BasBQ
Beef en Steak

Bavet klaarmaken

meinonA

Stoker
Berichten
274
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik 2 vragen. Ik heb wel vaker een Bavette klaargemaakt.
Toen ik m de vorige keer kocht was die langwerpig en dik. Een beetje fantasie had ie de vorm van een ossenhaas maar dan met een grove draad.
Dit keer had ik een Bavet en dat waren 2 grote lappen alsof het Skirt steak was. Alleen was het eerder maan vorming als rechthoekig. Heeft iemand een idee waarom het beide Bavette genoemd wordt maar beide zo een andere vorm heeft? Ik heb het ook een keer in een restaurant bestelt en toen was ie ook dik.

Mijn 2de vraag gaat over de bereiding: ik heb de skirt steak achtige bavet klaargemaakt op een RVS rooster. Ik heb de temperatuur bijgehouden met een Fireboard 2. Het viel mij op dat het vlees pas bij een graad of 45 van het rooster los kwam en aan de andere kant geen goeie sear had tenzij ik hem erg ver zou doorbakken. En dan nog kreeg ik geen krokante randjes aan die kant. Heeft iemand een idee hoe dat komt? Stel dat ik een volgende keer bavet maak, is het dan slim om het op het vuur te leggen als ie nog half bevroren is zodat ie op een lagere kerntemperatuur van het rooster loslaat en ik aan beide kanten een goeie sear heb zonder het bijna well done klaar te maken?

Alvast bedankt voor jullie ideeën hierin

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Die halve maan vormige variant heb ik vaker gehad. Mooi vlees om lekker hard te grillen. Ik vind dan de T in de pit minder cruciaal. Voor mij is het dan belangrijk dat het gietijzer (of rvs als je dat liever gebruikt) door en door heet is. Ik heb ook graag een volledig gloeiend kolenbed eronder. Omdat je kort grilled wil je overal evenveel stralingshitte. Ik klap de dunne uiteindjes terug op het dikkere deel om gelijkmatig te garen. Laat maar even liggen. Niet trekken aan het vlees. Als het vanzelf mooi los laat gaat het goed. Vlees keren en terug leggen op de andere hete helft van het rooster. Je kunt nu de kern in het dikke deel meten. Ik haal die bij bijvoorbeeld 52°C eraf dan heb je mooi wat verschillende garing en voor ieder wat wils!
 
Wat bavetten betreft, heb je de maan en de vink :)
Kan zijn dat je de ene keer een vink had en de andere keer een maan. De manen en vinken die ik krijg van de boer, is de vink rond de 1,1kg en de maan rond de 1,8kg. De vink gebruik ik eerder voor een rollade en de maan om klaar te maken als bavet.
 
Meestal gaar ik Bavette indirect tot 45 kern, dan 10 minuutjes rusten.
Nu kan de kamado opnstandje inferno om het nu nog even tot 52 kern af te grillen.

D14D9C95-1379-4736-8876-54F8BD27B5A3.jpeg


Zo vinden wij hem het lekkerst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan