BasBQ
Beef en Steak

Bakplaat

 
 

Mark b

Stoker
Berichten
375
Vooral in Amerika zie je die hele grote bbq platen waar de meest lekkere burgers en groenten op bereid worden.
Hier eens naar gaan zoeken kwa materiaal.
Ik lees dat de platen van aluminium zijn of ijzer.
Aluminium lijkt me vrij zacht kwa krassen en ijzer roest.
Rvs heeft geen van deze nare eigenschappen.
Kun je deze dus ook hier van maken of is er iets aan rvs wat ik niet weet?
Lijkt mij prima warmte te geleiden en vast te houden en geen nare roest.
Ben nieuwschierig hoe hier over gedacht word
 
En welke "RVS" variant zou je willen proberen. ? Ferriet, austeniet, martensiet en in welke chemische samenstelling ?

Aluminium is op open vuur totaal niet geschikt.

Ik zou een gietstalen of (afh. van het C%) een gietijzeren bakplaat proberen. Goed inbranden, vettig houden en jaren plezier van
 
Even een seizoen wachten dan komen ze hier ook op de markt 😉 Traeger heeft een elektrische griddle, Weber een gasversie. En voor de Weber gasbarbecues hebben ze in de VS ook een paar mooie versies.
 
Gaat mij
Even een seizoen wachten dan komen ze hier ook op de markt 😉 Traeger heeft een elektrische griddle, Weber een gasversie. En voor de Weber gasbarbecues hebben ze in de VS ook een paar mooie versies.
er echt alleen om van welk materiaal de platen zijn ivm een bouwproject
 
Ijzer lijkt me snel te roesten en alu te zacht dus een plaat rvs zou denk ik toch gewoon moeten kunnen,vervormd niet en geleid warmte goed maar zoek iets van bevestiging van iemand die dit al eens gedaan heeft
 
Staal werkt prima... in het begin goed inbranden, daarna roest het nooit meer... Ofyr doet het ook zo.
 
warmstoken... insmeren met crisco (verkrijgbaar bij de welkoop) en af laten koelen... en dat een aantal keer herhalen....

uiteraard kun je er dan net zo goed wat vlees op gooien als je hem toch warm hebt. :) heb het zelf ook zo gedaan. mijn bakplaat heb ik van 10mm dik plaatstaal gemaakt... ff zorgen dat je een plamuurmes hebt zodat je de etensresten eraf kunt schrapen als hij nog warm is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan