BasBQ
Beef en Steak

Babi Pangang van Livar spek

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Vandaag om te oefenen nog maar eens babi pangang met bijbehorende saus gemaakt. Had nog een stukje Livar buikspek van 1,4 kg in de vriezer liggen.
Babi pangang adv de recepten van @Ewald . Zie elders op dit forum.

De vetlaag in het spek in gesneden en gerubt met kruidenmengsel ala recept. Vervolgens 20h in de koelkast open laten drogen.

Voor de variatie heb ik de recepten een klein beetje aangepast.
- Babi pangang op de vleeskant nog gelakt met een verfje bestaande uit 1 el ketjap Manis, 1 el zwarte soja saus, 2 tl Lingham's chilisaus en 1 el gember siroop.
- in de saus nog een pepertje verwerkt., aangevuld met 1 tl vijf kruidenpoeder

Q met kokosbriketten van Welkoop op temperatuur gebracht. Spek indirect met de vetkant naar boven op het rooster gelegd. Als uitprobeersel een envelop met porky blend rookchips toegevoegd. Roostertemp. zo rond de 140 C. Na 2h kerntemperatuur van 71 C.
Een kleine lading houtskool warm gestookt om snel de temperatuur richting de 230C te krijgen.
Spek gedraaid en 45' en verder laten garen tot een kerntemperatuur van 88 C. Ondertussen 2x gelakt.
Stukje babi pangang eraf gehaald en 10'onder folie laten rusten. Tijd genoeg om de nasi en de saus op te warmen
Voor diegene die het niet weten...Vergeet vooral de lekbak niet onder het spek te zetten. ;)

Op verzoek van de mede-eters ben ik voor de show ff op de foto gegaan. :unsure:

Gesneden, geproefd en opgediend met nasi simpel, atjar ketimoen, de saus, kroepoek en Spaten (niet op de foto).

IMG_5116.JPG

IMG_5118.JPG
IMG_5119.JPG

IMG_5124.jpg

IMG_5126.JPG

58902eb1-dfd5-4261-a8e3-33b6d1ec4ef5.JPG
IMG_5132.JPG
IMG_4521.jpg

IMG_4524.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukkie klaargemaakt, zal zekers gesmaakt hebben
 
Je staat er netjes op Peter :LOL:
Mooi maal, Ziet er erg lekker uit.
Mooie bereiding van het buikspek.
 
Je staat er goed op Peter. Ziet er echt heerlijk uit. Dit zijn toch wel de gerechtjes waar je maar uit kan kijken hoor. Top
 
Ziet er mooi en lekker uit Peter, die zelfgemaakte Atjar Ketimoen en Nasi Goreng zien er ook erg goed uit.
Paar kanttekeningtjes:
Het vlees hoort eerst met de vetkant op het rooster, naar beneden dus, en daarna (71 gr. kern) pas met de vetkant naar boven om het krokante vetje te krijgen. Jij hebt dit omgedraaid heb je dat bewust gedaan?
De Babi Pangangsaus maak ik altijd zonder 5-spice, het vlees heeft al 5-spice, dit vind ik een overkill. Het is juist mooi dat de smaken van het vlees en de saus elkaar tegemoetkomen.
De toegevoegde Pepertjes is een mooie aanvulling.
Het lakken van het vlees kan erg lekker zijn maar vind ik niet altijd een toegevoegde waarde zeker niet als je deze saus erbij serveert. Babi spek bij de Chinees zonder de saus is ook vrij eenvoudig gekruid.
 
Lekker Peter, ziet er echt zalig uit!
 
Ziet er geweldig uit. Normaal maak ik babi pangang in de oven. Maar nu ik dit zie???
Ik heb nog wat livar buikspek liggen dus mn handen jeuken. 👍🏻
 
Ziet er mooi en lekker uit Peter, die zelfgemaakte Atjar Ketimoen en Nasi Goreng zien er ook erg goed uit.
Paar kanttekeningtjes:
Het vlees hoort eerst met de vetkant op het rooster, naar beneden dus, en daarna (71 gr. kern) pas met de verkant naar boven om het krokante vetje te krijgen. Jij hebt dit omgedraaid heb je dat bewust gedaan?
De Babi Pangangsaus maak ik altijd zonder 5-spice, het vlees heeft al 5-spice, dit vind ik een overkill. Het is juist mooi dat de smaken van het vlees en de saus elkaar tegemoetkomen.
De toegevoegde Pepertjes is een mooie aanvulling.
Het lakken van het vlees kan erg lekker zijn maar vind ik niet altijd een toegevoegde waarde zeker niet als je deze saus erbij serveert. Babi spek bij de Chinees zonder de saus is ook vrij eenvoudig gekruid.
@Ewald ; shame on me.🧐 Leesbril vergeten. 🤣. Nee, spekje niet bewust zo neer gelegd.

5 spices in de saus is een probeersel. Proevde dit ook niet direct terug in de saus.
Idem voor het lakken. Was wel lekker.
 
Okidokie Peter.
Ik ben altijd blij om jouw bijdrages te lezen.
Vandaar mijn kritieke noot. Want ik wil niet dat jij een mooi recept maakt en door een foutje het minder lekker vindt. Vandaar
 
Wauw, wat Is dat een mooi stukje buikspek peter. Die ziet er erg goed uit zeg.

En wat sta jij sjiek te bbq-en man. Strak hoor 👌 😁
 
Heerlijk! Ik geniet elke keer van je verslag/fotos van je gerechten met een oosters tintje. Werkt inspirerend!
 
Terug
Bovenaan Onderaan