BasBQ
Beef en Steak

Ardeens (knoflook) gebraad

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Pak em beet een maand geleden had mijn wederhelft een ardeens gebraad bij de Lidl gekocht. Toen ik dat zag dacht ik direct BBQ en HM4 testen :). Helaas kwam er van alles tussendoor, maar vandaag was het eindelijk zo ver. Geen verplichtingen op zondagmiddag en redelijk weer voorspeld, beetje regen moet kunnen ik kan ten slotte de HM4 binnen in de gaten houden  ;D.

Uitgangspunt was een ardeens gebraad van ~1kg gekocht bij de Lidl, het vlees is al licht gerookt en
gezouten. Aangezien het al gezouten is heb ik het zout in de brine en de rub weggelaten.

Op basis van de tips die ik heb gekregen in deze thread http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3691.msg63767#msg63767 heb ik als volgt aangepakt.

De brine is op basis van
http://www.bbq-nl.com/2012/02/chipotle-brined-pork-roast.html maar dan zonder
de chipotles. Geen idee of het nog effect heeft aangezien het vlees al gezouten
is en de brine geen zout bevat. Maar onder het motto baat het niet dan schaad het niet zaterdag toch maar even de brine gemaakt.

Brine
-----
1/8 cup zeezout
1/8 cup suiker
5 tenen knoflook, gekneusd
1 laurierblaadje, verkruimeld
1 liter water


Rub
---
8 teentjes knoflook (zeer fijn gesneden)
1 tbs zwarte peper
1 tbs paprika
1 tbs bruine suiker
1 tbs zout

Bereiding
---------
Indirect op de OTS.
110 c, (hopelijk) gecontroleerd door HM4

Resultaat
-----------
Het was erg lekker. De rub was op sommige plekken wat aan de dikke kant waardoor het wat scherp werd maar dit was makkelijk te verwijderen.Door de knoflook was de rub erg plakkerig waardoor het uitsmeren/verdelen wat lastig ging. Na de overschot aan knoflook verwijderd te hebben was het erg lekker. Redelijk (tot goed) mals en een lekker vleugje knoflook ;).

De temp. controleren met de HM4 ging nog niet vlekkeloos, het was erg lastig om de temp. laag te houden. Volgens mij is er te veel valse lucht in de OTS. Door het luchtrooster in de deksel half dicht te zetten kreeg ik de temp. aardig onder controle. Toch nog maar eens opzoek naar de valse lucht gaten. Dit moet haast wel de rand tussen BBQ en deksel zijn of de opening van de ventilator. Hmm genoeg voer voor een nieuw topic ;)

Ik zal jullie niet langer in spanning houden hier komt de pron ;)

Zo goed en kwaad als het ging in de rub/marinade:
IMG_20130616_152452_zpsd36fecff.jpg


Aangezien dat het wat aan het miezeren was heb ik voor de zekerheid de HM4 binnen gehangen (handig z'n cilinderslot zonder cilinder ;)
IMG_20130616_182738_zps63aa9ccd.jpg


Tada, na een uur of twee ziet het er zo uit
IMG_20130616_185107_zps452d0730.jpg


Na twintig lange minuten wachten eindelijk zo ver om het mes er in te zetten
IMG_20130616_191042_zpsd68ec7d7.jpg


Het is nog maar een paar uur geleden maar krijg weer honger als ik dit zie ;)
bb0a8b1f-72a5-4064-a1c0-77e5e8132f57_zps4a140fb8.jpg


Voor de BBQ nerds, dit is de grafiek van de HM4. Ik had ook mijn laptop of telefoon scherm kunnen laten zien, maar ja wat is nou meer indrukwekkend dan je BBQ op een 40"scherm in de gaten houden  :p Aan de andere kant is lekker buiten zitten en de BBQ op je telefoon in de gaten houden ook pice-less.
IMG_20130616_185416_zpsd098c0be.jpg

http://i1301.photobucket.com/albums/ag105/uipko/BBQ/IMG_20130616_185416_zpsd098c0be.jpg
 
Nou, daar blief ik wel een plak van!
 
Schuif maar door!
 
Geweldig wat  een techniek met de hm4. Zelf gebruik ik een draadloze thermometer van weber. Maar die laat alleen de huidige waarde zien en niet het verloop. Het is dan altijd even opletten wanneer het vlees in de zone komt.
 
lekker hoor, zo'n plak gaat er bij mij ook wel in
 
Terug
Bovenaan Onderaan