Beef en Steak

Babyback ribs smokenator

rdmeijer

Vuurmaker
Beste Mensen! Aanstaande vrijdag heb ik lekker vrij en dan ga ik mijn Weber Master Touch 57cm met Smokenator ( zelf laten maken ) beide voor het eerst gebruiken. Vorig jaar gebruikte ik een 47cm en heb van de winter een 57cm WBT op de kop kunnen tikken bij FonQ.nl

Vrijdag ga ik hem dus voor het eerst gebruiken en waarmee kun je een BBQ beter voor het eerst in de vlam zetten dan met Ribbetjes?!  B-)

Ik heb al wat filmpjes bekeken hoe ik de Smokenator moet opbouwen, al heb ik niet echt een goed idee hoe makkelijk deze op temperatuur te houden is. Dat zal wel spelen worden met de luchtroosters en kolen.

Ik heb zojuist bij Beef&Steak Baby Back Ribs besteld en wil die dus op de 3-2-1 of 3-1-1 methode gaan maken!  Ik heb de volgende vragen omdat ik nog nooit ribs op zo een manier heb gemaakt.

- 3-2-1 methode, op wat voor temperatuur moet ik mikken? Is er een goede uitleg hoe je dit precies moet aanpakken, 3 uur roken op temp, inpakken in folie op de zelfde temp, 1 uur indirect nog op de Q en dan steeds insmeren met marinade? Draai je de ribs ook steeds? Of moet je ze 3 uur laten gaan zonder te kijken?
- Tips voor een rub en Zoete Ketjap saus? Moet ik de Ribs ruim van te voren in de rub of marinade zetten?
- Voldoen normale Weber Briketten die je bij de bouwmarkt kan halen ook, of moet ik echt ander spul aanschaffen om een beetje goed aan de slag te kunnen gaan?
- op video's gooien ze die smokenator helemaal vol met briketten en daarna wat hout er op, gaat hij daardoor niet veel te hard/lastig op temp te houden?

Zal wel even aankloten worden de eerste paar keren met de nieuwe ketel en de Smokenator, vandaar dat ik jullie expertise graag raadpleeg om zoveel mogelijk beginners fouten uit te sluiten en de vrouw met smaak te overtuigen vaker gebruik te maken van de Q!

Alvast bedankt!
Groetjes
Robin

Check hier ff, dan weet je alles over de 3-2-1 methode: http://www.bbq-nl.com/2010/03/3-2-1-methode-spareribs.html

Robin, bij de smokenator ligt het vuur aan 1 kant, ik zou de ribben dus wel verwisselen na 3 en twee uur zodat ze gelijke hitte krijgen.
Rubben zou ik zes tot twaalf uur van te voren doen.
Met weber briketten moet het lukken maar mocht je ergens kokos briketten tegenkomen zou ik die gebruiken.
Succes

Oke, en het zijn babybackribs, dus dan kan ik beter 3-1-1 doen?
Temperatuur tussen de 105 en 110 graden houden het hele proces. Dit zal de eerste keer spelen worden.

Volgens mij heb ik die bij de Intratuin zien liggen die Kokosbriketten. Eens kijken of ik die kan vinden. 
Zal eens een Rub uitzoeken uit het big bob gibson bbq book wat ik vorig jaar heb gekocht.

Goede tip van die ribbels wisselen, zal die om de zoveeltijd even wisselen zodat ze even veel gegaard worden!

Tussendoor moet je dan nog briketten bij vullen, of kun je wel 5 uur doen met 1 lading als je de Smokenator helemaal vol gooit?

Altijd leuk om ribs te maken.
En als het experiment niet lukt, dan prober je het toch gewoon nog een keer :)

Denk dat 1 lading genoeg moet zijn, voor vijf uur. 3 1 1 lijkt me voor babyracks genoeg.
Je kan er gewoon mee spelen  2,5 uur om te beginnen kan ook.
Het is nogal vergevingsgezind

De briketten van eco-logisch zijn top en met de forum aanbieding ook niet echt duur. Het vlees is vele malen duurder.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/forum-aanbiedingen/ecobrasa-briketten/

ik zie nu ook dat ze duurder geworden zijn, maar zijn prima briketten en de korting geld nog steeds

Ik ben de winkel zelf ingelopen :) Had ik moeten vertellen dat ik lid was van het BBQGenootschap lol ;-)
Ben benieuwd of ik de BBQ op de juiste lage temp van 110 graden kan krijgen ?n houden voor 5 uur.

rdmeijer zei:
Ik ben de winkel zelf ingelopen :) Had ik moeten vertellen dat ik lid was van het BBQGenootschap lol ;-)
Daar trappen ze niet in, omdat winkel en webshop niet hetzelfde zijn.... Wat je wel kunt doen is buiten op de parkeerplaats on-line bestellen en ze dan binnen ophalen  :D

Heb de baby back ribs van Beef&Steak (2 stukken van 1KG) in 2 stukken gesneden. Wat een bonken met vlees zit hier aan zeg. Mijn god!

1 rub van Noskos en de andere is van Chris Lilly

Verder heb ik nog een rekje gekocht bij de IKEA

Voor de rub van Noskos ga ik ook zijn glaze maken (ketjap, bbq saus, honing etc ) voor die van Chris Lilly nog even denken.

Maar mijn dilemma is de dikte van die ribs, lijkt wel of er een speklapje op ligt tov een normale rib die we voorheen hadden van de slager. Is 3-1-1 genoeg voor deze? En de ene kant van het ribstuk is heel dik en de andere kant een stuk minder. Garen die andere stukken niet veel sneller? Zijn die dan niet overdone?

Heb dus 2 vrij dikke stukken en 2 dunnere. Hoe ga je daar mee om?

Heb iig zin in morgen, lekker zonnetje en bier er bij ;)

Tja R, is ook een kwestie van smaak natuurlijk... ik doe die dikke jetsers graag 3-2-1 maar bij dunnere is mij dat  te lang, te gaar... jij hebt twee setjes dus je kan twee parallele sessies doen dan... dunnetjes 2,5-1-1 bijvoorbeeld... dan die dunnere later inzetten... Chris Lilly ribs zijn heerlijk met Sweet Baby Rays Honey and Mustard! ;)

Ben nu 1.5 uur onderweg en de temperatuur blijft rond de 108/112. Heerlijk zonnetje erbij.

Rook hout bijgevuld en nu effe lekker zonnen!

Heb bij de intratuin Honey barbecue Sauce van Sweet Baby Rays gehaald. Helaas hadden ze die Honey Mustard niet....

Gaat echt top met zo een smokenator!!

Maar die is ook zalig hoor! Eet ze!

Terug
Bovenaan Onderaan