BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Ben geen expert, maar mij is altijd geleerd dat tomaten planten niet van (teveel) regen houden dus dat je die zo moet zetten dat ze weinig regen krijgen en dus niet te lang nat blijven
Nou was vorig jaar een extreem goed tomatenjaar heb ik begrepen, maar ik heb van mijn planten die gewoon buiten stonden toch een kilootje of 30 gehaald. Waren denk 5-6 planten. Totaal verwaarloost, niet gediefd, en als een plant me te groot werd zonder enige kennis takken weggeknipt.
 
Moet tomaat en komkommer niet droog staan
Tomaat sowieso niet voor zover ik het weet, voor komkommer weet ik het (nog) niet zo zeer daar ga ik t.z.t. nog naar vragen.
Als ik de komkommer ga zaaien / planten dan wil ik wel zorgen dat daar een rek achter staat waar hij tegenaan kan klimmen en dan ook zo de komkommers van de grond af houden.
 
Ben geen expert, maar mij is altijd geleerd dat tomaten planten niet van (teveel) regen houden dus dat je die zo moet zetten dat ze weinig regen krijgen en dus niet te lang nat blijven

Deels klopt dit wel hoor maar voor een gewone moestuin is dit niet heel belangrijk. Als je tomaten zo hebt staan dat de plant niet nat wordt zullen de vruchten groter zijn, grotere trossen en minder snel ziektes. Maar dat verschil merk je pas als je dezelfde plant zowel overdekt als open kweekt.

Als je bij de tomaat de onderste bladeren weg haalt heb je minder snel ziektes. Ze houden van natte voeten want het is een moerasplant.
 
Ik heb mijn lijstje voor dit moestuinseizoen inmiddels wel zo goed als rond, ik twijfel alleen nog over bepaalde rassen (welke sla etc.):

Makkelijke moestuin-namaak bak van 8 vakken:
- Madame Jeanette
- Jalapeno
- Puntpaprika
- Tomaat
- Komkommer
- Sla
- Paksoi
- (Klim)courgette

Elho kweektafel die ik nog had staan:
- Winterwortel

Enkele losse potten kruiden:
- Munt
- Peterselie
- Bieslook
- Basilicum

Ergens deze week ga ik een bezoekje brengen aan het tuincentrum en wat voorzaai-toebehoren aanschaffen zoals een zaaitray, wat p9 potjes en één of twee kweekkasjes.

Ik heb het virus goed te pakken :)
 
Zo, ik ben van start voor dit jaar
IMG_20230320_161040_HDR.jpg

Tomaat (moneymaker, net als vorig jaar) Komkommer (Johanna)
Wat pepers: Lemon drop- Cayenne-Jalapeno-Cherry Bomb

Ik ben benieuwd. Vorig jaar alleen tomaten en aardbeien gedaan, en wat kruiden die ik altijd heb staan. Komkommer nu dus voor het eerst, net als de pepers.

Over de aardbeien, die hebben aardig overwintert. Moet ik daar nog iets aan doen verder? Er zit nog wat oud blad aan, moet ik dat weghalen, of juist mooi laten zitten?
 
Zo, ik ben van start voor dit jaar
Bekijk bijlage 50768
Tomaat (moneymaker, net als vorig jaar) Komkommer (Johanna)
Wat pepers: Lemon drop- Cayenne-Jalapeno-Cherry Bomb

Ik ben benieuwd. Vorig jaar alleen tomaten en aardbeien gedaan, en wat kruiden die ik altijd heb staan. Komkommer nu dus voor het eerst, net als de pepers.

Over de aardbeien, die hebben aardig overwintert. Moet ik daar nog iets aan doen verder? Er zit nog wat oud blad aan, moet ik dat weghalen, of juist mooi laten zitten?

Dood oud blad of groen oud blad? Dood en bruinrood blad weghalen. Groen kan blijven zitten. Het snoeien had al voor de winter moeten gebeuren :)
 
Ik heb mijn lijstje voor dit moestuinseizoen inmiddels wel zo goed als rond, ik twijfel alleen nog over bepaalde rassen (welke sla etc.):

Makkelijke moestuin-namaak bak van 8 vakken:
- Madame Jeanette
- Jalapeno
- Puntpaprika
- Tomaat
- Komkommer
- Sla
- Paksoi
- (Klim)courgette

Elho kweektafel die ik nog had staan:
- Winterwortel

Enkele losse potten kruiden:
- Munt
- Peterselie
- Bieslook
- Basilicum

Ergens deze week ga ik een bezoekje brengen aan het tuincentrum en wat voorzaai-toebehoren aanschaffen zoals een zaaitray, wat p9 potjes en één of twee kweekkasjes.

Ik heb het virus goed te pakken :)

Lekker bezig!
 
Komende woensdag bij de Aldi groenteplantjes in de aanbieding!


Zoals bij veel van dit soort aanbiedingen zal het wel snel op zijn, dus op tijd er bij zijn is geen overbodige luxe als je ze wilt hebben ;)
 
Komende woensdag bij de Aldi groenteplantjes in de aanbieding!


Zoals bij veel van dit soort aanbiedingen zal het wel snel op zijn, dus op tijd er bij zijn is geen overbodige luxe als je ze wilt hebben ;)

Mooie aanbieding! Ik zie ook fruit bomen en struikjes voor hele lage prijzen :love:
 
Hier komen de zaailingen al mooi op. Voor de lol heb ik ook watermeloen ingezaaid. Geen idee nog waar ik die ga laten groeien maar het is wel heel lekker voor bij de bbq 🥰

Mijn kasje is ook af. Het laatste wat ik wilde doen was een bak er in.

201601D5-D0EE-4633-AEDD-62B2D7D47DC1.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat is een leuk kasje zo (y)
 
Thanks! Ben er mee in mijn nopjes.

Hoe gaat het met je zaailingen?
Van wat ik zelf gezaaid heb doen alleen de paprikazaadjes het redelijk goed, de rest is als een raket de grond uitgeschoten en toen letterlijk omgevallen zo dun waren de plantjes :cry:.
Ik ga wel een 2e poging wagen maar dat wil ik dan meteen buiten doen, momenteel richt ik de aandacht op de plantjes van de Aldi.

De fruitbomen en struikjes waar je het eerder over had waren hier niet geleverd of moesten nog geleverd worden, maar ik wil sowieso geen boom in mijn tuin planten.

Foto's volgen later, mijn telefoon ligt aan de lader .. :p
 
IMG20230404085723.jpg


De paprika en tomatenplantjes van de Aldi, die zijn al een aardig stukje gegroeid en staan te trappelen tot ze naar buiten mogen :p


IMG20230404085804.jpg



En de zelf gezaaide paprika plantjes .. goh dat scheelt nogal even 😂
Als het goed is is na komende woensdag de vorst in de nachten ook voorbij dan kunnen sowieso de grote planten naar buiten de volle grond in, ik ben benieuwd wat het gaat worden!
 
Van wat ik zelf gezaaid heb doen alleen de paprikazaadjes het redelijk goed, de rest is als een raket de grond uitgeschoten en toen letterlijk omgevallen zo dun waren de plantjes :cry:.
Ik ga wel een 2e poging wagen maar dat wil ik dan meteen buiten doen, momenteel richt ik de aandacht op de plantjes van de Aldi.

De fruitbomen en struikjes waar je het eerder over had waren hier niet geleverd of moesten nog geleverd worden, maar ik wil sowieso geen boom in mijn tuin planten.

Foto's volgen later, mijn telefoon ligt aan de lader .. :p

Nou tis best knap dat je paprika zo sterk op komt. Die blijven bij mij nog wat achter. Dat van die slappe slungels herken ik wel. Ik heb aardig wat zaailing weggegooid want die waren te lang. Nu heb ik een groeilamp en zijn de zaailing steviger omdat ze toch licht krijgen. Ik kijk de vorst echt weg zodat alles naar buiten kan (y)

Die paprika’s van de Aldi zien er goed uit! Mooi groot blad. Die tomaten kunnen wel al gedieft worden lijkt het. Prima koop!

Ik heb vorig jaar eind van de zomer een appel en perenboompje in de uitverkoop meepikt bij de Praxis. Wat zou het gaaf zijn als ik daar een appeltaartje van de kamado kan maken :D En ik heb kleine kinderen en die vinden boompjes wel leuk.
 
Weet iemand of pepers altijd wat schuwer zijn qua groei? De rest komt wel uit maar de pepers blijven achter. Het is mijn eerste jaar met pepers 🌶
 
Weet iemand of pepers altijd wat schuwer zijn qua groei? De rest komt wel uit maar de pepers blijven achter. Het is mijn eerste jaar met pepers 🌶
Van pepers heb ik geen verstand, ik denk dat wanneer er hier het licht van een groeilamp zichtbaar is er in no time een politie inval is.. ik heb achterburen die heel aardig zijn, maar echt letterlijk alles zien en zodra ze maar denken dat er ergens iets niet klopt meteen 'passende maatregelen' nemen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan