BasBQ
Beef en Steak

Bavette rollade 2 soorten, proefje

 

Melis L.

Sprokkelaar
Berichten
41
Tweede probeersel op kamado. Bavette rollade. Met leermomenten 😉 Gekozen voor 2 vullingen: 1 surf en turf style met gamba en 1 najaarsstyle met bospaddestoelen. Gamba’s in de pan aangezet met fijn uitje, knoflook, afgeblust met cognac en twee theelepels rode pesto. Voor de andere vulling de bospaddo’s aangebakken met fijn uitje en knoflook, afgeblust met cognac en een kneepjeagave siroop voor het zoetje.
5D1BE09C-868B-49D7-BDE0-92B8716920CE.jpeg


Vullingen af laten koelen en bavette gevuld. Heb gekozen niet te vlinderen omdat ik bang was dat de buitenste laag dan snel door zou slaan tov het vlees een ronde naar binnen. Nadeel bleek nu echter dat het lastig oprollen was, of anders gezegd teveel vulling gemaakt. Hoe dan ook: zonde om vulling weg te doen dus met pijn en moeite alles ingerold.

F1AE2A27-E428-4885-BA1A-7BD919BBB39A.jpeg
6C704273-D8AF-4B72-B846-F52605236468.jpeg


Het daadwerkelijke knopen vond ik nog wel een dingetje. Een hoop vloeken verder was het min of meer naar het zin.
Masterbuilt aangeslingerd. Indirecte garing, blokje kers erbij en de bavettes naar 41 graden gegaard, gemeten in midden van de buitenrand van het vlees aangezien de vulling feitelijk maar 1x omwikkeld was.
5E2EBC23-C4D5-41EB-8E82-C14B2D8AD036.jpeg

3CAC25FF-FD98-4BC6-A662-FDC5FA3C5370.jpeg


Vlees van de grill gehaald, deflector verwijderd en opgestookt naar 250 graden. Nu de rollades lekker kleurtje gegeven tot een graad of 53.
48C8DAC4-588F-47F8-AC04-849B9967F9C5.jpeg

103C6A67-C42E-4703-AAB6-FC5B1275024B.jpeg


Het resultaat:
A1EE6092-9A7A-4780-AC57-B26F0C8A95EA.jpeg

6B3A0D00-90F4-4FA2-89E2-EF559CB139A1.jpeg



Lekker gegeten. Bospaddestoel was meer naar onze smaak dan de gamba’s.
Leuk om te doen. Leermomenten: vulling wellicht nog iets hoger op smaak, vulling iets fijner of iets minder zodat het makkelijker rolt, wellicht vlinderen ook een keer doen, knopen van de rollade oefenen. Garen, op temperatuur houden en opstoken ging monster! Wordt ongetwijfeld vervolgd...
 
Hartstikke mooi experiment hoor, gewoon lekker veel oefenen met vlinderen en strikken dan wordt het vast beter!

Maar als de smaken raak zijn, prima toch? Ik vind bavette rollade met een eigen gemaakte pesto en pijnboompitjes wel echt zalig, maar misschien wat te klassiek? Juist heel leuk dat je nieuwe dingen probeert. Voordeel van (deels) vlinderen is ook dat je een wat betere verhouding krijgt tussen vlees en vulling door en door. Door de maan vorm van het vlees is die in het midden wel erg dik. Garing gaat ook mooier als je die wat dunner insnijdt daar. Succes!

Leuk verslag hoor... bedankt!
 
Mooi project gemaakt voor je zelf en verschillende smaken

Een kleine hoeveelheid vulling maken is moeilijk 😉
 
Hartstikke mooi experiment hoor, gewoon lekker veel oefenen met vlinderen en strikken dan wordt het vast beter!

Maar als de smaken raak zijn, prima toch? Ik vind bavette rollade met een eigen gemaakte pesto en pijnboompitjes wel echt zalig, maar misschien wat te klassiek? Juist heel leuk dat je nieuwe dingen probeert. Voordeel van (deels) vlinderen is ook dat je een wat betere verhouding krijgt tussen vlees en vulling door en door. Door de maan vorm van het vlees is die in het midden wel erg dik. Garing gaat ook mooier als je die wat dunner insnijdt daar. Succes!

Leuk verslag hoor... bedankt!
Ja die vulling gezien. Was nu beetje naar seizoen aan het werken met die paddo’s en surf en turf was ik benieuwd naar. Insnijden is een goeie, dank je
 
Hier staat morgen een proef Bavette Rollade op het programma! Ben ook zeer benieuwd.
Deze zagen er goed uit iig!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ziet er goed uit! Alleen denk ik dat je hem verkeerd opgerold hebt waardoor je niet haaks op de draad hebt gesneden. Dit kan een enorm verschil qua malsheid geven.
 
Wat Daan zegt... op de 2e foto zie je de vulling haaks op de draad liggen. De volgende keer met de draad mee leggen zodat je dwars op de draad zult snijden dan is 'ie nog malser ;-)
 
kijk, dit zijn de testen.
ziet er allemaal heerlijk uit.

voor een betere verhouding sluit ik me helemaal aan bij wat Sander72 zegt:
-vlinderen om een grotere oppervlakte te krijgen
-de vulling klein/fijn maken zodat het het goed kan verdelen over het oppervlak
ook wordt het rollen dan een heel stuk makkelijker

En als je het knopen echt waardeloos vind, er zijn ook van die rollade-netjes te koop.
Maar ik zou gewoon een paar keer oefenen, kijk eens een filmpje op YT
Het is niet moeilijk. Tis ff een handigheidje
 
kijk, dit zijn de testen.
ziet er allemaal heerlijk uit.

voor een betere verhouding sluit ik me helemaal aan bij wat Sander72 zegt:
-vlinderen om een grotere oppervlakte te krijgen
-de vulling klein/fijn maken zodat het het goed kan verdelen over het oppervlak
ook wordt het rollen dan een heel stuk makkelijker

En als je het knopen echt waardeloos vind, er zijn ook van die rollade-netjes te koop.
Maar ik zou gewoon een paar keer oefenen, kijk eens een filmpje op YT
Het is niet moeilijk. Tis ff een handigheidje
Knopen ging met name vervelend omdat ie steeds open klapte inderdaad. Door teveel en te grote vulling
 
Terug
Bovenaan Onderaan