BasBQ
Beef en Steak

Ayam Pangang oftewel pittige kip

 
 
 

miesder

Kooltjesharker
Berichten
178
De kippedijen peper en zouten en even op de bbq. Saus maken van ui, knoflook, sambal oelek,djeroek perste blaadjes, sereh mosterd, citroen, ketjap, scheutje water en evt suiker.
Kip met saus in de schaal en terug op de bbq 20 min nog op 200C.
Foto's zijn niet zo scherp maar het was wel lekker
IMG_5092.JPG
IMG_7048.JPG
IMG_2419.JPG
 
Ondanks de wazige foto's ziet het er heel erg smakelijk uit. Heb je meer informatie met betrekking tot het recept?
 
😋😋
 
Het is toch wel te zien dat het gesmaakt zou hebben
 
Niks mus mee, wil ik ook wel proberen.
 
Zou ik zomaar lusten
Ziet er prima uit
 
Ondanks de wazige foto's ziet het er heel erg smakelijk uit. Heb je meer informatie met betrekking tot het recept?

Ayam Pangang

1 kg kip in mootjes of 1 kg kippendijen
1 grote ui heel fijn gesnipperd
5 teentjes knoflook fijn gesnipperd
3 eetlepels sambal oelek of 6 verse pepers gemalen
2 citroen blaadjes ( daon jeruk Purut) gekneusd
Een halve citroengras ( sereh) gekneusd
1 volle eetlepel mosterd
Sap van 1 kleine citroen
Flinke scheut zoete kecap..
Zout naar smaak
Eventueel suiker
Kip eerst kort bakken in olie ..laten uitlekken op keukenpapier.

In beetje olie de uien en knoflook fruiten tot de uien bijna gesmolten zijn...dan sambal... mosterd...citroenblaadjes...citroengras en beetje suiker toevoegen...op klein vuur een minuut of 5 zachtjes fruiten. Nu de kecap en citroensap toevoegen. Goed omscheppen.
Dan kip toevoegen.... omscheppen en een beetje water toevoegen en ongeveer een 30 minuten zachtjes smoren...
Als je sambal oelek gebruikt voorzichtig zijn met zout toevoegen...

Dit is het oorspronkelijke recept volgens mij komt het uit een FB groep. Ik heb de kip dus op de bbq gegrild. Saus wel even in de pan gemaakt. Alle bumbu in de schaal gedaan en lang laten smoren in de ovenschaal op de bge.
 
Ziet er lekker uit, lust ik wel. Maar is het geen Ajam Pedis?
Pangang is Chinees wel zoet/zuur, maar de saus is op tomatenbasis en niet zozeer heet.
 
Ziet er lekker uit, lust ik wel. Maar is het geen Ajam Pedis?
Pangang is Chinees wel zoet/zuur, maar de saus is op tomatenbasis en niet zozeer heet.
Ik heb de titel van het recept overgenomen. Chinees is het mi niet want ayam is Indonesisch voor kip en pangang is geroosterd. De zoetzure variant die jij bedoeld is denk ik wat de Chinezen ervan gemaakt hebben voor de Chinees-Indische restaurants
 
Ik heb de titel van het recept overgenomen. Chinees is het mi niet want ayam is Indonesisch voor kip en pangang is geroosterd. De zoetzure variant die jij bedoeld is denk ik wat de Chinezen ervan gemaakt hebben voor de Chinees-Indische restaurants

Ja de alom bekende spraakverwarring, Chinees gerecht met Indonesische naam
 
Scherp of wazig, hoe dan ook dit ziet er super uit. Had ik zomaar gelust
 
Ayam Pangang

1 kg kip in mootjes of 1 kg kippendijen
1 grote ui heel fijn gesnipperd
5 teentjes knoflook fijn gesnipperd
3 eetlepels sambal oelek of 6 verse pepers gemalen
2 citroen blaadjes ( daon jeruk Purut) gekneusd
Een halve citroengras ( sereh) gekneusd
1 volle eetlepel mosterd
Sap van 1 kleine citroen
Flinke scheut zoete kecap..
Zout naar smaak
Eventueel suiker
Kip eerst kort bakken in olie ..laten uitlekken op keukenpapier.

In beetje olie de uien en knoflook fruiten tot de uien bijna gesmolten zijn...dan sambal... mosterd...citroenblaadjes...citroengras en beetje suiker toevoegen...op klein vuur een minuut of 5 zachtjes fruiten. Nu de kecap en citroensap toevoegen. Goed omscheppen.
Dan kip toevoegen.... omscheppen en een beetje water toevoegen en ongeveer een 30 minuten zachtjes smoren...
Als je sambal oelek gebruikt voorzichtig zijn met zout toevoegen...

Dit is het oorspronkelijke recept volgens mij komt het uit een FB groep. Ik heb de kip dus op de bbq gegrild. Saus wel even in de pan gemaakt. Alle bumbu in de schaal gedaan en lang laten smoren in de ovenschaal op de bge.
Ik ga deze variant ook eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan