BasBQ
Beef en Steak

BBPG van buikspek

Biebieque

Sprokkelaar
Berichten
30
Tijdje terug een mooi stuk buikspek bij Bob Bakker uit MiddenBeemster gehaald, heb er Babi Pangang volgens https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/babi-pangang-van-buikspek/ van proberen te maken. Dit heb ik vaker gedaan, en met succes. Resultaat is wel afhankelijk van het stukje vlees. (Vooruitlopend op het resultaat: het vlees was beter dan ooit, mooi stuk buikspek (understatement).

Vlees volgens recept donderdagavond voorbereid, in semivacuum in koelkast gelegd en vrijdag om 12 uur er uit gehaald en daarna op mijn Redegg gelegd.
Weber houtskool, en verwachte doorlooptijd was 4 uur. De slowroller (zo heet dat ding toch?) in de Joe geplaatst incl opvangbakjes voor vet/reuzel.
Gestookt naar 100 graden keteltemp. Zowel de weber igrill2 als meaterplus aangezet. .
Vlees op het rooster, maar onvoldoende tijd genomen om temp stabiel te zien. Aan het werk gegaan, wel de meater in de gaten kunnen houden. Temp in de joe was semistabiel maar daalde naar 75 graden. Dat is te koud, maar vlees temp steeg naar en bleef redelijk stabiel op 56 graden.
Toen ik weer thuis was Joe opgestookt naar 130 graden, vlees kern temp laten oplopen tot 76 graden. Wel in de tussentijd op 60 graden kerntemp de ‘ lak’ aangebracht. Bij 76 graden eraf gehaald en ingepakt in alufolie en aan de kant gelegd. Joe opgestookt naar 200 graden.
Uitgepakt en beide kanten van het vlees (als laatste de vetzijde) ca 4 min bij open vuur afgegrild.

De “laatste” saus heb ik overigens met ca 12 cm geraspte gember gemaakt. Heb ik geen spijt van
8EE3878D-E9EB-4912-B3FE-4F469760F4E0.jpeg
4A1E379A-C1DF-4126-BBF0-75BC5C188FCE.jpeg
0C4AD990-FDC1-41D9-8E13-86B1243EFADF.jpeg
918F7BB6-9CE7-4005-A0B4-C8146953CD0B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan