Van een recente gas-bbq (ja weet het
) bij schoonmoeders waren wat speklapjes over. Of ik dan niet wilde opmaken?
Tuurlijk, ik ben de beroerdste niet
.
Terwijl deze rustig lagen te wachten in de vriezer, kwam mijn bbq mattie @Ridevi71 met het idee om van het weekend babi pangang. Ik dacht gelijk aan de speklapjes in mijn vriezer en heb de volgende een pak bij gehaald want een is geen
.
Het recept van @Ewald gebruikt.
bbqgenootschap.nl
Gelijk valt natuurlijk op dat ik praat over speklapjes en niet over een stuk buikspek. Enfin eerst de saus maken, zodat deze een nachtje kan rusten.
Ondertussen de rub gemaakt. Hiervoor heb ik 2x zoveel gebruikt, logisch gezien het oppervlak.
Ondertussen had ik al wel door dat het best wel veel saus was, dus nog een ribbetje erbij voor de extra bite
.
Het gaat goed.
Toch leuk dat ouderwets grillen.
En toen mocht het ribbetje met dezelfde rub. Gekozen voor low & slow, om net iets meer smaak mee te geven en het eet iets makkelijker voor de kids. De bite was in deze minder belangrijk.
Voor de oplettende kijker, dit is een dag later
.
De karbonades mochten even meeliften voor schoonmoeders.
Even insmeren met..... Babi pangang saus.
En dan het bordje opmaken met niet de meest culinaire foto's maar toch....
En smullen dat we deden
.
Heerlijke saus, beter dan bij de Chinees
. De speklapjes gaan prima, maar het zijn wel meer stukjes dan dat het een geheel wordt met de saus. Volgende keer eens met procureur maken.

Tuurlijk, ik ben de beroerdste niet

Terwijl deze rustig lagen te wachten in de vriezer, kwam mijn bbq mattie @Ridevi71 met het idee om van het weekend babi pangang. Ik dacht gelijk aan de speklapjes in mijn vriezer en heb de volgende een pak bij gehaald want een is geen

Het recept van @Ewald gebruikt.
Buikspek: Babi spek (buikspek Babi Pangang style)
Gepekeld krokant buikspek babi pangang style. Ingredienten: - Buikspek (zonder zwoerd) Per kilogram buikspek - 10 gram zout (Fleur de Sel) = 1% - 5 gram suiker (rietsuiker) = 0,5% - 1 el. rijstazijn (Chinese, die is veel zachter van smaak dan de Japanners) - Paar slagen zwarte Peper uit de...

Gelijk valt natuurlijk op dat ik praat over speklapjes en niet over een stuk buikspek. Enfin eerst de saus maken, zodat deze een nachtje kan rusten.
Ondertussen de rub gemaakt. Hiervoor heb ik 2x zoveel gebruikt, logisch gezien het oppervlak.
Ondertussen had ik al wel door dat het best wel veel saus was, dus nog een ribbetje erbij voor de extra bite

Het gaat goed.
Toch leuk dat ouderwets grillen.

En toen mocht het ribbetje met dezelfde rub. Gekozen voor low & slow, om net iets meer smaak mee te geven en het eet iets makkelijker voor de kids. De bite was in deze minder belangrijk.
Voor de oplettende kijker, dit is een dag later

De karbonades mochten even meeliften voor schoonmoeders.
Even insmeren met..... Babi pangang saus.
En dan het bordje opmaken met niet de meest culinaire foto's maar toch....
En smullen dat we deden

Heerlijke saus, beter dan bij de Chinees