BasBQ
Beef en Steak

Badje's BBQ

 

badje

Sprokkelaar
Berichten
27
Nou zoals ik al had aangegeven bij het voorstellen ben ik bezig met het bouwen van een bbq. De basis voor deze bbq zal zijn een oliedrum van (ik denk) 200 liter. Ik ga hier geen UDS van maken, want dat leek me niks toendertijd. Het word meer een soort Texas grill. De drum ligt dus horizontaal.

Ik wilde ongeveer alles voor deze BBQ zelf bouwen. Nogal een uitdaging omdat ik maar een beperkte vooraad middelen heb. De volgende dingen moesten gemaakt worden.
- Frame
- Rooster
- Roostersteunen
- Deksel
- Afdichting
- Luchtgaten
- Luchtschuiven
- Handvat
- Bevestiging van alle delen

Het is een combinatie van staal en alu, veel hiervan heb ik gekocht maar sommige delen had ik ook nog liggen. De drum was gevuld met een soort motorolie denk ik, er zat nog een liter of 2 in toen ik hem openmaakte. Plaatjes zeggen meer dan woorden dus hier gaan we.


De drum opengezaagd met een decoupeerzaag. Je ziet hier hoeveel olie er nog in zat.


Toen was het tijd voor een aantal ventilatiegaten. Deze zijn uitgetekend in Solidworks en daarna 1:1 geprint zodat het makkelijk zagen is.


Ondertussen werd het frame gemaakt, 2 van bovenstaande poten zijn in elkaar gelast van 30x30 mm stalen koker. De hoogte van de bovenste dwarsligger is 85 cm.


En het tussenstuk werd in elkaar gelast. 2 U profielen die over de kokers heenvallen.


Dit is het idee


Iets verder uitgewerkt. Let niet op de zooi, het er niet echt over nagedacht toen ik deze foto maakte.


Zo staat het er nu bij. Rechts zie je ook al de roosters.


Hier zie je de frames voor de roosters. Door een rekenfoutje waren ze te groot en paste het niet. Dat werd nog een keer in elkaar lassen.


Deze roosters komen erin. Heb gelijk maar 6m2 gekocht....


En klaar! Het grote rooster laat ik vernikkelen of verchromen. De kleine roosters laat ik zo.


In de BBQ, het is allemaal een beetje veroest maar dat lossen we later wel op.


Nog een keer.


Ergens hiertussen heb ik ook nog een handvat gemaakt, van een houtsoort die ik niet meer weet. Met de hand gedraaid.

Binnenkort meer. Als jullie nog tips hebben of vragen hoor ik het graag.

Groetjes.


 
Leuk project en een mooi eerste bericht zo!!!
 
leuk project, succes verder
 
Leuk projectje.
Succes ermee
 
Vandaag weer verder geklust, het mooie weer komt er immers alweer aan. Vandaag heb ik het deksel afgemaakt, om hem helemaal rookdicht te maken was ik van plan wat vuurvast lint langs de dekselranden te plakken. Hopelijk werkt dat. Ook is het handvat gemonteerd.

Ook heb ik de thermometer ingebouwd, wat natuurlijk makkelijk is.

Het enige wat nog moet gebeuren is het maken van de luchtschuiven, maar daar heb ik een wals voor nodig. De verf eraf halen, en alles opnieuw spuiten met hittevaste verf.






Even de drum schoonbranden, het werd aardig warm.


Kokos briketten van de appie, 5 euro voor 3 kg.


Klokje rond. Ik weet alleen niet of de thermometer nu nog goed werkt.
Enige idee?  :-/


Ook moet het fram nog geschoord worden. Zo scheef is het net een beetje zielig.

De volgende keer hoop ik dat de luchtroosters af zijn en de verf eraf.
Tot dan!


 
Leuk , weet het niet voor deze meter, maar diegene die de (D)PR gebruiken met blok hout en dit lekker opstoken hebben vaak ook een verdraaide meter. (en gesmolten ventilatie greep)  Begint 0 nu ineens bij 150 graden bijv.

oh ja D(PR) = (Dutch) Pizza Ring ff zoeken hier voor diegene die het niet kennen

 
Leuk project!

kan je het ventlatiegat aan de onderkant reguleren?
 
Voor de meter zou ik dus moeten kijken, met behulp van een andere thermometer of het nog klopt denk ik.

De ventilatiegaten worden wel gereguleerd, doe moet ik alleen nog wel maken.
 
Even een kleine update.

De ton zelf is ondertussen gespoten, binnen- en buitenkant. Het frame word deze week afgemaakt.

Hier alvast wat foto's van de deksel.















Binnenkort meer!
 
netjes hoor
 
Mooi gedaan! Mag ik vragen welke verf je gebruikt? Ik zou mijn oude cactus een nieuw laagje verf willen geven.
 
Blijdenberg zei:
Mooi gedaan! Mag ik vragen welke verf je gebruikt? Ik zou mijn oude cactus een nieuw laagje verf willen geven.

Ik heb de hittebestendige verf van Rustoleum gebruikt. Deze is te verkrijgen bij de Karwei. Ik heb deze gekozen omdat die niet hoeft te worden afgebakken, als het gewoon droogt is het goed. Scheelt weer moeite.
 
Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Let even op met het vernikkelen/verchromen van het rooster, niet elke behandeling is geschikt voor voedsel.
 
Vandaag weer een beetje verder geklust. Er begint een einde aan te komen.

De luchtschuiven zijn ondertussen af. Alle gaten geboord en alle losse onderdelen vastgepopt.



De luchtschuiven, er moet nog een mooie knop worden gemaakt van hout. Dat ga ik binnenkort op een draaibank doen. Dit zijn gewoon M5 boutjes.



Heb de U-profielen voorzien van een bout, deze bout word in de buis daaronder gedraaid. In die buis heb ik dus schroefdraad getapt. Dit zorgt ervoor dat het geheel bijna niet meer beweegt.



De planken op het onderste framedeel vastgezet met boutjes en moertjes. Deze planken worden nog geschuurd en voorzien van beits of lak. Ik weet niet zo goed wat beter is als het buiten blijft staan dus even wat informatie over opzoeken.



Dit is hoe het er vanmiddag bijstond. Nog een klein likje verf en het is klaar.
Om af te sluiten nog een plaatje van de prachtige lucht van vanavond.


 
Echt verrassend mooi geworden man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan