BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Robkrekel

Stoker

Ben geen expert, maar mij is altijd geleerd dat tomaten planten niet van (teveel) regen houden dus dat je die zo moet zetten dat ze weinig regen krijgen en dus niet te lang nat blijven
Nou was vorig jaar een extreem goed tomatenjaar heb ik begrepen, maar ik heb van mijn planten die gewoon buiten stonden toch een kilootje of 30 gehaald. Waren denk 5-6 planten. Totaal verwaarloost, niet gediefd, en als een plant me te groot werd zonder enige kennis takken weggeknipt.

Wilco-G

Gemarineerd

Moet tomaat en komkommer niet droog staan
Tomaat sowieso niet voor zover ik het weet, voor komkommer weet ik het (nog) niet zo zeer daar ga ik t.z.t. nog naar vragen.
Als ik de komkommer ga zaaien / planten dan wil ik wel zorgen dat daar een rek achter staat waar hij tegenaan kan klimmen en dan ook zo de komkommers van de grond af houden.

BBCharlie

Kooltjesharker
Ben geen expert, maar mij is altijd geleerd dat tomaten planten niet van (teveel) regen houden dus dat je die zo moet zetten dat ze weinig regen krijgen en dus niet te lang nat blijven

Deels klopt dit wel hoor maar voor een gewone moestuin is dit niet heel belangrijk. Als je tomaten zo hebt staan dat de plant niet nat wordt zullen de vruchten groter zijn, grotere trossen en minder snel ziektes. Maar dat verschil merk je pas als je dezelfde plant zowel overdekt als open kweekt.

Als je bij de tomaat de onderste bladeren weg haalt heb je minder snel ziektes. Ze houden van natte voeten want het is een moerasplant.

jan1995

Sprokkelaar
Ik heb mijn lijstje voor dit moestuinseizoen inmiddels wel zo goed als rond, ik twijfel alleen nog over bepaalde rassen (welke sla etc.):

Makkelijke moestuin-namaak bak van 8 vakken:
- Madame Jeanette
- Jalapeno
- Puntpaprika
- Tomaat
- Komkommer
- Sla
- Paksoi
- (Klim)courgette

Elho kweektafel die ik nog had staan:
- Winterwortel

Enkele losse potten kruiden:
- Munt
- Peterselie
- Bieslook
- Basilicum

Ergens deze week ga ik een bezoekje brengen aan het tuincentrum en wat voorzaai-toebehoren aanschaffen zoals een zaaitray, wat p9 potjes en één of twee kweekkasjes.

Ik heb het virus goed te pakken :)

Bovenaan Onderaan