BasBQ
Beef en Steak

asdeeltjes vliegen rond

vanloonmichel

Tondelzoeker
Berichten
5
Hoi,

ik heb een monolith aangeschaft en ben voortvarend aan de slag gegaan. wat ik echter merk is dat er best wel veel asdeeltjes rondzwerven en op alle producten terecht komen. Dit lijkt voornamelijk voor te komen wanneer ik speel met de temperatuur maar het zweeft ook als ik er vanaf blijf. Ik heb houtskool van smokin flavours.
Heeft iemand een tip voor mij?

groet,

Michel
 
Met mijn KJ I heb ik daar ook soms last van, zeker als je de temperatuur nog wat wilt laten stijgen.

Met mijn BGE nog nooit lat van gehad.
 
Thanks.. ben benieuwd of dit ook aan het soort houtskool ligt of wellicht teveel luchtdoorvoer. ga er nog wel een beetje mee spelen, maar hoop niet dat dit steeds gebeurd want daar zou ik niet vrolijk van worden :(
 
Ik heb ook een monolith. Heb dit probleem nooit. Gebruik houtskool van black ranch. Misschien te vroeg (lees: nog veel as op de kolen aanwezig) en te enthousiast deksel open (lees: veel luchtstroom genereren)?
 
Ik heb ook een monolith. Heb dit probleem nooit. Gebruik houtskool van black ranch. Misschien te vroeg (lees: nog veel as op de kolen aanwezig) en te enthousiast deksel open (lees: veel luchtstroom genereren)?
Ik open hem in 2 etappes dus zou denken van niet. heb nog 20 KG te gaan voordat ik een andere houtskool ga proberen, maar zal eerst de deksel nog langzamer openen :)
 
Ik heb een KJ classic 3. Ik heb een stuk of 5 of 6 verschillende houtskolen geprobeerd en met 1 type had ik ook last van rondvliegend as.

mijn voorstel zou zijn om eens ander houtskool te proberen. Ik geloof zelf niet zo dat het ene merk Kamado of het andere merk Kamado hier een rol in kan spelen. Mits dezelfde luchttoevoer en geen luchtlek tussen beide vergelijken.
 
Ik heb een KJ classic 3. Ik heb een stuk of 5 of 6 verschillende houtskolen geprobeerd en met 1 type had ik ook last van rondvliegend as.

mijn voorstel zou zijn om eens ander houtskool te proberen. Ik geloof zelf niet zo dat het ene merk Kamado of het andere merk Kamado hier een rol in kan spelen. Mits dezelfde luchttoevoer en geen luchtlek tussen beide vergelijken.

Toch bizar dat ik met dezelfde houtskool het nu en dan wel heb met mijn KJ I en met mijn BGE L of MM nog nooit heb voorgehad.
Dit gebeurt bij mij enkel als ik bijvoorbeeld 180° wil, maar ik leg mijn product er al bij 120° en laat hem dan nog verder doorstijgen.
Als ik hem eerst laat stabiliseren op 180° dan gebeurt het niet.

Toeval dat het enkel met de kj I gebeurd?
De vorm van de vuurpot is toch verschillend, mssn daardoor?
 
Hi, ik heb hier met een KJ (2 weliswaar) alleen 1 keer last mee gehad met bepaalde kolen. Heb inmiddels super veel kolen geprobeerd. Black ranch marabú heeft toch wel mijn voorkeur, gebruik ze ook voor alles, low & slow, high & fast, medium temp.
Wat ik wel gemerkt heb bij kj is dat wanneer ik de q (te hard/snel) dicht doe, de chimney wat omhoog komt, soms wil daar wel eens wat as loskomen.
Maar over het algemeen denk ik dat je kolen wil die huis weinig as geven. 1 volle basked br marabu is 3/4e bakje vol afval hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan