BasBQ
Beef en Steak

Bastard "Winterklaar"/Onderhoud

brhahlen

Tondelzoeker
Berichten
5
Goedemiddag!

Van de week dacht ik maar weer eens wat zalm te gaan roken (al eens eerder gedaan), maar toen ik de hoes van de Bastard afhaalde, zat ik toch met wat "onderhoud" dat gedaan moest worden.

Wat voor onderhoud dan? Nou, mijn roosters en side-tables hadden wat last van schimmel, dus dat werd poetsen.

Dus ja, dan zit je met vragen... Of tenminste: IK zit dan met vragen :)
Welke vragen dan? Nou:
  • Wat is nodig om je Kamado winterklaar te maken (of als je hem even niet gebruikt?)
  • Hoe de schimmel tegen te gaan? (Had onder de hoes de luchtschuiven beide een beetje open ook)
  • Kan je überhaupt de kolen/roosters buiten bewaren? Ik heb (nog) geen buitenkeuken, maar die zou je dan redelijk "vochtdicht" moeten maken?
  • Welke andere slimme tips nog?
Hoor graag alle goede tips!
 
Als je voldoende verlucht heb je normaal geen schimmels.
De regen hoes die bij diverse kamado geleverd wordt is water dicht.
Maar dat laat ook geen ventilatie toe.
Je kan nog beter een paraplu boven uw kamado zetten. Zo kan er ook geen water in maar blijft er wel lucht circulatie zodat alles kan opdrogen.
Hier staan ze onder de carport, worden nat bij regen en wind.
Maar geen schimmels omdat ze snel opdrogen na de regen.
 
Gewoon regelmatig gebruiken, dan heb je in principe geen last van schimmels. En als hij dan toch langere tijd stil staat en er zitten schimmels in, dan gewoon even een tijdje hoog opstoken. Dan brandt alles weer mooi schoon.
 
Die tafeltjes schimmelen bij mij ook. Gewoon 1 of beide tafeltjes weghalen. Ik doe er 1 zodat ik nog wel werkruimte heb. In het voorjaar opschuren een in de olie/lak zetten
 
Kamdo onder het droge zetten, kolen eruit en droog opbergen, schuiven wat open. Succes
 
Gewoon regelmatig gebruiken, dan heb je in principe geen last van schimmels. En als hij dan toch langere tijd stil staat en er zitten schimmels in, dan gewoon even een tijdje hoog opstoken. Dan brandt alles weer mooi schoon.

Ja, dat regelmatig gebruiken wil ik ook wel, maar soms lukt dat niet altijd...
En hoog opstoken voordat je gaat Koud Roken, is ook niet zo praktisch :)

Als je voldoende verlucht heb je normaal geen schimmels.
De regen hoes die bij diverse kamado geleverd wordt is water dicht.
Maar dat laat ook geen ventilatie toe.
Je kan nog beter een paraplu boven uw kamado zetten. Zo kan er ook geen water in maar blijft er wel lucht circulatie zodat alles kan opdrogen.
Hier staan ze onder de carport, worden nat bij regen en wind.
Maar geen schimmels omdat ze snel opdrogen na de regen.
Tsja... Ik had gehoopt dat de regenhoes van Bastard zelf (waar wel een soort van "luchtgaten" in zitten) dat zou voorkomen...

Die tafeltjes schimmelen bij mij ook. Gewoon 1 of beide tafeltjes weghalen. Ik doe er 1 zodat ik nog wel werkruimte heb. In het voorjaar opschuren een in de olie/lak zetten
Heb ze er nu inderdaad afgehaald, zitten nu binnen in een doos, met de roosters.

Kamdo onder het droge zetten, kolen eruit en droog opbergen, schuiven wat open. Succes
Kolen heb ik er nu inderdaad uit, hoes zit er weer overheen, met de schuiven wat open.



Wil toch nog een keer een buitenkeuken gaan maken, maar daar moet dan ook iets van een overkapping komen, zodat ik met regen ook droog sta als er eten gemaakt moet worden :)

Is er iemand met een buitenkeuken die zijn kolen (in de basket) in een kastje daarvan bewaard? Of wordt dat ook te vochtig?
Heb van Sinterklaas (fijne vent toch) een opbergdoos voor de kolen gekregen, die je, denk ik, best buiten in een kast zou moeten kunnen bewaren? Of toch beter binnen?
 
Ik bewaar mijn houtskool in tonnen van de welkoop.

A1A8E39C-0B9C-4420-BEAA-03B10EB05891.jpeg


Werkt perfect.
In de 60liter variant (de grote op de foto) kunnen 2 zakken big blocks.

Oude kolen haal ik er nooit uit.
Die worden of nogmaals gebruikt of gaan de kliko in.
 
Mijn houtskool berg ik op in een doos van de makro. (ik dacht de 450 of 460?)
1671702227710.png


Die past precies in mijn BGE keuken, dus dat is lekker praktisch.
Ik trek dus de zak uit de doos (Flames en Flavour houtskool) en gooi die zak daarin.

Over winter klaar is het af en toe gebruiken gewoon het beste. Klinkt erg flauw, maar als je een keer een ovenschotel/lasagne maakt ofzo kan je die ook best een keer op je kamado afbakken, waarom niet?

Schimmel groeit op vochtige plekken. je zou de roosters e.d. ook elders kunnen bewaren (zolder bijvoorbeeld).
 
Ik heb ook een Bastard en staat bewust zonder hoes buiten. De tafels haal ik er na gebruik weer en leg ze in de garage. Je schrijft dat je ze nu in de doos bewaard dat zou ik ik niet doen. Je wilt juist een beetje ventilatie hebben zodat eventueel vocht wat nog op je tafels zit kan weg ventileren. Gewoon los op bergen lijkt mij beter
 
Ik heb ook een Bastard en staat bewust zonder hoes buiten. De tafels haal ik er na gebruik weer en leg ze in de garage. Je schrijft dat je ze nu in de doos bewaard dat zou ik ik niet doen. Je wilt juist een beetje ventilatie hebben zodat eventueel vocht wat nog op je tafels zit kan weg ventileren. Gewoon los op bergen lijkt mij beter
Ik dacht dus: de hoes beschermt hem beter, maar ja, even niet rekening gehouden met het gebrek aan ventilatie.

De tafels zijn overigens helemaal droog! Ik heb ze eerst schoongemaakt en toen een nacht+ochtend binnen laten drogen, voordat ze de doos in gingen. :)

Mijn houtskool berg ik op in een doos van de makro. (ik dacht de 450 of 460?)
Bekijk bijlage 48119

Die past precies in mijn BGE keuken, dus dat is lekker praktisch.
Ik trek dus de zak uit de doos (Flames en Flavour houtskool) en gooi die zak daarin.

Over winter klaar is het af en toe gebruiken gewoon het beste. Klinkt erg flauw, maar als je een keer een ovenschotel/lasagne maakt ofzo kan je die ook best een keer op je kamado afbakken, waarom niet?

Schimmel groeit op vochtige plekken. je zou de roosters e.d. ook elders kunnen bewaren (zolder bijvoorbeeld).
Ovenschotel/lasagne op de Kamado, hmm, interessant. Nog nooit over nagedacht eigenlijk :)

Wil de dingen eigenlijk niet op zolder, want je moet er wel snel bij kunnen ;-)
Maar goed, dat zijn allemaal oplosbare problemen

Ik bewaar mijn houtskool in tonnen van de welkoop.

Bekijk bijlage 48118

Werkt perfect.
In de 60liter variant (de grote op de foto) kunnen 2 zakken big blocks.

Oude kolen haal ik er nooit uit.
Die worden of nogmaals gebruikt of gaan de kliko in.
Allereest: mooie buitenkeuken! Ziet er strak uit! Zelfbouw?

Die tonnen zien er ook wel praktisch uit, maar als je onderin moet zijn lijkt mij niet per sé handig.
 
Ik bewaar mijn houtskool in tonnen van de welkoop.

Bekijk bijlage 48118

Werkt perfect.
In de 60liter variant (de grote op de foto) kunnen 2 zakken big blocks.

