BasBQ
Beef en Steak

Avondje Q-en, Breakon en MOINK's

  • Onderwerp starter Eindelijk een OTP
  • Startdatum
E

Eindelijk een OTP

Gast
Sinds al die berichten over Breakon slaap ik wat onrustig  :) Dit moet ik ook een keer maken!
Voor een avondje als jaarafsluiting met de afdeling komen we bij elkaar en neemt iedereen wat eten mee. Voor mij zijn dat dan BBQ gerechtjes (uiteraard, wat anders dan  :D )
Dus de Breakon (als probeersel) en MOINK ball's (als favoriet fingerfood) gemaakt en meegenomen. Hieronder een repo (met foto's van de telefoon, dus niet zo geweldig  ;) ):

Stukkie buikspek van de Makro:



Hij lag dubbel gevouwen in zijn bakkie waarvoor hij al ingesneden was. Heb 'm toen ook maar helemaal doorgesneden, vandaar de twee stukken. Niks getrimd verder, gewoon ingesneden tot op de zwoerd:



Peper, Zout en Jeneverbessen in de vijzel:



Daarna nog gemengd met fijn gesneden knoflook en wat gedroogde groene kruiden:



Porkie lekker ingewreven:



Daarna in een ziplock gestoken en een nacht in de koelkast. Er bleven wat stukjes over (foutje met insnijden :p ):
Die heb ik gelijk even in de koekenpan gegooid, wilde toch weten of het een beetje te eten was  B-) :


Eerst indruk: VEEEEL te zout  :-O Had het recept al aangepast met minder zout naar aanleiding van het Breakon draadje van Nosmo, maar deze stukjes waren nog erg zout van smaak. Hopelijk trekt dat nog wat weg in het vlees dat nu in de koelkast ligt. . . . . . .


Next day, BBQ day! De wind giert om het huis hier, dus prachtig weer om te Q-en  ;)
Breakon eerst op zijn huidje aangebruind, daarna vleeskant en vervolgens aan de kant gelegd.







Met wat whats app assistentie van een van de goeroes alhier even de kerntemperatuur gecheckt (  ;) ) zodat ik wist wanneer hij er af moet. Beide stukken lagen naast elkaar en hadden verschillende temperaturen  :-S . Is ook wel te zien, maar ene helft was ook meer vlezig, de andere meer (spek)vet.



Tijdens het garen van het spekkie ook nog 30 MOINK ball's gemaakt. Mocht het spekkie niet te eten zijn dan heb ik een vertrouwd recept om op terug te vallen.
Ballen gedraaid en gerubd. . . .



. . . . in een spekkie gedraaid. . . .



. . . .  en op de Q:



Zo kwamen ze eraf  :D



Voor Bidle nog even een close-up  ;) ;)


Wat vond ik er van:
Breakon: Lekker! Warm geproefd en dat was goed. Het erge zoute van de losse stukje uit de pan was niet meer aanwezig.  #:-S  Volgende ochtend ook wat afgekoelde stukjes geproefd en dat was ook prima. Die kon dus mee naar de collega's
MOINK's: Prima! Al meerdere malen gemaakt, die zitten wel in de vingers nu. Ook mee dus.

Wat vonden de collega's ervan:
Die vonden het heerlijk en hebben alles opgegeten  :D

Bedankt voor het kijken, op- en aanmerkingen zijn altijd welkom  >:D<

Groeten,
Erik
 
Leuke collega die zo even het jaar afsluit met wat lekkers op tafel! Ziet er goed uit.

Waar werk jij ;-)
 
je hebt ze weer verwent hoor
 
Lekkere snacks hoor!
 
Mooi gaaf hoor die breakon!!! Die moest ik ook maar is proberen
Wat is eigenlijk de temp waar bij je hem er af hebt gehaald?
 
jajaja, ziet er erguh goed uit !!!
ik krijg gelijk weer zin om te bbq-en...
=D>
 
Eindelijk een OTP zei:
72 graden kern. Met dank aan Mac  ;)

Hoe was de Breakon bij deze kern temp.. Ik heb hem er vorige week bij de 64 graden afgehaald, toen was ie nog heerlijk mals.

Ben tegenwoordig allergisch voor hoge kern temperaturen sinds ik al twee keer droge rolade heb gehad..  :-O
 
zeker niet droog hoor, en zelfs koud ook nog lekker weg te krijgen  :D
 
Na het zien van alweer een breakon wordt ik gek ......ik haal NU een stuk buikspek uit de vriezer en zaterdag of zondag gaat ie erop  X(

Ziet er lekker uit hoor.
 
Maccie zei:
Na het zien van alweer een breakon wordt ik gek ......ik haal NU een stuk buikspek uit de vriezer en zaterdag of zondag gaat ie erop  X(

Ziet er lekker uit hoor.

Volgende week highbeer hier, dan gaat deze er bij mij op  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan