om te weten wat ik combineer op de Q en waar ik dan best toch ff mee wacht zeg maar.. Waarschijnlijk is het kwestie van doen haha, maar ik heb liefst ook wel gelijk goed resultaat. Dank je wel alvast voor je antwoord @Jorizzz

Daar heb je thermometers voor. Meten op de plek waar je vlees ligt 😉

Terug
Bovenaan Onderaan