BasBQ
Beef en Steak

Antiliaanse Kipspies

 
 

Veluwse Bob

Pitmaster
Berichten
546
Ikzelf heb geen antiliaanse roots, heb de POMbroodjes en Roti pas zo'n jaar geleden ontdekt. Voor ons was de Antiliaanse keuken nog nieuw maar zeker lekker voor de afwisseling.

Ik heb dus voor de verandering eens hiervoor gekozen.

mijn eerste versie van een antiliaanse kipspies;
1kg kipfilet
1 citroen
1/2 ui
3 tenen knoflook
3 cm verse gember
1/2 tl kurkumma
3 el kerrie
200 gr griekse yoghurt

De citroen uitgeknepen in een bakje, de kerrie toegevoegd dit verspreid over alle in repen gesneden kip.Vervolgens alle overige ingredienten in een bak, dit goed roeren en ook dit gaat in een bak waar de kip in zit. Alles vervolgens voor 24 uur de koeling in.

Na 24 uur alles aan een spies gerijgt.
Ik heb gemikt op een kerntemp van 70~72 graden maar dit was lastig te bereiken waardoor de kip er naar mijn zeggen telang heeft opgelegen. Wellicht komt dit door het sauzige jasje, had de kerntemperatuur lager gemoeten? Mij lijkt van niet maar wellicht door het citroenzuur?
Graag wat tips hierover.

Ik denk er nooit aan om eem bord op te maken ik maak altijd foto's van het vlees 🤣

20230929_145305.jpg

20230929_153105.jpg


20230929_170955.jpg
 
Lijkt me lekker,
Volgende keer kippendij gebruiken, blijft malser.
 
Normaal gebruik ik kipdij maar dacht met het yoghurt jasje dat kipfilet wel oke zou zijn. Ik zal de volgende x kipdijfilet pakken, wel vond ik het lang duren voor de kerntemp op 70 zat.. toch wel 2 uur indirect bij 175 graden
 
Het ziet er wel lekker uit.

Was het droog of gewoon te gaar? 2 uur bij 175 graden indirect is inderdaad best lang. Zijn wel grote stukken, maar toch.
 
Ziet er erg lekker uit, mooi kleurtje ook.
Overigens zijn POM en Roti Surinaamse gerechten en niet Antiliaans;)
 
Dat zou ik ook wel lusten hoor. 😋

Ziet er lekker uit.
 
Het ziet er wel lekker uit.

Was het droog of gewoon te gaar? 2 uur bij 175 graden indirect is inderdaad best lang. Zijn wel grote stukken, maar toch.
te droog, te gaar bij 70 graden kan niet lijkt mij?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er erg lekker uit, mooi kleurtje ook.
Overigens zijn POM en Roti Surinaamse gerechten en niet Antiliaans;)
hm ik vond het wel de smaak hebbe van surinaamse roti kip 🤣 tot zover mijn wereldwijde kennis hahaha

sinds 1975 behoort suriname niet meer tot de Nederlandse antillen dus mijn gedachtengang is toch zo gek nog niet
 
Natuurlijk is alles al op. Jammer. Nu moet ik dit gerecht zelf gaan maken.
Heerlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan