Beef en Steak

Apple Brined turkey & Apple Brined turkey pasteitje

Ewald

Administrator
Forumleiding
De traditie is geboren, vorig jaar al gemaakt deze heerlijke Apple brined Turkey.
Door logistieke zaken moest de kalkoen 2 dagen in de brine ipv 1 dag, en dat proef je wel, hij was best hoog op smaak door die ene dag extra brinen.
Dit jaar de kalkoen op 165 graden gegaard vorig jaar op 175 graden, de gulden middenweg voor volgend jaar 170 graden, heeft niks te maken met gaarheid maar puur met de kleur van het vel, optisch dus. (mierenneuken)
Kalkoen na de brine afgedroogd en ingesmeerd/rubbed met een mengsel van 4 el baking soda en 4 el zout.
1 nacht in de koelkast laten drogen, goed afspoelen met koud water, weer goed afdrogen en het vel in zijn geheel goed inkwasten met gesmolten roomboter.
De BBQ op en bij 165 graden C tot een kerntemp. van 73 graden.

Heerlijk gegeten met een paar aardappelkroketjes en een overheerlijke witlof salade met geroosterde walnoten, granaatappelpitten, blue stilton kaas, rode bieten, mandarijn, stoofpeer en een beetje olie, mosterd, azijn dressing.

Het karkas van Pino is niet weggegaan ,nee daar is een mooie bouillon van gemaakt als basis voor de overheerlijke ragout voor de pasteitjes, tezamen met een gedeelte van het overgebleven vlees.

5WoiVkK.jpg

3JJETbC.jpg

laWlEoW.jpg

poRVJah.jpg

TsYzmV3.jpg

eE8QNAk.jpg

YdHKdjV.jpg

MP6IrN9.jpg

T0kd1AX.jpg

73swODL.jpg

zPyW3ea.jpg

1Q4tP4v.jpg

Ziet er heerlijk uit Ewald.
Mooi vlees ook onder het velletje.
Die traditie zal er voorlopig wel in blijven denk ik, eet smakelijk ;)

Dat ziet er een heerlijk maal uit Ewald.
Echt 100% kerst Anno 2019 nog steeds nooit kalkoen gegeten. Moet ik echt eens gaan maken.
Dit ziet er zo goed uit. En de kleur vind ik toch niet verkeerd hoor. Mooie traditie zo

Wederom een toppertje Ewald

Heb een hoop apple brined turkeys langs zien komen deze kerst :) Blijft een fijn recept. Helpt de baking soda, mijn velletje was op zich prima zonder.

noskos zei:
Heb een hoop apple brined turkeys langs zien komen deze kerst :) Blijft een fijn recept. Helpt de baking soda, mijn velletje was op zich prima zonder.

Ik heb het nog niet zonder de baking soda gedaan, velletje was knapperig, vorig jaar nog knapperiger maar toen heb ik de kalkoen op hogere temp. gegaard.
lang laten rusten doet het vel natuurlijk ook geen goed, bij mijn 2e ronde werd het vel al iets minder knapperig, maar ja dat heb je met gewone (niet ge-brinde) kip ook.
En niet te vergeten die overheerlijke kalkoenjus die ik een paar dagen ervoor al had gemaakt. Samen met de kalkoen had ik nog een kalkoenkarkas meegenomen van de poelier daar heb ik een bouillon mee gemaakt, en die flink laten inkoken en als jus over/bij de kalkoen geserveerd.
Tipje van een Amerikaan.
Met het 2e karkas is natuurlijk ook een bouillon gemaakt zoals op de foto's is te zien, geen betere raad dan voorraad ;)

Ik ben om.
Deze gaat op de todo
Dank voor het delen Ewald. Lijkt me erg lekker

Dit is weer een mooie Ewald moet ik ook zeggen kan mij niet herinneren wanneer ik kalkoen gehad heb .
Maar dit ziet er heerlijk uit en mooi ook dat je nog gebruik maakt van het karkas om iets te maken

Prachtig Ewald, fijne klassieker!

Dat ziet er heerlijk uit Ewald. Ragout zal nooit meer hetzelde zijn  :)

Terug
Bovenaan Onderaan