BasBQ
Beef en Steak

Banh mi thit met Nuoc cham, Vietnamees streetfood

Banh mi Tith is een Vietnamees stokbrood met vlees en groentjes. Banh mi betekent Brood en Tith betekent vlees
Dit is echt weer zo'n gerecht uit 2 werelden toen de Fransen Vietnam kolonialiseerde is dit ontstaan. Het stokbrood, pat? en mayonaise is het Franse gedeelte en de rest , Vissaus, korianderblad en zoetzure wortel Vietnamees (de korianderblad  vervangen wij altijd voor peterselie!!)
Voor de rest gaat er nog komkommer, Rettich of radijs op en gegrild varkensvlees, in ons geval Lomo Iberico (Filetstuk van het Iberico varkentje)
De Lomo hebben wij gebrined voor 24 uur in een 5% pekeloplossing met wat kruidjes.
Het broodje wordt uiteindelijk besprenkeld met Nuoc Cham, een soort smaakexplosie sausje uit Vietnam wat eigenijk alles lekker kan maken.
Het schijnt dat je Nuoc Cham op elk tafeltje van een Vietnamees streetfood tentje aantreft.

Normaal gesproken hoort er nog een rood pepertje op het stokbrood, wat wij meestal vervangen door een beetje sambal oelek door de mayo te roeren, maar vandaag hebben wij gekozen voor de rode Koreaanse peperpasta Gochujang

Het filetstukje indirect gegaard bij 170 graden Celsius tot een kerntemp van 52 gr. Celsius en daarna afgegrild (5min) de kern was toen 57 gr.C.

We beginnen met de Nuoc Cham:

RD9hItf.jpg


RF9CltV.jpg


mt34yqE.jpg


BKLIZaM.jpg


YL9GWMT.jpg


VyjLbao.jpg


dnxxs2d.jpg


sozesNC.jpg


ihMz5kL.jpg


0PPHucc.jpg


1U5FEkC.jpg


vVl94DQ.jpg


6jlrJ7I.jpg


LLlYmFF.jpg


HWBVwgh.jpg


qSgLLqG.jpg


tuT3vLg.jpg


YB1ceMf.jpg


l5yYGy8.jpg
 
Wauw dat ziet er nou echt lekker uit! Wat een pracht vlees geeft een Iberico varken toch  :p
Dat broodje had ik zeker gelust, pat? met pittige mayo is een combinatie die ik nog niet eerder heb gezien/geproefd.
Bedankt voor het delen!
 
Seau de Jeau... dat ziet er zalig uit zeg!

Heel mooi gedaan Jet!
 
Mooi verslag van een heerlijk broodje.
Denk dat we dat wel lusten. :)
 
Ziet er heerlijk uit uit Jet.
 
Das weer eens wat anders dan een 12-uurtje.... Lust ik wel!
 
Ja, echt lekker.

Hop, op de to-do.
 
Oooh, hij is mooi geworden! Mis nog wel de Maggi, ook een vast banh mi ingredi?nt
Was wel grappig toen in in Vietnam was en iets zonder koriander bestelde. Er zat dan altijd wel een ander soort groen in dat naar koriander smaakt Heb wel 5 varianten ontdekt daar.
 
Mooi verslag. Met een leuk stukje geschiedenis van de oorsprong.
Het ziet er ook heerlijk uit met mooie foto?s. Water loopt me in de mond.
 
noskos zei:
Oooh, hij is mooi geworden! Mis nog wel de Maggi, ook een vast banh mi ingredi?nt
.....................................

Weten we Dennis, maar Jetje denkt nog steeds dat dat gele tuutje op het maggiflesje een soort van "sippy cup" is. =))
We hebben het wel in huis maar achter een soort van slot en grendel, tegen misbruik zal ik maar zeggen. ;)
 
Wauw!
Dat ziet er werkelijk geweldig uit.
En het lijkt me ook heerlijk smaken. Stokbrood, pat?, mayonaise, Vietnamese saus, en de rest.
Prachtige combinatie van gerechten
 
Ewald zei:
noskos zei:
Oooh, hij is mooi geworden! Mis nog wel de Maggi, ook een vast banh mi ingredi?nt
.....................................

Weten we Dennis, maar Jetje denkt nog steeds dat dat gele tuutje op het maggiflesje een soort van "sippy cup" is. =))
We hebben het wel in huis maar achter een soort van slot en grendel, tegen misbruik zal ik maar zeggen. ;)

Veel MAGGIE :-/, proef je dan de echte smaak van je eten nog wel?
Vaak zie je dat het gebruik van maggi een soort van gewoonte is geworden, ik zeg meestal "zou je eerst niet eens proeven voordat je begint te hozen"  ;)


 
Hans zei:
Ewald zei:
noskos zei:
Oooh, hij is mooi geworden! Mis nog wel de Maggi, ook een vast banh mi ingredi?nt
.....................................

Weten we Dennis, maar Jetje denkt nog steeds dat dat gele tuutje op het maggiflesje een soort van "sippy cup" is. =))
We hebben het wel in huis maar achter een soort van slot en grendel, tegen misbruik zal ik maar zeggen. ;)

Veel MAGGIE :-/, proef je dan de echte smaak van je eten nog wel?
Vaak zie je dat het gebruik van maggi een soort van gewoonte is geworden, ik zeg meestal "zou je eerst niet eens proeven voordat je begint te hozen"  ;)

Hans, vreemd genoeg staat in bijna alle recepten Maggi als ingredi?nt, en dan ook nog eens vaak in combinatie met sojasaus.
De Nuoc cham wordt vaak als basis gebruikt en dan bijvoorbeeld aangevuld met Maggi en Sojasaus.
Het is ook niet de bedoeling om te hozen maar om te sprenkelen.
 
Ewald zei:
Hans zei:
Ewald zei:
noskos zei:
Oooh, hij is mooi geworden! Mis nog wel de Maggi, ook een vast banh mi ingredi?nt
.....................................

Weten we Dennis, maar Jetje denkt nog steeds dat dat gele tuutje op het maggiflesje een soort van "sippy cup" is. =))
We hebben het wel in huis maar achter een soort van slot en grendel, tegen misbruik zal ik maar zeggen. ;)

Veel MAGGIE :-/, proef je dan de echte smaak van je eten nog wel?
Vaak zie je dat het gebruik van maggi een soort van gewoonte is geworden, ik zeg meestal "zou je eerst niet eens proeven voordat je begint te hozen"  ;)

Hans, vreemd genoeg staat in bijna alle recepten Maggi als ingredi?nt, en dan ook nog eens vaak in combinatie met sojasaus.
De Nuoc cham wordt vaak als basis gebruikt en dan bijvoorbeeld aangevuld met Maggi en Sojasaus.
Het is ook niet de bedoeling om te hozen maar om te sprenkelen.

Sprenkelen,  O.K. maar misbruik wordt gestraft :D
Wat wij ook wel eens gebruiken is dit,

https://www.smakelijck.nl/recepten/bouillon-van-de-maggiplant-/

Ook handig voor als je het sleuteltje van de maggi kast eens kwijt mocht zijn of als Jet die verstopt heeft. :D
 
Ewald zei:
Hans zei:
Ewald zei:
noskos zei:
Oooh, hij is mooi geworden! Mis nog wel de Maggi, ook een vast banh mi ingredi?nt
.....................................

Weten we Dennis, maar Jetje denkt nog steeds dat dat gele tuutje op het maggiflesje een soort van "sippy cup" is. =))
We hebben het wel in huis maar achter een soort van slot en grendel, tegen misbruik zal ik maar zeggen. ;)

Veel MAGGIE :-/, proef je dan de echte smaak van je eten nog wel?
Vaak zie je dat het gebruik van maggi een soort van gewoonte is geworden, ik zeg meestal "zou je eerst niet eens proeven voordat je begint te hozen"  ;)

Hans, vreemd genoeg staat in bijna alle recepten Maggi als ingredi?nt, en dan ook nog eens vaak in combinatie met sojasaus.
De Nuoc cham wordt vaak als basis gebruikt en dan bijvoorbeeld aangevuld met Maggi en Sojasaus.
Het is ook niet de bedoeling om te hozen maar om te sprenkelen.

Op een Blog van een Vietnamese dame Andrea Nguyen genaamd vond ik het volgende.
CITAAT:
Are you familiar with the soy sauce-like condiment that practically has cult status among the Vietnamese? The French likely introduced the European wheat-based seasoning to Vietnam, where it became a part of our cuisine (it?s practically synonymous with banh mi) and a status symbol (if you can afford the pricey imported version, you are stylin?!).


6a00d8341ef22f53ef01b7c700913d970b.jpg


 
's lands wijs 's lands eer zeg ik dan maar en natuurlijk met een beetje smaak toevoegen is niets mis maar als ik zie dat voor iemand b.v. aan een een heerlijke groenten soep begint al met het bekende flesje met het gele dopje begint te schudden blijf ik toch zeggen
dat men eerst moet proeven.
Maggi geeft aan weinig zout e.d. in z'n producten te gebruiken maar als dat dan weer teniet wordt gedaan door een te grote hoeveelheid Maggi toe te voegen heeft dat ook niet zoveel zin. :-?
 
Ik heb echt het allerbeste broodje van mijn leven in Vietnam gegeten, een banh mi met barbecue in Hoi An. Alles erop en eraan op koriander na. En ja, met maggi. Maggi is gewoon umami en maakt deel uit van de smaak.

afbc2ee6318a210a4e56a9ae27d70e1c.jpg


De nummer 5:

c883aa8670385ba9856a452c89d2931a.jpg


266cbf682fb80e50a2f1eb2403f58585.jpg


Andrea volg ik al jaren Ewald, zij is ook de schrijfster van het Banh Mi boek dat hier in de kast staat Op haar Insta komen ook regelmatig Maggi flesjes langs. Die in de VS zijn anders dan hier qua smaak en ze test ze allemaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan