Beef en Steak

Babi Ketjap PP, Miso PP & Oosters buikspek

Sabine

Stoker
Het was weer eens hoog tijd om de Q aan het werk te zetten!
Bij voorbaat excuses voor het lange verslag… een van de moderators (ik meen @Ewald) heeft ooit gezegd dat men hier op het blog houdt van veel foto’s… nou hou je vast want daar komen ze hoor 😜

Vrijdag bij uitzondering eens goed vooruit gedacht dus een mooi stuk buikspek en een flinke procureur uit de vriezer gelegd zodat ze rustig konden ontdooien.

Zaterdag alles in de rubs en marinade gezet; de Babi Ketjap pp kreeg een laagje sriracha saus met daarover heen wat togarasi en de miso pulled pork kreeg een rub gemengd van een char sui en een Spg met een kick.

IMG_4003.jpeg

IMG_4004.jpeg

Heet buikspek ging in een oosterse marinade van mn veel hoisin.
(De linkjes/verwijzingen naar de recepten zal ik onderaan dit verslag plaatsen)

IMG_4005.jpeg

Vanmorgen was het dan tijd om het vuur op te stoken tot ongeveer 120/130 graden.
Alles kon er tegelijk op omdat ze zo ongeveer dezelfde temperatuur nodig hadden, tegelijk met wat rookhout voor nog wat extra smaak.

Om een beetje overzicht te houden had ik een schemaatje gemaakt met wat voor welk recept op welk moment nodig was… vindt mijn hoofd fijn 🤭

IMG_4006.jpeg

Na 2 uur roken en garen mocht de babi ketjap in de Dutch Oven om met de deksel erop in een marinade verder te garen. De pan stond trouwens al even op te warmen zodat mijn porkje niet te hard zou schrikken.

Het buikspek heb ik regelmatig ingesmeerd met de marinade waardoor hij een mooi kleurtje en vooral ook veel smaak kreeg.

IMG_4007.jpeg

Toen de Miso pulled pork een kerntemperatuur van ongeveer 75 graden en al een paar laagjes glaze had heb ik hem ingepakt in een dubbele laag aluminiumfolie met wat klontjes boter en een scheutje honing whiskey. Ook die mocht terug tot hij mooi gaar was.

IMG_4008.jpeg

IMG_4009.jpeg

Toen de eerste PP en het buikspek klaar was vond mijn gezin het een goed idee om er lekker mee te gaan lunchen (ik had eigenlijk een ander plan maar ja er was genoeg). Dus snel wat komkommer ingemaakt en wat broodjes opgesnord.

IMG_4010.jpeg

IMG_4011.jpeg

Na de lunch was de 2e PP ook klaar en kon ik aan de slag met het proportioneren en vacuüm trekken van de zakjes met daarin 1 persoonsporties.
Een beetje buikspek heb ik achter gehouden om later deze week verse loempia’s mee te maken. (Ook een aanrader!)

IMG_4012.jpeg

En naast dat dit allemaal de vriezer in gaat moest er ook een klein assorti mee met de uitwonende dochter want…. zoooo lekker 😉

En bij deze de beloofde linkjes/verwijzingen naar de ecepten:
De Miso PP is op basis van een recept uit Asian BBQ van Jord Althuizen: Sticky Miso ribs

Laatst bewerkt:
Pffoeee!!!

Mooi gedaan zeg 😍 ziet er heeerlijk uit.

btw mooi handschrift 😜

Zó zeg! Ook ff buikspek én pulled pork tegelijkertijd! Ziet er allemaal fantastisch uit zeg. Stiekem vooral heel benieuwd naar die miso pulled pork!

Heerlijke plaatjes, heerlijk verslag.
Ziet er allemaal verrukkeluk uit.

Terug
Bovenaan Onderaan