BasBQ
Beef en Steak

BBQ dilemma

Spooks

Sprokkelaar
Berichten
34
Beste bbq helden, even een vraag aan jullie kenners. Ben nu in bezit van een GBS en mini eitje van de action, nu bevalt dat eitje zo goed met low & slow dat ik zit twijfelen over een groter formaat want die mini is toch wel klein haha, Wil dan de GBS gaan verkopen maar aangezien ik nog niet dat grote budget heb  ;) kom je al snel in de categorie Auplex. Zou ik daarom niet beter voor een WSM kunnen gaan en de GBS gewoon houden voor het grill werk? Want als ik het goed heb dan is een GBS + WSM toch eigenlijk gelijk aan een eitje? of sla ik de plank nu mis
 
Wat betreft gebruiksdoeleinden klopt het, WSM voor low&slow, OTP GBS voor hot&fast.
Sinds ik een kamado (Monolith) heb staan gebruik ik de Weber kogels alleen nog maar buiten de deur.
Voordeel van een kamado is dat deze zeer snel gebruiksklaar is.
 
Dus eigenlijk doen beide ketels het zelfde als een kamado, alleen doet de wsm er langer over om op de juiste temperatuur te komen.
Kijk als het aan mij lag had een eitje gekocht. Maar als ik vrouwlief vertel wat dat kost hahahah weet ik het antwoord al  :D


Ceriel zei:
Wat betreft gebruiksdoeleinden klopt het, WSM voor low&slow, OTP GBS voor hot&fast.
Sinds ik een kamado (Monolith) heb staan gebruik ik de Weber kogels alleen nog maar buiten de deur.
Voordeel van een kamado is dat deze zeer snel gebruiksklaar is.
 
Als je een simpele vergelijking maakt heb je idd gelijk maar zo simpel zit het echter niet in elkaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Spooks zei:
Dus eigenlijk doen beide ketels het zelfde als een kamado, alleen doet de wsm er langer over om op de juiste temperatuur te komen.
Kijk als het aan mij lag had een eitje gekocht. Maar als ik vrouwlief vertel wat dat kost hahahah weet ik het antwoord al  :D

Dan weet je toch eigenlijk het antwoord op je vraag al. =))
 
Een kamado is ook zeer geschikt voor pizza?s en dergelijke, iets wat toch
Ingewikkeld is op een weber kettle.
Het is de investering zeker waard, maar als je nooit pizza?s maakt, dan zou ik voor de wsm gaan.
 
Zou niets liever willen dan een kamado, maar dat krijg ik gewoon niet voor elkaar zonder mot haha
en pizza eten we eigenlijk zelden, dus maar eens opzoek naar een leuke wsm. thx

Frits zei:
Een kamado is ook zeer geschikt voor pizza?s en dergelijke, iets wat toch
Ingewikkeld is op een weber kettle.
Het is de investering zeker waard, maar als je nooit pizza?s maakt, dan zou ik voor de wsm gaan.
 
Ervarings deskundige hierzo.

Eerst een GBS. L&S ging opzich goed maar je moest er wel steeds bij blijven. Dus kijken naar een Ei of een WSM. Vanwege de kosten toch voor een WSM gekozen en dat werkt perfect. Ik ben na een jaar naar een Kamado Joe gegaan. Waarom?  1 BBQ ipv 2.  KJ is toch vele malen makkelijker op temp te houden. WSM ook maar toch heel afhankelijk van wind etc.

Al met al een enorme stap vooruit, maar eerlijk is eerlijk ook een stuk duurder dan een WSM. 
 
Spooks zei:
Zou niets liever willen dan een kamado, maar dat krijg ik gewoon niet voor elkaar zonder mot haha
en pizza eten we eigenlijk zelden, dus maar eens opzoek naar een leuke wsm. thx

Ik zou proberen in te schatten hoeveel mot je er van krijgt en dat dan afwegen tegen het plezier wat jij daarna nog hebt aan een eitje... :D
Daarbij kun je nog de voordelen van het eitje voor haar opnoemen: maar 1 ipv 2 of 3 bbq's in de tuin, omdat de temperatuur stabieler blijft, kun je er ook taarten, broden en dergelijke op bakken. Bakken + vrouwen = succes verzekerd. ;)

Maar zonder gekheid, het is moeilijk vergelijkbaar en lastig uit te leggen. Maar een ei werkt wel heel makkelijk. Zelfs voor kipvleugels, ribs of een groot stuk vlees.
 
Als jij het nou thuis even uit komt leggen  :p nee begrijp ook wel dat een eitje het ultieme bijna is op bbq gebied, maar het blijft voor ons gewoon een hele flinke investering en als je zoals de meeste hier volleerd meester bbq?r bent, waarbij de Q bijna elke dag aanstaat zeg maar
dan zou vrouw lief het nog wel snappen. Maar moet nog zoveel leren in dit wereldje dus ooit haha dan komt dat eitje wel.

b.asv zei:
Spooks zei:
Zou niets liever willen dan een kamado, maar dat krijg ik gewoon niet voor elkaar zonder mot haha
en pizza eten we eigenlijk zelden, dus maar eens opzoek naar een leuke wsm. thx

Ik zou proberen in te schatten hoeveel mot je er van krijgt en dat dan afwegen tegen het plezier wat jij daarna nog hebt aan een eitje... :D
Daarbij kun je nog de voordelen van het eitje voor haar opnoemen: maar 1 ipv 2 of 3 bbq's in de tuin, omdat de temperatuur stabieler blijft, kun je er ook taarten, broden en dergelijke op bakken. Bakken + vrouwen = succes verzekerd. ;)

Maar zonder gekheid, het is moeilijk vergelijkbaar en lastig uit te leggen. Maar een ei werkt wel heel makkelijk. Zelfs voor kipvleugels, ribs of een groot stuk vlees.
 
Spooks zei:
Als jij het nou thuis even uit komt leggen  :p nee begrijp ook wel dat een eitje het ultieme bijna is op bbq gebied, maar het blijft voor ons gewoon een hele flinke investering en als je zoals de meeste hier volleerd meester bbq?r bent, waarbij de Q bijna elke dag aanstaat zeg maar
dan zou vrouw lief het nog wel snappen. Maar moet nog zoveel leren in dit wereldje dus ooit haha dan komt dat eitje wel.

b.asv zei:
Spooks zei:
Zou niets liever willen dan een kamado, maar dat krijg ik gewoon niet voor elkaar zonder mot haha
en pizza eten we eigenlijk zelden, dus maar eens opzoek naar een leuke wsm. thx

Ik zou proberen in te schatten hoeveel mot je er van krijgt en dat dan afwegen tegen het plezier wat jij daarna nog hebt aan een eitje... :D
Daarbij kun je nog de voordelen van het eitje voor haar opnoemen: maar 1 ipv 2 of 3 bbq's in de tuin, omdat de temperatuur stabieler blijft, kun je er ook taarten, broden en dergelijke op bakken. Bakken + vrouwen = succes verzekerd. ;)

Maar zonder gekheid, het is moeilijk vergelijkbaar en lastig uit te leggen. Maar een ei werkt wel heel makkelijk. Zelfs voor kipvleugels, ribs of een groot stuk vlees.

Een eitje (Zeer oneerbiedige term voor zo'n mooi stuk gereedschap :D) is een prachtige bbq, natuurlijk.
Maar om het hele gebeuren omtrent temperatuur beheersing e.d. , rooktijden en het garen van je vlees goed onder de knie te krijgen lijkt het me dat dat beter met een GBS gaat.
Deze bbq reageert directer op je handelingen dan zo'n ei en dus zie je ook sneller wat er mis kan gaan.
Om te leren zou ik met de GBS (kan je ook veel mee doen) doorgaan en kan je later altijd nog wel zo'n mooie G.E. aanschaffen.
Hou je het thuis ook gezellig ;)
 
Ik ging met mijn vrouw naar een BGE workshop diner om haar over te halen...  :p

Flavour Fair is ook weer binnenkort!
 
Sander72 zei:
Ik ging met mijn vrouw naar een BGE workshop diner om haar over te halen...  :p

Flavour Fair is ook weer binnenkort!

Ik nam d'r mee naar de winkel en liet haar daar een Bastard, KJ en BGE zien. KJ viel al af door de kleur, Bastard was het deksel te zwaar en bij de BGE ging dit zo makkelijk dat er direct geen discussie meer was.

Zag trouwens dat de Flavour Fair in NL al weer uitverkocht is. Enkel Belgie is nog beschikbaar.
 
b.asv zei:
Zag trouwens dat de Flavour Fair in NL al weer uitverkocht is. Enkel Belgie is nog beschikbaar.

Ik ben er gelukkig bij... achter een ei!  ;)
 
Ja jij hebt zeker wel een ei he haha ben heus niet jaloers nu ofzo. misschien moet ik haar dan toch ook maar eens meeslepen

Sander72 zei:
b.asv zei:
Zag trouwens dat de Flavour Fair in NL al weer uitverkocht is. Enkel Belgie is nog beschikbaar.

Ik ben er gelukkig bij... achter een ei!  ;)
 
Even een misverstand wegwerken, een Kamado is echt veel makkelijker op temperatuur te houden dan een Ketel.
Alleen als de hitte er goed in zit (grillen met open deksel) duurt het wat langer om de temperatuur naar beneden te brengen.

Ik ben begonnen met een weber 57 ketel en kreeg toen een beetje mot, maar toen mijn wederhelft zag dat er niet alleen BCC en Spare ribs van de Q kwamen was ze snel verkocht.
Toen ik na 2 jaar begon over een Primo Oval XL was ze eerst een beetje sceptisch maar na bezoekje bij de juwelier zodat zij voor zichzelf wat leuks uit mocht zoeken was ze snel om en mocht ik een zwarte ovale parel in de tuin zetten.  =))

Ondertussen is ze zelf zo verknocht aan de Primo dat als hij, bij wijze van spreken, vandaag in elkaar zou storten er morgen weer een nieuwe staat.
 
Herkenbaar verhaal. Voor gek versleten geweest om een Q van 1800 euro te kopen maar toch doorgezet. En nu zit ze zelf vlees te bestellen voor op'de primo en het internet af te schuimen op zoek  naar een mooie aanbieding voor een junior.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Hahha doe mij zo'n vrouw  ;)

Brecht zei:
Herkenbaar verhaal. Voor gek versleten geweest om een Q van 1800 euro te kopen maar toch doorgezet. En nu zit ze zelf vlees te bestellen voor op'de primo en het internet af te schuimen op zoek  naar een mooie aanbieding voor een junior.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk
 
Zo zie je maar weer, 't kan verkeren. :D
Wie zij dat ook alweer?
Maar ik ben het helemaal met jullie eens dat als je denkt aan dure hobby's (zo mag je een dergelijke bbq toch wel noemen) dat je dat wel samen moet kunnen doen.
Da's veel leuker. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan