BasBQ
Beef en Steak

Ammonia stank !!

Nomko

Tondelzoeker
Berichten
8
Beste leden,

Om maar gelijk met een vraagje mijn forum-loopbaan te beginnen, gisteren heb ik een lekker stukje buikspek op mijn Kamado gemaakt (recept: https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/oosters-buikspek/ ) het was overheerlijk !
Na gebruik heb ik de Kamado af laten koelen as usual.


Vandaag toen ik de Kamado aanstak op de normale manier met een wokkeltje, rook ik een vreemde ammonia geur uit de kolen ! Deze geur bleef de hele sessie hangen en heb ook niet mijn product kunnen bereiden.

Iemand een idee hoe dit komt en wat je hier aan kan doen ???

alvast bedankt voor de reacties !!
 
Zelf nog nooit voor gehad, maar toevallig heeft een vriend van mij net een KJC2 gekocht. De eerste sessie had hij met houtskool van mij gebakken, maar voor de 2de sessie had hij zelf houtskool gehaald van bij BBQ Experience. Nu direct geen idee welk merk het was, maar hij vertelde me net hetzelfde ivm die ammoniakgeur.
 
Ooh ja dan zou je kunnen zeggen het ligt aan de soort houtskool, maar ik heb al meerdere malen met dezelfde zak gedaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb er geen idee van. Google maakt me ook niet wijzer. Mss 1 stukje houtskool die dit veroorzaakt?
 
Ik heb al meermalen stukjes plastic tussen het houtskool (en nee het was geen goedkoop merk) aangetroffen ,wie weet zat er ook iets van restafval in jouw zak kolen?
 
Indirect met een lekbak onder het rooster?!
Dus marinade lijkt me sterk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ik zou ook gokken op een stuk plastiek uit de zak of een slecht stuk houtskool, al dat die eerder naar mazout/petrol ruiken ipv amoniak.

haal al de houtskool eens uit de Q en vul met verse (met de hand zodat je zeker weet dat er niets bizar in zit) en probeer opnieuw.
Hopelijk nu met een beter resultaat.
 
Bedankt voor je reactie,

Het was echt een ammonia lucht
Ik gebruik onderstaande kolen de maribu variant.

Ik heb de kamado helemaal schoon gemaakt maar ik heb bij vorige sessies hier geen last van gehad .

Kan het misschien met vocht te maken hebben ?
b0693c5b52f7df94f73c2a144a9f5aa4.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zou er eventueel een kat tegen gesproeid kunnen hebben?
 
Haha nee dat kan niet, maar was een optie.
Iemand een recept voor kattenvlees ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Carboleum/Petroleumlucht, ja dat wel, maar Ammonia lucht nog nooit meegemaakt
 
Haha nee dat kan niet, maar was een optie.
Iemand een recept voor kattenvlees ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Is hetzelfde als konijn.

Amoniak geur kan ontstaan door verzuring, vergisten van etensresten, materiaal die een zeer lage zuurtegraad hebben.
Zou wel raar zijn om dat in uw BBQ te hebben.
Sluit mij eerder aan bij een vreemd stuk in de houtskool.
 
...kan het misschien ook aan de wokkel hebben gelegen waarmee je de kolen hebt aangemaakt. Soms zit daar ook iets in om het brandbaar te maken. Dacht paraffine of zoiets misschien was dat de geur?
 
Ik heb een hele zak van vuur en rook wokkels… het rare van dit verhaal is dat ik het de dag ervoor niet had met de zelfde opstelling inclusief kolen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedankt voor je reactie,

Het was echt een ammonia lucht
Ik gebruik onderstaande kolen de maribu variant.

Ik heb de kamado helemaal schoon gemaakt maar ik heb bij vorige sessies hier geen last van gehad .

Kan het misschien met vocht te maken hebben ?
b0693c5b52f7df94f73c2a144a9f5aa4.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb twee van deze zakken uit gesorteerd.
Zat veel rotzooi, o.a. plastic in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan