BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Ja zodra ze beginnen te groeien en ze wat groter zijn haal ik de toppen eraf om de zijscheuten te stimuleren om te groeien. dan krijg je over het algemeen wat meer vruchten aan de plant en gaan ze minder de hoogte in.

Ik vind het er zo cru uit zien als de mooie top er *snip* af gaat 🫣 Maar ik ga het ook doen dit jaar.
 
Mijn vriendin en ik gaan dit jaar ook een aantal bakken neerzetten gezien zij toch al.in de tuinbouw zit. Leuk ook voor de kids om mee te helpen. Als het zover is zal er van mij ook zeker een topic met foto's komen.
 
Ik ben van plan om vooral kruiden te zaaien/planten en komkommer, tomaat en peper lijkt me ook wel wat. Is het verstandig om nu al binnen wat te zaaien en dan later buiten te planten? Of beter wat later gelijk buiten zaaien?
 
Ik ben van plan om vooral kruiden te zaaien/planten en komkommer, tomaat en peper lijkt me ook wel wat. Is het verstandig om nu al binnen wat te zaaien en dan later buiten te planten? Of beter wat later gelijk buiten zaaien?
Ik zaai de pepers/paprika nu al binnen en naar ijsheiligen naar buiten in een kasje. Die hebben veel zon/tijd nodig.. Hangt er dus heel erg vanaf wat je zaait.
 
Ik hou ook enorm van tuinieren. Ik ga dan lekker achter in de tuin zitten met een limoncello. Feuerhand lampjes aan. Groene EI lekker low en slow en fijn chillen!
 
Ik hou ook enorm van tuinieren. Ik ga dan lekker achter in de tuin zitten met een limoncello. Feuerhand lampjes aan. Groene EI lekker low en slow en fijn chillen!
En dan kijken hoe de wederhelft onkruid aan het wieden is zeker?
 
Hoe meer ik me er in verdiep hoe sneller ik wil beginnen :cool: Ik wil komende week dus wat pepers en paprika gaan zaaien binnen. Raden jullie aan om gewoon zaadjes bij het tuincentrum te kopen of zou ik ook perfect een aantal pepers (ik zat te denken aan jalapeno's en madame jeanette) kunnen halen bij de lokale Turkse supermarkt en de zaadjes daarvan zaaien?
 
Hoe meer ik me er in verdiep hoe sneller ik wil beginnen :cool: Ik wil komende week dus wat pepers en paprika gaan zaaien binnen. Raden jullie aan om gewoon zaadjes bij het tuincentrum te kopen of zou ik ook perfect een aantal pepers (ik zat te denken aan jalapeno's en madame jeanette) kunnen halen bij de lokale Turkse supermarkt en de zaadjes daarvan zaaien?

Dat kan beide.

Ik heb dit jaar de zaadjes voor de Chilipeper en madame Jeanette uit verse pepers gehaald.
 
Bedankt weer! Is er qua grond nog iets waar ik rekening mee moet houden? Ik ben van plan een bak van 20x60x120cm te maken en heb nog best wat zakken Fleurella potgrond staan. Is dit geschikt of moet ik naar speciale moestuin grond gaan kijken?
 
Bedankt weer! Is er qua grond nog iets waar ik rekening mee moet houden? Ik ben van plan een bak van 20x60x120cm te maken en heb nog best wat zakken Fleurella potgrond staan. Is dit geschikt of moet ik naar speciale moestuin grond gaan kijken?
ik zou voor moestuinmix gaan oid, dit biedt net iets meer voeding en houdt het vocht iets beter vast dan gewoon potgrond.
Je kan ook tuinturf, compost en vermiculiet in gelijke delen mengen, dat wordt aangeraden in het boek 'de makkelijke moestuin'.
 
Bedankt weer! Is er qua grond nog iets waar ik rekening mee moet houden? Ik ben van plan een bak van 20x60x120cm te maken en heb nog best wat zakken Fleurella potgrond staan. Is dit geschikt of moet ik naar speciale moestuin grond gaan kijken?

Lekker bezig!

