BasBQ
Beef en Steak

Bavette 'carpaccio' rollade.

 
 

Pret1987

Vuurmaker
Berichten
60
Hij lag al een tijdje in de vriezer, maar nu is het er toch echt van gekomen. Gisteren heb ik mijn 1,2kg zware bavette omgetoverd tot rollade.

Het eerste waar ik een beetje tegenop zag was het vlinderen van het vlees. Zo een mooi stuk rundvlees wil je niet verpesten omdat je niet mooi kan snijden. Toch wilde ik dit doen, om zo meer 'laagjes' te creëren in de rollade. Hem oprollen zoals hij is (uiteraard rekening houdend met de richting van de draad) zou niet voldoende zijn voor het gewenste resultaat. Dus toch met geduld en aandacht het stuk gesneden, het resultaat hiervan was boven verwachting.

Wat betreft de vulling zijn er uiteraard veel mogelijkheden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor:
- Pesto, zelf gemaakt (1keer doen en je wil nooit meer anders)
- Groosterde pijnboompitten
- Parmezaanse kaas
- Baby Spinazie
- Peper
- Zout
Ik had ook nog parmaham klaar liggen, maar naar mijn idee had het stuk geen extra zout meer nodig en vroeg ik mij af of de stugge structuur hiervan niet juist nadelig zou zijn voor het mooie rundvlees. Daarom besloten dit weg te laten.

Tijd om op te binden! Deze stap is niet zo heel spannend, al had ik ook hier voor mijzelf een verbeterpuntje. Als laatste knoopte ik het touw over de lengte, maar dan blijft hij niet heel lekker zitten. Volgende keer eerst in de langte zodat je die kan 'verankeren' met de korte touwtjes.

Het geheel even aan de kant gelegd om de WMT op te warmen met Ecobrasa kokosbriketten. Ik had nog niet veel gedaan op 160 graden, maar de kleine ecobrasa starter vol (briket of 30) leeggestort in een Weber kolenmandje leek zijn werk te doen. Hier nog 2 blokjes kersenhout aan toegevoegd.

Ik heb nog getwijfeld over wel of geen sear of reversed sear. Uiteindelijk besloten om indirect te garen naar 50 graden en daar op 'looks' te beslissen of het schroeien nog nodig was. Dit vond ik van niet. De rollade had aan de buitenkant een mooi fel donkerrode kleur, en was bang dat de garing door zou schieten als het nu te hard zou gaan. Daarom besloten hem lekker te laten liggen tot 54°C. Totale BBQ tijd: 1:15.

Wachten....... Lastig hoor. Maar zeker de moeite waard heb ik inmiddels geleerd. 10 minuten werden een kwartier. Ivm de rest van de maaltijd.

Bij het aansnijden werd ik positief verrast door de ge(s)laagdheid van de rollade. Mooie lagen en super sappig. Ik ben vergeten te meten hoe ver hij nog was doorgehaald in de kern tijdens het rusten, hij had van binnen nog iets roder gemogen van mij, maar daar heb ik aan tafel niemand over gehoord.

Al met al een super geslaagde rollade. Zacht, sappig (op de uiteinden na) en vol van smaak door de toegevoegde ingrediënten. Zeer zeker voor herhaling vatbaar!
ac0a41ec0eaf84ecb69df0b6517f386f.jpg
12ee08f67689324ffbd9a720ce674726.jpg
445322b6a45a049b8a083444e882d328.jpg
23eb55d80679cdb61947cc63a5ae62e8.jpg
71c2fe50902338f871c10e07a69781f2.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
47750ed9362d03bd38bebebf09b5179a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag en zo te zien een heerlijke rollade.
Dankje. Ik probeer in mij verslagen zo veel mogelijk details te verwerken. Hier leerde ik veel van bij verhalen van anderen, hopelijk kan ik mensen hier ook weer bij helpen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Prachtig resultaat, en wat een mooie kleur ook van dat kersenhout. Dit moet heerlijk geweest zijn.

Deze staat ook nog steeds bij mij op mijn lijstje, maar ik merk dat ik een beetje koudwatervrees heb voor het vlinderen. Ben nog geen ster met het mes.
 
Prachtig resultaat, en wat een mooie kleur ook van dat kersenhout. Dit moet heerlijk geweest zijn.

Deze staat ook nog steeds bij mij op mijn lijstje, maar ik merk dat ik een beetje koudwatervrees heb voor het vlinderen. Ben nog geen ster met het mes.
Exact dat had ik dus ook. Maar het enige wat je nodig hebt is een goed scherp mes, gecombineerd met wat focus en geduld. Dan valt het 100% mee. Ik had misschien wel geluk met de mooie gelijke dikte over heel mijn bavette. Misschien heeft het gewicht daar iets mee te maken. Dit was een 1,2KG van BBQuality.

Gewoon doen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Hele leuke en mooie rapportage! Heb hier ook nog een bavette liggen van een 1Kg, wie weet dat het ook zo'n rollade wordt. Het ziet er in ieder geval prachtig en smakelijk uit🤤🤤
 
Mooie rollade hoor. Geloof graag dat het smaakte.
Geen foto's van op de bbq?
 
Ahhh. Hij ligt er netjes bij.
Tis ook om te voorkomen dat je mooie reportage in de asbak of rookkamer verdwijnt wegens gebrek aan bewijs dat ie op de bbq gemaakt is
Zou zonde zijn van deze rapportage met schitterende foto's
 
Ahhh. Hij ligt er netjes bij.
Tis ook om te voorkomen dat je mooie reportage in de asbak of rookkamer verdwijnt wegens gebrek aan bewijs dat ie op de bbq gemaakt is
Zou zonde zijn van deze rapportage met schitterende foto's
Owja, heel goed punt!
Nee, deze had ik niet stiekem in de oven geschoven hoor . Dat zou echt pijn doen aan mijn BBQ trots.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Schitterende foto's en zo te zien een heel smakelijke bereiding, ik krijg er trek van! Hele mooie rode kleur van die kers. Heel fijn zo!
 
Mooie foto's. Ziet er lekker gekleurd en smakelijk uit.
welke temperaturen heb je aangehouden voor dome en roostertemperatuur?
 
Mooie foto's. Ziet er lekker gekleurd en smakelijk uit.
welke temperaturen heb je aangehouden voor dome en roostertemperatuur?
De rooster temperatuur heeft geschommeld tussen 156 en 162 graden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Dat ziet er een heel smakelijk rollade uit. Mooie garing ook. De laagjes zijn gewoon perfect zo. Die kun je met trots presenteren.
Ik had destijds wel de ham er in gedaan. Deze wordt gewoon lekker zacht. Lijkt wel in het vlees te smelten. Krijg gewoon honger bij het zien van deze plaatjes. Denk dat deze rond de kerst weer op tafel gaat komen TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan