BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Vorig jaar het huis verbouwd, hopelijk kom ik nu toe aan de tuin. Idee is geen aparte moestuin te maken, maar de groentes en kruiden te integreren tussen de vaste beplanting. Er komen zeker weer tomaten, courgettes en verschillende kruiden.
 
Ik heb een border die in de zomer vol in de zon ligt, daar wil ik 1 of 2 tomatenplanten neerzetten, en ik wil ook paprika en misschien een komkommerplant neerzetten, ik heb nu diverse zaadjes in potjes in de keuken staan maar als dat niks word haal ik zodra het er is bij het tuincentrum groente plantjes.
 
Ik lees zeker even mee. Ik heb nooit een moestuin gehad of mezelf erin verdiept maar het lijkt me wel gaaf om te koken met ingrediënten uit eigen tuin. Helaas is onze tuin bijna volledig bestraat dus ben ik op zoek gegaan naar een bak. Ik ben van plan om één of twee van zulke bakken bij de Lidl te bestellen:


Als iemand betere alternatieven hoor ik het graag!

Wat leuk dat je wil beginnen! Die bakken van de Lidl lijken mij ook wat als ik volgend jaar weer ga uitbreiden. Het zijn opzet randen / pallet randen. Die gaan lang mee omdat ze meestal behandelend zijn met hitte.

De Makkelijke Moestuin is idd een goede manier om te starten als je nieuw bent. Ik ben van kinds af aan af en aan het klooien met kweken dus als je vragen hebt hoor ik het graag. Wat ik zelf ook leuk vind is bij Instagram of Pinterest ‘moestuin‘ intikken en kijken wat anderen doen.
 
Ik heb een border die in de zomer vol in de zon ligt, daar wil ik 1 of 2 tomatenplanten neerzetten, en ik wil ook paprika en misschien een komkommerplant neerzetten, ik heb nu diverse zaadjes in potjes in de keuken staan maar als dat niks word haal ik zodra het er is bij het tuincentrum groente plantjes.

Precies wat ik nu ook doe. Als de plantjes niet opkomen hebben we het tuincentrum nog ;)
 
Wij hebben staan;

Pepers;
Chilipepers
Cayennepepers
Madame Jeanette
Habanero

Ander spul;
Radijsjes
Paprika
Tomaat
Courgette
Broccoli

Diverse kruiden;
Rozemarijn
Tijm
Munt
Bieslook
Peterselie
Basilicum

Pepers heb ik dit jaar voor het eerst zo veel gezaaid, ben benieuwd hoe dat gaat lukken, heb vanmiddag gelezen dat ik er regelmatig tegen moet vloeken en lelijk doen 😂 @Ewald
 
Net een aantal bijzonder hete pepers gezaaid en klaar om in het voorjaar de tuin in te planten. Meest extreem hete die ik kon vinden. Ik hou jullie up to date 😉🌶🌶🌶🔥🔥🔥

20230304_121704.jpg
 
Dat is leuk om te doen.

Je kunt ook een beetje stro om je groente en kruiden leggen het houd vocht vast en wordt compost naar verloop van tijd

Dit had ik afgelopen zomer gedaan.. En het resultaat was een moestuin vol met graan :ROFLMAO:


Hier zie je het tussen de sla oppiepen. Aan het eind van de zomer stond het 80cm hoog :oops:

8C5B8894-D6C8-4A5B-B853-091E274405E3.jpeg
 
Net een aantal bijzonder hete pepers gezaaid en klaar om in het voorjaar de tuin in te planten. Meest extreem hete die ik kon vinden. Ik hou jullie up to date 😉🌶🌶🌶🔥🔥🔥

Bekijk bijlage 50303

Wow! Dat wordt een warme bedoeling 😍 Doe jij de plantjes toppen of niet?
 
Wij hebben staan;

Pepers;
Chilipepers
Cayennepepers
Madame Jeanette
Habanero

Ander spul;
Radijsjes
Paprika
Tomaat
Courgette
Broccoli

Diverse kruiden;
Rozemarijn
Tijm
Munt
Bieslook
Peterselie
Basilicum

Pepers heb ik dit jaar voor het eerst zo veel gezaaid, ben benieuwd hoe dat gaat lukken, heb vanmiddag gelezen dat ik er regelmatig tegen moet vloeken en lelijk doen 😂 @Ewald

Lekker zeg. En kweek je in bakken of volle grond?
 
Vorig jaar het huis verbouwd, hopelijk kom ik nu toe aan de tuin. Idee is geen aparte moestuin te maken, maar de groentes en kruiden te integreren tussen de vaste beplanting. Er komen zeker weer tomaten, courgettes en verschillende kruiden.

