BasBQ
Beef en Steak

Afdakje maken.

Dat wordt n mooie werkplek, mijn complimenten .

Ben het wel met enkele anderen eens dat het erg robuust is, heb vorig jaar zelf ook een nieuwe overkapping gebouwd waar we tussen de staanders (140x140 eiken) ruim 3,50 meter hebben aangehouden wat geen problemen geeft. Als ik advies zou mogen geven dan zou ik de voorste middelste staander er tussen uit halen.
En anders gewoon lekker zo laten staan want het is sowieso een mooi afdak!

Veel bbq plezier gewenst!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Vergeet niet het dak genoeg afschot te geven. Dit ivm water en sneeuw.
Hoe ga je de rook afvoeren? Gewoon zn beloop of ieta van een afzuiging of kap?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit. Vergeet niet het dak genoeg afschot te geven. Dit ivm water en sneeuw.
Hoe ga je de rook afvoeren? Gewoon zn beloop of ieta van een afzuiging of kap?
Mocht je de balk zwaarte willen weten voor de afstand tussen de staanders. Wat ze hier aangeven om evetueel de middelste staander er tussen uit te halen, de balk zwaarte is 5 cm balkhoogte per meter
Dus bij een afstand tussen de staander van 2 meter is het 10cm balkhoogte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nou als je dit in je eentje doet vind ik dat knap. Strak werk👌🏽 Succes met de voortgang
Dankjewel, met het dak krijg ik hulp. 4 meter plank 250 x 30 mm er in m'n eentje er tegenaan schroeven zie ik niet zitten
Een kennis van me kan straten die ga ik ook maar vragen om de tegels weer om de palen te krijgen
 
In je eentje werken is soms zo relaxed. Dit heb ik afgelopen zomer ook gedaan.

Hoe breed is dit bouwwerk? Want je had wellicht (mits de dragers dik genoeg zijn) ook met vier staanders kunnen werken?

In je eentje werken is soms zo relaxed. Dit heb ik afgelopen zomer ook gedaan.

Hoe breed is dit bouwwerk? Want je had wellicht (mits de dragers dik genoeg zijn) ook met vier staanders kunnen werken?
Het is 4 meter breed. de middelste staanders wil ik zoiezo houden. Dan kan ik het zo indelen dat i misschien de rechter kant een soort van opslag wordt. Linker gedeelte is zat groot voorlopig
 
Mooi werk, idd erg robuust!
Persoonlijk had ik de schoren bij de middelste staander(s) weggelaten, maar hé, ik ben lang en stoot vaak mijn hoofd ;)

Ik neem aan dat je een "slagschroevendraaier" bedoelt? Dat is voortreffelijk werken, zeker bij zulke bouwwerken.
Schoren en slagschroevendraaier. Ik ben nog niet helemaal thuis in de benamingen.

Maar wat betreft de middelste schoren en en palen... op de originele overkapping zit het er precies zo op, ook geen last van gehad..

Ik denk dat mijn foto's een beetje een vertekend beeld geven van het geheel. In het echt ziet het er wat goter uit denk ik.
Jullie gaan het zien als m'n Summit er is staat want die is behoorlijk aan de maat ook
 
Ziet er goed uit. Vergeet niet het dak genoeg afschot te geven. Dit ivm water en sneeuw.
Hoe ga je de rook afvoeren? Gewoon zn beloop of ieta van een afzuiging of kap?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zal er rekening mee houden. Maten van afschot origineel hou ik gewoon aan. Ik ga het eerst proberen zonder afzuiging of iet dergelijks. Ik denk, omdat het een 2 meter diep is wel een beetje meevalt
 
Ik zal er rekening mee houden. Maten van afschot origineel hou ik gewoon aan. Ik ga het eerst proberen zonder afzuiging of iet dergelijks. Ik denk, omdat het een 2 meter diep is wel een beetje meevalt

Je kan op de balken een spie maken met afschot 1cm per meter naar de afvoer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zal er rekening mee houden. Maten van afschot origineel hou ik gewoon aan. Ik ga het eerst proberen zonder afzuiging of iet dergelijks. Ik denk, omdat het een 2 meter diep is wel een beetje meevalt

Ben het helemaal met je eens, hier waait de rook ook netjes weg.

[mention]royke [/mention]
Een afzuiginstallatie buiten kan wel hoor maar dan ga je al snel richting professionele installaties, zoek maar eens op dit forum.
Mijn ervaring is dat dit niet nodig is, uiteraard ligt dit wel een beetje aan je afdak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik doelde niet op een hele instalatie. Maar je kan ook door middel van natuurlijke afzuiging iets maken.
Tegen een dichte muur een valraam.
Boven de bbq een kap maken waar je de rook mee begeleid. Zo iets dergelijks

Des ondanks, mooi afdakje! Ofja het je mag wel van de afdak af


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nou ik weet hoe het dak worden gaat weer om hout gegaan. Boeidelen en dakbeschot.
Epdm + toebehoren gelijk ook maar besteld.
Bij terugkomst eerst het achterste en 1 zeide van de boeidelen op maat gemaakt en geplaatst
1617087385252.png


Toen het dakbeschot er op:

1617087510457.png


1617087638596.png


Toen met de zaag er bij langs en een schuurpapiertje:

1617087752446.png


1617087788694.png


Nou ook maar even afmaken, de laatste 2 boeidelen er op

1617087893885.png


1617087935453.png


Klaar voor vandaag. even vergeten een foto te maken van het eind resultaat.
Dat dan nog maar even via het slaapkamerruit gedaan

1617088083805.png


Wachten op t Epdm.. Bedankt voor het kijken weer eerst
 
Wachten op het EPDM duurt lang. Met mijn vrouw heb ik even gekeken hoe we het in gaan delen.
Het zou toch wel heel tof zijn om voorstaand links echt als kook plek in te richten en rechts wat meer opslag met misschien wel een schuif deur of iets dergelijks. Het besluit is echter genomen om de linker wand (voorlopig) open te laten en midden en rechts dicht.
Nog een beetje dag over dus maar zagen en schroeven zolang het nog kan kwa licht

1617218737329.png


Toch weer aardig tijd rovend dus midden klaar en eerst maar weer opruimen
1617218895252.png


Misschien toch een iets afschermend hekje/ half wandje oid. Dan kan er lings misschien ook nog wel iets van een vloertje in ofzo.

Blijft een leuk projectje zo
 
Eindelijk het EPDM is binnen. Sind het meeste staat ook nog geen spatje regen gehad.
Volgens de berichten vanaf morgen meer kans op neerslag. Misschien wel natte sneeuw.
Voor het eerst hulp ingeschakeld mijn zwager heeft dit eerder gedaan en het moet er dan ook maar gelijk op! Hier de foto's:

1617481721057.png



1617481801995.png


1617481871217.png


Das een pruimenboom en appelboom daar op de achtergrond idd. Dikke snoeistukken krijg ik meestal van die beste buurman!

1617482055389.png


1617482125135.png


Hij is dicht! al met al geeft dat een stukje rust. Helaas pasen werken. Dus geen Q of verder afmaken van t geheel

Tot snel
 
Ziet er al netjes uit. Gaat voorspoedig. Ga het even volgen om het eindresultaat te zien
 
Prima overkapping zo!
Dat dichte wandje in het midden doet ook héél veel voor de constructie, is nu namelijk een vakwerkconstructie waar de torsie wordt opgevangen door die wand i.p.v. die schoren. Ik vind het wel frustrerend dat ik de naam niet meer weet 😂 ach, het is al weer ruim 7 jaar geleden dat ik deze lessen statica/dynamica heb gehad.
 
Afgelopen zaterdag de rechter wand dicht gemaakt

1618951998149.png


Vanmiddag is de strater langs geweest. Hij zou zaterdagmorgen as even lang komen maar vanmiddag blijkbaar al even tijd.

Ik was blij verrast

1618952207308.png


Nu allen mooi dicht zit even kijken hoe de Q er zou staan (past het een beetje mooi?)

1618952400126.png



Wij zijn redelijk tevreden! Wil als ik het zo zie toch iets van een vlonder vloertje in het linker gedeelte, een deur voor rechts en een hekje achtig iet links van de q
 
Terug
Bovenaan Onderaan