BasBQ
Beef en Steak

Appelhout herfst 2015: droog genoeg?

L

LX

Gast
Beste forummers,

Ik kan bij ons in de buurt appelhout kopen bij een fruitteler. Dit hout is van afgelopen herfst.

Nu zie ik verschillende berichten over de vereiste droogtijd, vari?rend van een half jaar tot drie jaar. Heeft iemand hier ervaring mee, en zou dit hout nu al gebruikt kunnen worden om te roken?

Alvast dank!
 
Dank voor je antwoord! Niet om er iets tegenin te brengen uiteraard, maar zou rookhout dezelfde droogtijd nodig hebben als brandhout? Ik bedoel, het hoeft niet te dienen als brandstof toch?  :-?
 
Hout wat nog niet goed gedroogd is kan rook af geven dat niet helemaal goed is
een creosoot bevatten. en das niet goed voor je
 
Heb er wel eens naar ge?nformeerd bij iemand die er verstand van heeft (het is zijn werk, roken en rookhout) en die gaf aan dat het minimaal 1 jaar goed gedroogd moet zijn. Dus niet 1 jaar in een krat in de kelder zetten, maar 1 jaar (buiten)  op een droge en tochtige plaats.
Ik laat mijn hout minstens een jaar drogen en in de zomer zet ik het zoveel mogelijk buiten in de zon of in een overkapping.
Het lijkt me dat het er ook van afhangt hoe groot de stukken zijn. Ik probeer zo altijd zo snel mogelijk te zagen en klieven. Dan drogen ze sneller.
 
Hout om te stoken en te roken moet een vochtpercentage hebben van <20%. Anders krijg je idd niet zulke fijne rookontwikkeling.

Fruitbomen gemiddeld 1,5 - 2 jaar. Uiteraard afhankelijk van dikte, en plek van opslag.

NOOIT binnen opslaan, krijg je schimmels.

 
Terug
Bovenaan Onderaan