Is ook een prima methode. Zo krijg je veel bijen en andere bestuivers.
 
Wow! Dat wordt een warme bedoeling 😍 Doe jij de plantjes toppen of niet?
Ja zodra ze beginnen te groeien en ze wat groter zijn haal ik de toppen eraf om de zijscheuten te stimuleren om te groeien. dan krijg je over het algemeen wat meer vruchten aan de plant en gaan ze minder de hoogte in.
 
Voor mij ook standaard kruiden (rozemarijn; tijm; peterselie; bieslook; laurier; .. ) en veel groente. Ik heb het geluk dat mijn ouders 200m2 moestuin hebben. Ik help met rooien en mag dan ook helpen de voorraden op te maken. Geplofte aardappel van de bbq doen het hier altijd goed. Net als aardappel wedges met rozemarijn. Super simpel en kan eigenlijk niet mislukken. En makkelijk in een braadschaal / gietijzeren pan te maken, als er toch vlees op de bbq ligt. Verder heb ik veel familie die ingemaakte courgettes (met ui) erg lekker vinden, een heel fijn bijgerecht bij bv saté.

Vorig jaar voor het eerst sambal gemaakt. Vond ik heel leuk om te doen. Maar je hebt best wat aantallen nodig om een paar potjes te vullen. Daarom ga ik dit jaar proberen iets meer richting BBQ gerechten kweken vooral ook in aantallen. Dus verschillende pepers voor sausen en specifiek jalapeno om ze met roomkaas/spek als hapje te kunnen maken op de bbq. Dit zijn wel de soort plantjes / groente die veel aandacht (en mooi weer) vereisen. Altijd spannend of het goed lukt.
 
Pepers heb ik dit jaar voor het eerst zo veel gezaaid, ben benieuwd hoe dat gaat lukken, heb vanmiddag gelezen dat ik er regelmatig tegen moet vloeken en lelijk doen 😂 @Ewald
Volgens een peperkweker............
"Citaat:"
Slechts zo’n 50% van de smaak en pittigheid is genetisch bepaald. De rest komt met name van de kweekomstandigheden.
Met name voldoende warmte en droogte maken de pepers extra pikant. De planten wat laten uitdrogen voor elke watergift geeft ze voldoende stress om ze al iets pittiger te maken. Ook is voldoende warmte tijdens de rijping belangrijk. Bij ons betekent dat nu dat ze toch zeker binnenshuis of in de warme kas moeten staan.
"Einde citaat"
 
Volgens een peperkweker............
Slechts zo’n 50% van de smaak en pittigheid is genetisch bepaald. De rest komt met name van de kweekomstandigheden.
Met name voldoende warmte en droogte maken de pepers extra pikant. De planten wat laten uitdrogen voor elke watergift geeft ze voldoende stress om ze al iets pittiger te maken. Ook is voldoende warmte tijdens de rijping belangrijk. Bij ons betekent dat nu dat ze toch zeker binnenshuis of in de warme kas moeten staan.

Oh serieus je moet dus echt lelijk doen tegen pepers :oops:
 
Voor mij ook standaard kruiden (rozemarijn; tijm; peterselie; bieslook; laurier; .. ) en veel groente. Ik heb het geluk dat mijn ouders 200m2 moestuin hebben. Ik help met rooien en mag dan ook helpen de voorraden op te maken. Geplofte aardappel van de bbq doen het hier altijd goed. Net als aardappel wedges met rozemarijn. Super simpel en kan eigenlijk niet mislukken. En makkelijk in een braadschaal / gietijzeren pan te maken, als er toch vlees op de bbq ligt. Verder heb ik veel familie die ingemaakte courgettes (met ui) erg lekker vinden, een heel fijn bijgerecht bij bv saté.

Vorig jaar voor het eerst sambal gemaakt. Vond ik heel leuk om te doen. Maar je hebt best wat aantallen nodig om een paar potjes te vullen. Daarom ga ik dit jaar proberen iets meer richting BBQ gerechten kweken vooral ook in aantallen. Dus verschillende pepers voor sausen en specifiek jalapeno om ze met roomkaas/spek als hapje te kunnen maken op de bbq. Dit zijn wel de soort plantjes / groente die veel aandacht (en mooi weer) vereisen. Altijd spannend of het goed lukt.

Bofkont met die moestuin 😍

Die ingemaakte courgette gaat ook op mijn lijstje. Vorig jaar had ik zo veel courgettes dat ik ze gratis af te halen in de voortuin had liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan