BasBQ
Beef en Steak

Advies welkom: hoe maak ik een brisket 1.2 kilo?

 

Steakie

Kooltjesharker
Berichten
118
Hallo BBQ vrienden!

Ik heb nog nooit een brisket gemaakt en er eentje in de diepvries liggen van 1200 gram.

Hoe kan ik deze het beste bereiden? iets aan doen voordat ie op de kamado gaat? Welke temperatuur aanhouden en moet ik mijn wekker zetten of hoeft dat niet bij zo'n bescheiden stuk van 1.2kg?

Hoor het graag, alvast dank voor de reactie!!

Groeten
Richard
 
Flat of point?
Grainfed of grassfed?
 
Pfffff je maakt het me niet makkelijk strandhuis!......een nederlands stukje vlees, meer weet ik er niet van...
 
Nederlands vlees.
Zeker injecteren met bijvoorbeeld runderfond, of kijk even bij Dennis op zijn site.
Er is niet zoveel Nederlands kwaliteitsvlees op de markt.
Zo min mogelijk trimmen, alleen de harde stukken vet.
Het andere vet zal je nodig hebben om uitdrogen te voorkomen gezien ik verwacht dat dit een vrij mager stuk vlees zal zijn.
Dus injecteren, rubben, inpakken en de koelkast in.
Volgende dag indirect je bbq op, 110 graden.
Inpakken bij een graad of 65 of eerder als je rub droog aanvoelt.
Vanaf 90 graden gaarheid gaan chechen, met je thermometer of gewoon een sateprikker.
Geen weerstand is gaar.
Zal bij 90 graden zeer waarschijnlijk niet gaar zijn maar dan weet je wel wat je niet moet voelen.
Ik gok op 6-8 uur voor de gehele run.

Eerlijkste dat ik kan zeggen: verwacht er niet teveel van: mijn eerste brisket en flatribs waren ook van een Nederlands koetje maar beide kwamen gortdroog op tafel.

Lees: we zijn naar de snackbar gegaan ;)

Have Fun!
 
@Hetoudestrandhuis ik lees hier hele goede tips. Mag ik ook advies? Voor dit soort stukken vlees maar ook hele kip wil ik de eerste keer werken met een relatie neutrale marinade injectie die wel smaak geeft. Is kippenbouillon of runderfond tijd een veilige keuze?
 
Ik zou gewoon voor de Briskit deze injectie vloeistof gebruiken: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/injectie-brisket-rundvlees-injectievloeistof.30127/

Ik zelf heb nog nooit een Nederlands rund voor Briskit gebruik.

Waar ik veel tips en triks van heb geleerd om een lekkere briskit te breiden is van onderhanderen van de site van NosKos :


En voor de rest niet te veel zorgen maken
maar het gedwoon doen en plezier hebben 😀

Kip injecteer ik nooit , die rub ik met een lekkere kippenrub en dan rijg ik hem aan het spit 😁

5F5CAA44-EF62-41BD-B43F-F920C2E45F91.jpeg

Ik heb nog nooit een droge kip gehad
 
Houden we het on topic heren 😉 Kip is geen brisket van 1,2 kilo. Voor andere vragennmag natuurlijk altijd een nieuw draadje worden geopend.
 
Nederlands vlees.
Zeker injecteren met bijvoorbeeld runderfond, of kijk even bij Dennis op zijn site.
Er is niet zoveel Nederlands kwaliteitsvlees op de markt.
Zo min mogelijk trimmen, alleen de harde stukken vet.
Het andere vet zal je nodig hebben om uitdrogen te voorkomen gezien ik verwacht dat dit een vrij mager stuk vlees zal zijn.
Dus injecteren, rubben, inpakken en de koelkast in.
Volgende dag indirect je bbq op, 110 graden.
Inpakken bij een graad of 65 of eerder als je rub droog aanvoelt.
Vanaf 90 graden gaarheid gaan chechen, met je thermometer of gewoon een sateprikker.
Geen weerstand is gaar.
Zal bij 90 graden zeer waarschijnlijk niet gaar zijn maar dan weet je wel wat je niet moet voelen.
Ik gok op 6-8 uur voor de gehele run.

Eerlijkste dat ik kan zeggen: verwacht er niet teveel van: mijn eerste brisket en flatribs waren ook van een Nederlands koetje maar beide kwamen gortdroog op tafel.

Lees: we zijn naar de snackbar gegaan ;)

Have Fun!
Haha! Nou we gaan t zien! Maar dank voor je duidelijk en uitgebreid advies! Ga het zo opvolgen!
 
Het receptendeel is voor recepten, verplaatst naar de rookkamer.

Nederlands rund is niet grain fed.
Ik zou er niet aan beginnen. Wordt meestal geen succes. Als je toch de gok wilt wagen zeker injecteren
 
Het receptendeel is voor recepten, verplaatst naar de rookkamer.

Nederlands rund is niet grain fed.
Ik zou er niet aan beginnen. Wordt meestal geen succes. Als je toch de gok wilt wagen zeker injecteren
Precies wat Ewald zegt.
Ik denk dat je dit zonde van je tijd gaat vinden. Wordt snel te droog. Maar laat dit nou een fantastische stuk zijn voor pastrami 😋😋
 
1.2 kg lijkt mij al snel heel droog worden. Ik denk dat de pastrami een betere optie is. Of wel gaar maken en door de chili heen gooien als een soort stoofvlees.
 
en een mosterd na de maaltijd opmerking: volgende keer een beetje onderzoek doen naar je vlees, voordat je het koopt en/of weet wat je ermee wil gaan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan