BasBQ
Beef en Steak

Bangkok streetfood festival!

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Lieve BBQ-vrienden,

Wat lonkt die fotowedstrijd al een tijdje. Al sinds ik begin mei van dit jaar lid ben geworden kijk ik verlekkerd naar de mooie foto's die worden ingestuurd. De inspiratie is er al elke maand, nu nog de durf om mee te doen. En deze maand is het zover! Mijn eerste inzending voor de fotowedstrijd!

En wat heeft @RenZwi een goed onderwerp bedacht deze maand! Let’s eat and Meat: Festival Edition! Geen betere maand kon gevonden worden voor dit thema. Normaal staan alle festivalterreinen nu te dampen van de feestende mensen, goede muziek en het heerlijke eten. En ook de foodfestivals zijn normaal deze maand niet aan te slepen. Ik kijk er vaak reikhalzend naar uit. Wat een heerlijke geuren, smaken, gerechten komen daar vaak voorbij. Iedereen geniet van de uiteenlopende gerechten, de fijne wijn, de lekkere drankjes en het goede gezelschap. Een zonnetje erbij maakt het feest vaak compleet! Helaas is het nu even zo dat we daar niet van kunnen genieten. Maar niet getreurd... we gaan de uitdaging aan en maken het thuis gezellig met vrienden en proberen daar het lekkerste festivaleten op tafel te toveren! En hoe kan dat beter dan met de BBQ! De geuren die dan vrijkomen, het buiten koken en het eten in de buitenlucht, het is al een festival op zich. Vrienden laten zich daar graag bij uitnodigen en genieten mee. Zo ook deze keer!

Al voor ons geplande festivalavondje in de tuin hadden een vriend en ik het er al over: Let’s eat and Meat: Festival Edition. Onze gedachten gingen nog zonder het eerst uit te spreken naar Bangkok. Los van elkaar zijn wij daar geweest en hebben allebei genoten van al het streetfood dat daar verkocht wordt. Op elke hoek van de straat zijn de lekkerste tussendoortjes, maaltijden, drankjes en lekkernijen te vinden. Er wordt op straat gekookt alsof het een lieve lust is en de geur van brandende kolen is overal op te snuiven. Op Khao San Road, de streetfoodmarket van Bangkok, komt dit allemaal samen. Een lange straat waar dag in dag uit, 365 dagen per jaar, een foodfestival te vinden is. Je kunt daar authentiek Thais eten proeven: Pad Thai, Tom Kha Kai, Penang Curry. Maar je kunt je ook wagen aan de lokale specialiteiten: sprinkhanen, kikker op een stokje en de Doerian.

Het was voor mij dan ook gelijk duidelijk: een goed Festival kan niet zonder Thais eten. High & Fast, gloeiende kolen, geuren die je neus indringen en smaken die je omverwerpen. Na deze lange, maar hopelijk leuke introductie is het tijd voor foto's die inspireren! We gaan beginnen!

Voor dit foodfestival maak ik voor jullie: saladewraps met Thaise gegrilde eend, een noedelsalade met mango en gember-sesamdressing en natuurlijk Thais Singha bier!

De voorbereiding gaat beginnen. De marinade voor de eendenborst bestaat uit arachideolie, sojasaus, honing, chinees vijfkruidenpoeder, shaoxing kookwijn, rode peper en een beetje zout (naar recept van Jord Althuizen, zijn eerste boek). Alles goed mengen en de rode peper gaat er fijn gesneden doorheen.
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.02.jpeg


De eendenborst was super! Canard de Barbarie uit Frankrijk. Mooie stukken donkerrood vlees met een fijne vetrand.
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.03.jpeg


Na het vet kruislings te hebben ingesneden, mochten de eendenborsten genieten van de marinade. Ik heb ze goed ingewreven en daarna koel gezet zodat de smaken goed konden indringen in het vlees.
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.04.jpeg


Terwijl de eendenborsten op smaak liggen te komen, is het tijd voor de dressing van de salade: arachideolie, sesamolie, rijstwijnazijn, sojasaus, tahini, knoflook, geraspte verse gember, honing en zout. Wat een geur kwam daar al bij vrij!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.04 (2).jpeg


Tijdens het koken mag er natuurlijk al een hapje genomen worden! Een lekker plankje met tomatenbruschetta, kalamata olijven, plakjes fuet en scrocchi. Wijntje erbij en we kwamen al langzaamaan in de sfeer van het foodfestival!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.04 (3).jpeg


Ondertussen even wat lente-ui en munt plukt uit eigen tuin voor de salade. Hoe fijn is dat! De geur komt omhoog zodra je de stengel uit de grond trekt!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.04 (1).jpeg


Tijd om de ingrediënten voor de salade te mengen: gekookte en afgekoelde rijstnoedels, mango, rode peper, kort geblancheerde sugarsnaps, rode kool, koriander, munt, Thaise basilicum en gehakte pinda's.
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.05.jpeg


Samen met de dressing vormde dit al een maaltijd op zich! Wat een geuren en smaken samen in één schaal. De ster van het festival moet nog verschijnen... de eendenborsten liggen geduldig te wachten.
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.05 (1).jpeg


Ondertussen alle ingrediënten voor de saladewraps op tafel gezet. De eendenborsten hebben maar een korte bereidingstijd nodig, dus we zorgen ervoor dat het publiek snel kan genieten van wat de BBQ ons gaat bieden. Op tafel: mooie slabladeren, taugé, julienne wortel, julienne komkommer, dungesneden rode peper, Thaise basilicum, koriander, munt, partjes limoen, gehakte pinda's en hoisinsaus. Daarbij alvast een lekker drankje als aperitief: Piper-Heidsieck Champagne! Niet omdat je dat bij elk festival tegenkomt... maar wel omdat het de eerste dag is van onze vakantie. Daar mag op geproost worden!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.05 (4).jpeg


Intussen heb ik het vuur al flink opgestookt en gloeien de kolen, de eendenborst mag ten tonele verschijnen! Dat geluid als de vetkant het gloeiend hete rooster aanraakt... Daarmee weet je dat het festival echt goed op dreef is!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.05 (5).jpeg


Na een paar minuten om en om grillen waarbij de zijdes elke keer weer worden ingesmeerd met de overgebleven marinade, is het festival dan bijna echt op zijn hoogtepunt! De kerntemperatuur bereikt de 53 graden, mooi tussen medium rare en medium in. Nu is het nog een paar minuten wachten geblazen... onder de aluminiumfolie doen de sappen van het vlees hun werk. En dan is het zover! Wat een pracht van een eendenborst!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.05 (6).jpeg


Bij het in plakjes snijden zie je pas echt hoe mals het vlees is en wat een prachtige kleur het nog heeft. Dit is super!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.05 (7).jpeg


En dan.... de foto! Hopelijk genieten jullie er net zoveel van als ik!
WhatsApp Image 2021-07-21 at 06.20.05 (8).jpeg


Al met al hebben wij een prachtige avond gehad. De Singha biertjes waren zo lekker en snel op dat ik vergeten ben deze op de foto te zetten. Deze avond had alles wat een goed festival ook heeft. Zoals ik al zei: uiteenlopende gerechten, fijne wijn, lekkere drankjes en het goed gezelschap. Muziekje op de achtergrond, zonnetje in de verte en onze vakantie kon niet beter beginnen!
 
Laatst bewerkt:
Wat een pracht intro èn idem maal! Je hebt ook helemaal gelijk, Thais eten hóórt op een festival!

Zelf ook in Bangkok geweest, wat mijn perceptie op eten voorgoed deed veranderen. Dat gebeurde tijdens het zitten op zo een witte ouderwetse campingstoel in het straatje Soi Rambuttri. Auto’s en tuctuc’s schoten langs me heen op nog geen mtr afstand, terwijl ik aldaar een hap van mijn Pad Thai nam (van een plastic wit bordje met plastic wit bestel). Zo een smaakbeleving, ongekend! Dat hoorde helemaal niet in dat straatje, maar moet in een sterrenrestaurant. Anderzijds was het ook precies de goede plek om dat te eten. Bangkok, fantastisch.

bedankt voor het terughalen van die herinnering! Jullie inzending is wat mij betreft een dikke vette kanshebber 😍
 
Wat een pracht intro èn idem maal! Je hebt ook helemaal gelijk, Thais eten hóórt op een festival!

Zelf ook in Bangkok geweest, wat mijn perceptie op eten voorgoed deed veranderen. Dat gebeurde tijdens het zitten op zo een witte ouderwetse campingstoel in het straatje Soi Rambuttri. Auto’s en tuctuc’s schoten langs me heen op nog geen mtr afstand, terwijl ik aldaar een hap van mijn Pad Thai nam (van een plastic wit bordje met plastic wit bestel). Zo een smaakbeleving, ongekend! Dat hoorde helemaal niet in dat straatje, maar moet in een sterrenrestaurant. Anderzijds was het ook precies de goede plek om dat te eten. Bangkok, fantastisch.

bedankt voor het terughalen van die herinnering! Jullie inzending is wat mij betreft een dikke vette kanshebber 😍
Thanks voor je leuke reactie! Fijn dat mijn verhaal goede herinneringen van een ander op kan halen. De reis naar Thailand het heeft mij zoveel meer smaken leren kennen!

Ik hoop dat we een kans maken, maar het is alleen al leuk om mee te doen!
 
Een toppertje, lust ik wel!
 
Dat is een fijn feestje geweest zeg. Wat een heerlijk kleurige plaatjes. Mooi cuisson van de eendenborst. Krijg er gewoon honger van.
Jullie hebben niks tekort gekomen. TOP
 
Dat is een fijn feestje geweest zeg. Wat een heerlijk kleurige plaatjes. Mooi cuisson van de eendenborst. Krijg er gewoon honger van.
Jullie hebben niks tekort gekomen. TOP
Thanks voor je leuke reactie, de eend was inderdaad echt heerlijk mals en sappig. Met een heerlijke, licht krokante buitenrand. Smullen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heerlijk dit, gegrilde eendenborst is hier erg gewild. 5 spice is een absolute killer op eendenborst perfecte harmonie.
Maar waarom laten rusten? De borstjes zijn net warm aan, die worden alleen maar koud onder de folie.
 
Heerlijk dit, gegrilde eendenborst is hier erg gewild. 5 spice is een absolute killer op eendenborst perfecte harmonie.
Maar waarom laten rusten? De borstjes zijn net warm aan, die worden alleen maar koud onder de folie.
5 Spice is inderdaad een perfecte combinatie met de eendenborst, de kick die het geeft is heerlijk!
En misschien had ik het inderdaad niet hoeven laten rusten, maar het eindresultaat was nu top! En dat is wat we willen. Maar je hebt gelijk, helaas koelt het ook op je bord razendsnel af. Maar ook dat doet niets af aan de smaak gelukkig!
 
Wauw, je hebt me even mee terug genomen naar Thailand. Wat hebben ze daar heerlijk eten. Khoasan road, niet mijn favoriete straat, maar wel zeker één om nooit te vergeten. De keiharde muziek dreunt nog😂. Wat een mooi verslag en een super maaltijd, dat moet een topavond geweest zijn 👌🏻!
 
Wauw, je hebt me even mee terug genomen naar Thailand. Wat hebben ze daar heerlijk eten. Khoasan road, niet mijn favoriete straat, maar wel zeker één om nooit te vergeten. De keiharde muziek dreunt nog😂. Wat een mooi verslag en een super maaltijd, dat moet een topavond geweest zijn 👌🏻!
Haha! Je hebt gelijk! Zeker niet de favoriete straat qua drukte, grote hoeveelheid toeristen en mensen die je hun eettentje in proberen te lokken. Maar wat een belevenis! Hier moet je, of je wil of niet, geweest zijn in Bangkok ;).

Thanks voor de complimenten!
 
Wow wat een mooie foto's en fijne gerechten.
Was graag een bordje mee komen eten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan