BasBQ
Beef en Steak

bbq guru op hol !!

Chris de Greaut

Tondelzoeker
Berichten
19
ik heb een green egg in combinatie met een bbq guru (party Q).
nu heb ik hem voor het eerst op de bbq gezet en de temperatuur liep geheel uit de hand, ik heb handmatig het afgemaakt.
ik had het schuifje aan de bovenzijde zo goed als dicht, nu vermoed ik dat er valse lucht via de Guru zelf naar binnen komt. moet de schuif boven geheel dicht?
 
Ligt aan de temperatuur die je wil bereiken. De luchtopening aan de bovenkant stel ik in zoals ik hem normaal zonder hulpje ook zou instellen, en dan heel iets verder dicht. De onderkant blower erin en de schuif van het ei dicht, zodat hij aansluit (geen idee of dat op de partyQ ook moet) volgens de handleiding; 1 streepje open voor laag (100-150), 2 open voor midden (170-180 iets) en voor nog hoger 3 streepjes open. Die laatste variant heb ik nooit gebruikt trouwens, en de aangegeven temperaturen staan in de handleiding. Heb ik zo niet bij de hand, dus das even uit me hoofd een indicatie.
Apart eigenlijk, ik heb een digiq en dat gaat top op me ei.
Handleiding nog een keer helemaal gelezen om te kijken of je niet per ongeluk iets bent vergeten of overgeslagen hebt? Temperatuurvoeler in het ei gehad (niet in het vlees of er tegenaan), foutmelding gehad, probe goed in de partyQ (ipv half)? Ik noem maar even iets :)
 
Ik heb een medium ei en ook een party q. Is soms handig want hij werkt op batterijen
Margrietschijf op klein kiertje en beneden de schuif gewoon open want de party q regelt in principe de lucht.
Ik start met een lagere temp dan de gewenste, bv 110 terwijl target 120 is. Als ie stabiel is zet ik hem wat hoger.
Wel opletten dat kabeltje van probe er goed in zit, zat bij mij laatst niet goed en toen ging party q raar doen  :p
 
goedemorgen,

Ik heb de party q voorzien van adapater dus geen batterijen issues, de probe zit er goed in, calibratie is goed.
waarschijnlijk moet ik het nogmaals proberen met de margriet schuif zo goed als dicht.
Jullie steken hem ook aan met 1 blokje in het midden?

ps afgelopen weekend was voor pulled pork (120gr )
 
Ligt een beetje aan de temperatuur die ik wil bereiken, maar persoonlijk steek ik hem aan met 3 bruine 'el cheapo' blokjes (300 voor 7 euri). Vervolgens wacht ik tot die uitgebrand zijn, daarna dekseltje dicht (platesetter erin enzo) en laat ik de guru het werk doen. Als hij een tijdje mooi op temperatuur zit doe ik het vlees (en eventueel een paar chunks) erin.

De hoeveelheid blokjes voor het aansteken bepaald vooral hoe snel hij warm wordt, met 1 blokje kan prima, duurt het alleen langer dan met 3.
(Die bruine blokjes van weber, deelde ik altijd in 2 bijvoorbeeld, en dan gebruikte ik 3 halve)
 
Terug
Bovenaan Onderaan