...and now for something completely different: BBQ Pasta Gorgonzola met champignons, spek en krakauer!
Alright, even iets dat geheel buiten mijn comfort zone is, en daarom extra leuk om te doen: een culinaire pasta!
Mijn vrouw is niet supergek op koken, maar haar absolute en onbetwiste specialiteit is pasta (vooral haar lasagna is een grote favoriet van mij). Om die reden zijn normaliter alle pastas hier in huis van haar hand.
Nou, waarom kies ik dan juist een pasta? Welnu, door iets grappigs: ik had eerder gezworen in de VS in een restaurant NOOIT een "Mac and Cheese" te bestellen, omdat ik dat enkel kende als die vreselijk mediocre $1 zompige magnetron meuk.
Komen we vervolgens in Port Townsend en is daar een allerleukst klein eettentje (Tommyknockers, ja, zoals het boek/film van Stephen King) en blijkt dat meerdere jaren op rij allerlei prijzen gewonnen te hebben als beste eettentje van Jefferson County.
En wat blijkt nog meer? De dag dat wij er waren was de "special of the day" Mac and Cheese: nou, ik had het restaurantje daarom al bijna afgeschreven. Toch maar even binnen gekeken, want het was ons tenslotte aanbevolen door een lokale inboorling.
En wat treffen we aan? Een leuk knus klein eettentje met allemaal locals en meer dan de helft zat te smikkelen van een gietijzeren pannetje met daarin een werkelijk prachtige pasta al forno.
Nou! Mijn interesse was gewekt en ik besloot mijn eigen regel te breken - zo een Mac and Cheese moest ik toch echt eens proberen! Er was keuze uit 5 verschillende soorten waarvan ik degene met gorgonzola en pikante (lokale) worst koos. Dit omdat ik wel van stevig gekruid eten hou en deze er uit sprong qua beschrijving.
Die prijzen die ze hebben gekregen waren 100% terecht hoor! Wat een heerlijk gerecht hadden ze er van gemaakt! Niks niet aan zompig zooitje en in plaats daarvan een prachtige culinaire pasta waar menig authentieke Italiaan trots op zou zijn.
Not quite Mac and Cheese dus, maar technisch gesproken klopte het wel: er zat ook macaroni en (veel) kaas in.
Die ging dus op mijn "to do" lijst om eens na te maken, en de bacon days leken me daar een mooie gelegenheid voor!
Even een beetje research gedaan over hoe je een "creamy pasta gorgonzola" maakt, daar mijn eigen twist aan gegeven zodat het veel meer BBQ stijl wordt, et voila, ehhhhh presto! Zie hier: een culinaire BBQ pasta gorgonzola met spek, champignons en krakauer!
Even kort ruwweg de stappen:
7 dikke speklappen van de Duitse Lidl; even snel grof voorzien van extra Italiaanse stijl kruiden (geen moeite gedaan om het heel netjes te verdelen - het gaat toch in stukjes door de pasta): rozemarijn, oregano, tijm en knoflook:
Die hebben we indirect op xo'n 150 graden samen met Krakauers met kersen rookhout een uurte gerookt en laten garen, zonder het te grillen (ik wilde de spekstukjes ook zacht houden):
Intussen tegen het einde goede grote macaroni (400 gram, Bertoli "Lumache Rigate Maccheroni No 173") al dente gemaakt, en begonnen met de kaassaus, daar ging het volgende in:
...en ook nog wat ui (staat niet op de foto). Eerst de champignons, ui, spek en twee krakauers in plakjes gesneden er in. Daarna 250 ml slagroom, 250 ml volle melk, 200 gram gorgonzola dolce (had wel 400 gram mogen zijn voor deze hoeveelheid), 250 gram mozarella (om draden te krijgen) en de speklappen in reepjes gesneden. Kazen smelten en goed roeren en zwarte peper er bij (meer kruiden en zou hoeft niet - de ingredienten geven reeds meer dan genoeg smaak):
Alles op hoog vuur goed door roeren, zo nodig wat van het kookvocht van de pasta er door doen.
Daarna alles in de Dutch Oven doen, mooi plat maken, 150 gram parmezaanse kaas er over en ook een laagje panko voor knapperigheid en een mooi kleurtje.
Dutch oven indirect op de kamado midden in de kamado, dome temperatuur 250 graden:
En doorgaan tot ie mooi gegratineerd en gebruind is:
Dan opscheppen en dan heb je zoiets:
...met de stukjes spek:
Oordeel: heerlijk van smaak! Wat te lang laten gratineren (een half uur - had beter geweest om de panko eerst los bruin te roosteren en dan slechts 10 minuten of zo te gratineren denk ik - het was nu wat droger dan ik had gewild).
Was een leuke uitdaging voor mezelf en we hebben er van genoten en ik heb wat "mental notes" gemaakt als verbeterpunten voor de volgende keer (meer gorgonzola, panko voorbruinen, korter gratineren)!
-O.