BasBQ
Beef en Steak

Babi pangang - buikspek

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.937
Poah, wat was dit smullen.
Dit verhaal begon allemaal met een shout van @Rogier in de shoutbox. Gratis verzending bij van BEEKUM. Ik weet niet wat het is met die shop, maar het lijkt alsof ze alles goed doen qua kruiden etc. De positieve geluiden hier rondom, clean label potjes etc, etc.
Ik ging dus een kijkje nemen en stuitte op het 'babi pangang' pakket. De kruiden pot en saus voor een dealtje. Meegenomen (met nog genoeg andere dingen.... Je blijft klikken).

Ze kwamen er en ik stuurde naar m'n schoonvader;
ADED42EE-C7DF-42AA-A19B-845B37A9DC65.jpeg


En de datum werd vandaag. Vrijdag passen zij op onze kinderen, en eten we samen. Laatst ook al de sateetjes, deze keer dus babi pangang!

Ik ben zo vrij geweest de werkwijze van @Ewald te gebruiken van zijn recept op dit forum.

Sochtends het stuk buikspek van net geen 2 kilo in tweeën gesplitst. 1 kilo met suiker en nitrietzout terug in de koeling.. 1 kilo voor vandaag.
De vetkant ingesneden om de 5mm en daarna alle kanten voorzien van de rub. Zo in de koelkast gelegd.

58FDD855-CD74-49B0-A536-9939A3E95BC3.jpeg

D171D83D-D001-47E9-86C3-43065253CBFE.jpeg


Iets eerder gestopt met werken om de BGE aan te steken. 150 graden, indirect, vetkant naar beneden.
E8ACDCA9-1FD4-4A44-B915-89E758DCAA16.jpeg

5628349F-304C-4DBD-8D33-D26DAC2903BE.jpeg

Ik begin de Egg steeds beter te kennen. Een keer instellen en ik zat mooi op de 150.
E13335A9-79BD-49EB-8309-6849D606468C.jpeg

Toen de 70 graden kern temperatuur was bereikt, heb ik de buikspek omgedraaid (VETKANT naar boven) en alle schuiven open, op naar de 230 graden. Dat lukte snel genoeg begrijpt u wel.
CBB55E73-7B3A-417C-8C16-AEBDD5785947.jpeg


En nu hier, kom ik erachter dat ik alleen een filmpje gemaakt heb en geen foto.
Dus we proberen weer een gifje;
2120E89F-63EB-42A6-98A5-CA6F753A3A27.gif


En zo snel mogelijk in de alu folie en mee naar binnen. De bami was klaar, de saus kort opgewarmd, het vlees gesneden.
7722965E-C603-4B0E-9A83-847687980927.jpeg


Op het bord, met die mooie saus.
22BF6B01-04C2-4F95-8B50-BDC9B1D01837.jpeg

Scheppie bami erbij
0129D623-F02F-43C2-92A4-FDD90DE836F0.jpeg


En zo was het muis stil. Schoonvader keek me alleen maar zo aan: :eek::love:😳

Het was een feest.
Bedankt voor het lezen, Ewald bedankt voor het recept (ookal heb ik alleen de werkwijze gebruikt).
 
Nice
Buikspek kan zo lekker zijn.
 
Dat oppassen mag rijkelijk beloond worden en dat is wel gelukt zo zie ik! Fijn dat ik je er indirect mee op gang heb geholpen 😜
 
Dat ziet er heerlijk uit, wie heeft er nog een afhaal Chinees nodig wanneer je dit op tafel kan zetten.
 
Geweldig lekker. Ik zal dadelijk, bij mijn ontbijt, naar deze foto's kijken.
 
Dat ziet er heerlijk uit Sander!
Daar maak je wel de blits mee bij je schoonouders.
 
Dat ziet er heerlijk uit , 😋
Zat er ook wat een krokantje aan de buikspek?.
 
Prachtig Sander. De uitdaging is nu eigenlijk om het nog eens te maken maar dan helemaal volgens het recept van Ewald en dan het te vergelijken met deze.
Wel toevallig dat de Chinees in Elst er nu na 50 jaar mee stopt 😉.
 
Ik wil dit eigenlijk NU wel gewoon proeven.
 
Dat is een fijn stukje waardering voor het oppassen als je dit voorgeschoteld krijgt :D
 
Nice
Buikspek kan zo lekker zijn.
Dat oppassen mag rijkelijk beloond worden en dat is wel gelukt zo zie ik! Fijn dat ik je er indirect mee op gang heb geholpen 😜
En de lokale Chinees nu maar klagen dat ze klanten verliezen.. 😍
Dat ziet er heerlijk uit, wie heeft er nog een afhaal Chinees nodig wanneer je dit op tafel kan zetten.
Geweldig lekker. Ik zal dadelijk, bij mijn ontbijt, naar deze foto's kijken.
Dat ziet er heerlijk uit Sander!
Daar maak je wel de blits mee bij je schoonouders.
Dat is een fijn stukje waardering voor het oppassen als je dit voorgeschoteld krijgt :D
Ik wil dit eigenlijk NU wel gewoon proeven.
Jullie snappen dat ze erg graag oppassen hier 🤣🤣

Dat ziet er heerlijk uit , 😋
Zat er ook wat een krokantje aan de buikspek?.
Dat viel mee, Ewald had eigenlijk ook gezegd dat hij een hele dag in de koelkast moest liggen naar dat las ik pas in de ochtend.. Het was ook trouwens zonder zwoerd, als je echt voor krokant gaat moet die er gewoon op zitten denk ik.

Prachtig Sander. De uitdaging is nu eigenlijk om het nog eens te maken maar dan helemaal volgens het recept van Ewald en dan het te vergelijken met deze.
Wel toevallig dat de Chinees in Elst er nu na 50 jaar mee stopt 😉.
Ja dat klopt helemaal. Het heeft me altijd weerhouden omdat ik dan ingrediënten moet kopen die ik vervolgens niet verder gebruik, en dan is dit wel een leuke oplossing. Bovendien is deze kruidenmix echt heel lekker, maar Ewald stopt altijd veel tijd in zijn recepten dus ik twijfel er niet over hoor haha. In Elst zullen ze het wel geroken hebben er vertrouwen in hebben gehad 🤪
 
spek +10000
bami +10000
resultaat: ik wil ook wel oppas spelen voor jullie

deze combi is echt fantastisch. Het klinkt misschien niet super spannend maar lekker dat dit is!!!!!
toppertje weer kerel
 
Lekker hoor! Ik denk dat ik nog maar een keer een bestelling moet plaatsen bij van Beekum!
 
Dat ziet er echt heerlijk uit! ik snap dat de schoonouders graag blijven eten. 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan