BasBQ
Beef en Steak

"american system" vleesmolen

 
 
 

Chucky69

Vuurmaker
Berichten
80
Nadat ik aangaf eens een vleesmolen te willen kopen, gaf een vriend van mij aan dat hij er nog een had liggen.
Deze is al weer een tijdje oud, en voordat ik de "antieke look" eraf ga poetsen wil ik weten of nieuwe mesjes en gaten platen kan kopen.
Op die vlees molen staat "American System" en "No 5"; daarop googelen geeft niet echt resultaat.

Is iemand van hier met deze vleesmolen bekend?
 
No5 klinkt alsof er nog wel messen voor te koop zijn, vuur en rook heeft daar messen ed voor. Stuur ze voor de zekerheid even een mailtje dan krijg je wel tips welke messen e.d. ze hebben.

Heb hetzelfde gedaan met mijn prehistorische keukenmachine. Die had toevallig ook een no5 schijf.
 
Misschien is het handig om gelijk ff een foto van de vleesmolen te posten. Een foto zegt vaak meer dan alleen een naam of type aanduiding.
 
Bij deze wat foto's: (sorry dat ze niet zo heel scherp zijn)





 
Ik denk dat dit inderdaad een standaard no. 5 is. daar kan Martijn van Vuur en rook je wel mee helpen. En zelf zou ik alvast met wat TLC beginnen. je moet alleen even kijken hoe je de plaat op je as vast zet ivm maatvoering.
 
Ik weet het niet zeker als ik het zo zie. Het doorvoerplaatje heeft bij mij geen stukje erop zitten zoals de onderste foto. Of zit daar gewoon iets op vastgeroest?

7000010GR.jpg


Als-ie echt zo verroest is zou ik toch even verder zoeken hoor, dit gaat je heel veel tijd kosten denk ik :)
 
Dat stukje op de doorvoerplaat doet vrij weinig, je zet de plaat vast met die grote schroefring. Wellicht is het stukje iets dat voor meer stabiliteit van de as zorgt.
Maar wat mrwolf al zegt als het geheel erg roestig is zou ik ook verder zoeken. Tenzij je het om niet krijgt, dan zou ik er lekker mee aan de slag gaan. Roest verwijderen etc. Dan kijken of je het waard vindt om een mes en nieuwe platen aan te schaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan