BasBQ
Beef en Steak

BBQ-tapas menu 9 personen

 

Juulvh

Stoker
Berichten
262
Volgende week zaterdag mag ik mijn verjaardag vieren. Ik heb dit jaar flink in de 'gastenlijst' gesneden zodat het op een acceptabele afstand gevierd kan worden, maar dat schept dan ook weer mogelijkheden om wat groter uit te pakken en mijn gasten kennis te laten maken met bbq'en 2.0. Ik wilde graag een bbq-tapas menu samen stellen, maar ik zit een beetje te dubben over aantallen en of het haalbaar is wat ik wil.

Ik heb ter beschikking een UDS, een bastard large en een mini kamado van de lidl.

Ik zat te denken aan pork belly burnt ends, moink balls, danbras sateh (kleintjes), spareribs en beef short ribs als grande finale. Daarnaast dan wat salades en stokbrood om het wat aan te kleden.

Voor de UDS heb ik een controller, dat zou ideaal zijn voor de short ribs. Als die eraf gaan om te rusten geeft me dat ruimte om daar de moink balls op te bereiden (1 á 1,5 uur). Op de bastard zou ik de spareribs en de pork belly burnt ends kunnen smoken (die zal dan al aardig vol komen te liggen), en op de mini kamado de sateh'tjes grillen.

Al met al zal het een dagje lekker koken worden om mijn gasten te verwennen. Zou dit haalbare kaart zijn, of wil ik teveel gerechten bereiden? Ook de aantallen vind ik lastig in te schatten... Wat zou bijvoorbeeld een mooi bevleesde sparerib moeten wegen? Ik bestel graag bij BBQuality, maar zij hebben van 1 'type' sparerib (zonder ketting) verschil tussen 600 gram en 2,4kg. Ik kan me voorstellen dat je met 600gram geen mooi bevleesde rib heb, maar 2,4kg lijkt me ook wat overdreven... Daarnaast kennen mijn gasten dit soort BBQ nog helemaal niet wat het wel een beetje spannend maakt... :) Iemand nog tips?
 
Je zou eventueel ook naar de slager kunnen gaan, ik heb daar een keer vrij kleine Spareribs gekocht die ik toen ook heb gebruikt voor een "tapas" menu, ideaal.

Wat ook leuk is zijn mini sliders, zelf kleine burgerbroodjes maken, kleine hamburgertjes erop met een blaadje sla en bbq saus.

Of, mini gehaktballetjes in tomatensaus van de bbq ook lekker.

Proef menu's zijn toch vaak wel het leukst vindt ik :ROFLMAO:
 
Nou alvast proficiat.
Maak het jezelf niet te lastig, je hevtmook feest,
Er staan kegio tapas hapjes voor de Q op het internet.
- pinchos, moinkballs, kleine burgers ( zie zjostmans). Je kan ook een spare rib al vooraf bereiden, portioneren, en op de party afgrillen.
Tipje, kijk ff naar de bereieidngstemperaturen
 
Terug
Bovenaan Onderaan