Ik zou bij het starten gewoon beginnen met wat je hebt. Je kan zaadjes winnen uit boodschappen en die gebruiken. Zodra je serieus aan de slag wil en het qua afmetingen van je moestuin onhandig wordt dat 1/3 van je zaadjes niet uitkomen koop je zakjes zaad. Fleurella potgrond heeft 6-8 weken voeding en is prima. Moestuingrond is losser maar verschilt verder niet echt.

Je kan het net als bij elke hobby zo gek maken als je zelf wil. Maar uiteindelijk kan je tomaten, komkommer, mais, etc zelfs kweken op zandbakzand met mest. Vorig jaar geprobeerd omdat een collega dat als grapje zei en het ging prima.

Zaadjes hebben warmte nodig om uit te komen en daarna warmte en zon om een sterk plantje te worden. Ik zet mijn zaadjes in potjes grond daarom de eerste week op de vloerverwarming.
 
Thanks! Dan ga ik inderdaad gewoon starten met de zakken Fleurella die ik heb liggen. Binnenkort even langs het lokale tuincentrum voor extra voeding/mest en langs de Turkse supermarkt voor wat leuke pepers om zaden uit te winnen :) Ik ben wel van plan om wat zakjes zaad aan te schaffen omdat een van mijn goede vrienden ook een moestuintje gaat beginnen dus dan kunnen we dat mooi delen ;)
 
Door jullie geïnspireerd ben ik vandaag bij Vreeken in Dordrecht ook naar het pepervak gelopen en echt bizar veel pepersoorten 🤯 Ik stond sowieso mijn ogen uit te kijken in die winkel. Mocht je trouwens daar iets willen kopen zou ik het niet online doen.. levering kan maanden duren.

Ik heb de Purple UFO en de Malawi peppadew meegenomen. Het oog wil ook wat 😍

B186BA73-A948-491B-ADAF-7DCEEB39DB4E.jpeg

E1923BC9-5780-4B37-A985-BF67FDF760C8.jpeg
 
Tof man! Ik heb besloten om dit jaar voor een bak van 60 bij 120 te gaan zodat ik kan beginnen met 8 verschillende planten. Hiernaast een aantal potjes met wat kruiden en ik heb nog een plastic Elho kweektafel staan waar ik worstels in ga zetten.

Mocht het bevallen, wil ik volgend jaar nog zo’zelfde bak bijmaken maar 8 vakken lijkt me een mooie start voor dit jaar :)
 
Lekker bezig!

Ik zou bij het starten gewoon beginnen met wat je hebt. Je kan zaadjes winnen uit boodschappen en die gebruiken. Zodra je serieus aan de slag wil en het qua afmetingen van je moestuin onhandig wordt dat 1/3 van je zaadjes niet uitkomen koop je zakjes zaad. Fleurella potgrond heeft 6-8 weken voeding en is prima. Moestuingrond is losser maar verschilt verder niet echt.

Je kan het net als bij elke hobby zo gek maken als je zelf wil. Maar uiteindelijk kan je tomaten, komkommer, mais, etc zelfs kweken op zandbakzand met mest. Vorig jaar geprobeerd omdat een collega dat als grapje zei en het ging prima.

Zaadjes hebben warmte nodig om uit te komen en daarna warmte en zon om een sterk plantje te worden. Ik zet mijn zaadjes in potjes grond daarom de eerste week op de vloerverwarming.

In kassen worden komkommers, tomaten en vast ook andere soorten gekweekt op isolatiemateriaal (rockwool). Voeding wordt via het water via druppelaars geregeld.
 
Ik heb een border die in de zomer vol in de zon ligt, daar wil ik 1 of 2 tomatenplanten neerzetten, en ik wil ook paprika en misschien een komkommerplant neerzetten, ik heb nu diverse zaadjes in potjes in de keuken staan maar als dat niks word haal ik zodra het er is bij het tuincentrum groente plantjes.
Moet tomaat en komkommer niet droog staan
 
Mooi inspiratie topic, wil dit jaar ook aan een moestuin beginnen met mijn zoon (7). Heb 10m2 dus we kunnen vooruit.
 
Waarom? Tomaat gaat iig prima in de open lucht, en komkommer waarschijnlijk ook wel.
Ben geen expert, maar mij is altijd geleerd dat tomaten planten niet van (teveel) regen houden dus dat je die zo moet zetten dat ze weinig regen krijgen en dus niet te lang nat blijven
 
Terug
Bovenaan Onderaan