Oude kolen haal ik er nooit uit.
Die worden of nogmaals gebruikt of gaan de kliko in.

Dit ziet er top uit, deze ga ik zeker bestellen voordat ik door mijn huidige voorraad kolen heen ben!
 
Ik gebruik ook een ton, een voerton van 55 liter, met handige handvatten. Kan zelfs de kolenmand van de basterd large mee in als je gebruikte kolen droog wil opslaan (alleen even getest nooit gedaan).
Hier vul ik de kolen in de mand alleen aan.

Zijtafeltjes hangen in de schuur.

Moet alleen nog iets goeds vinden om mijn halve gietijzeren roosters goed op te bergen

55-liter-voerton-zwart-Curtec-1080x1080.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die tonnetjes hier zijn wel interessant. Mijn houtskool staat wel droog in de garage. Maar laatst had ik wat problemen dat ik hem niet hoger dan 180° kreeg en dacht later mss dat het houtskool wat vochtig was. Dus afgelopen zaterdag heb ik gewoon het houtskool eruit gedaan en nieuwe erin. Alles liep perfect.

Mijn kamado's staan onder een afdak en heb er ook hoezen bij. Als ik ze langer niet ga gebruiken omdat ik bv op vakantie ga, dan gaat de hoes erover, maar tussendoor eigenlijk nooit. Wat ik wel doe is de dag erna ochtends alle schuiven open zetten. Dus boven alle gaatjes open gedraaid en onderaan de schuif compleet open. Zodat hij zoveel mogelijk verluchting heeft.
 
Ik gebruik ook een ton, een voerton van 55 liter, met handige handvatten. Kan zelfs de kolenmand van de basterd large mee in als je gebruikte kolen droog wil opslaan (alleen even getest nooit gedaan).
Hier vul ik de kolen in de mand alleen aan.

Zijtafeltjes hangen in de schuur.

Moet alleen nog iets goeds vinden om mijn halve gietijzeren roosters goed op te bergen
Ik heb in de garage een vertikale kast (beetje model zoals op de kantoren) en die steekt helemaal vol met vanalles en nog was. Begon zelfs wat moeilijk te worden met stapelen. Dus een aantal zaken van de kamado's heb ik in het kastje onder de gas BBQ gestoken. Door het verbouwen van de keuken, kwam de keukentafel vrij en deze staat nu buiten tussen de gasBBQ en de KJC. Daarop heb ik dan de KJ Junior gezet. Onder de tafel heb ik dan 2 bakken uit de Action met deksel en wieltjes. Daar heb ik al mijn roosters en dergelijke in steken. Bakken sluiten goed af en kan ze onder de tafel uit rollen.
 
Allereest: mooie buitenkeuken! Ziet er strak uit! Zelfbouw?

Die tonnen zien er ook wel praktisch uit, maar als je onderin moet zijn lijkt mij niet per sé handig.

Thnx!

Alles behalve de bar/eettafel is zelf gemaakt.
Ben er erg blij mee.

E5AB42DB-26B0-4847-A4A3-D2C922E390AC.jpeg
 
Ik zie nu ook gietijzeren pannen hangen.
Blijven die in de winter ook zo hangen.
Bij gaan ze steeds binnen als ik ze niet gebruik.
Ik woon tegen een natuurgebied en hier kruipt vanalles rond.
Ratten, muizen, marters, katten van de buren, allerhande vogels, vleermuizen.
Ik heb al dikwijls pootafdrukken van dieren op de BBQ's en de buitenkeuken zien staan.
Hier dus altijd eerst alle oppervlakken reinigen voor gebruik.

IMG_20220907_114132.jpg
 
Alles wat aan dat rek hangt blijft daar zomer en winter hangen.

Pannen zitten goed in het vet en worden wekelijks gebruikt.

Ongedierte heb ik eigenlijk geen last van.
Een paar jaar geleden wel eens een kat op bezoek gehad die het nodig vond mijn vuilniszak kapot te maken.
Sinds ik een prullenbak hiervoor heb, heb ik hier geen last meer van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan