BasBQ
Beef en Steak

Advies omtrent combineren van low&slow picanha met andere high&fast dingen

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik ben altijd een ramp met plannen en probeer het daarom zo simpel mogelijk te houden.

Nu heb ik echter zaterdag een bqq (voor 4 dus niet zo groot) en wil ik picanha maken. Eerst low&slow met rookhout en dan zoals gebruikelijk nog even affakkelen.

Omdat dat toch wel even duurt, wil ik tijdens het wachten nog wat andere dingen voorzetten bijvoorbeeld sat? of garnalenspies.

Tijdens de slowsessie heb je echter niet genoeg hitte om sat? te grillen.

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? Ik heb dit probleem eigenlijk vaker en weet niet wat te doen. Ik heb maar ??n bbq (weber 57).

Ik zou de picanha ook willen combineren met MOINK balls of zo. Allebei low&slow maar de MOINK balls is een vaste tijd en de picanha variabel tot de juiste kerntemperatuur bereikt is.

Ik ben ongetwijfeld een echte planningsnono maar hoe lossen jullie dit soort dingen op? Vind het toch jammer dat ik niet kan maken wat ik wil.
 
Ik begin altijd op tijd met de low en slow dingen.
In de regel mag dat meestal wel even rusten, in die tijd gooi ik er wat kooltjes bij en maak ik de q klaar voor het grillen.
De makkelijkere optie is een tweede BBQ.
Om sat? enzo te grillen is zo'n klein vierkant webertje ideaal.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
De makkelijke optie, een 2e bbq, is nu even geen optie.

Hoe ga je picanha en MOINK balls laten rusten vraag ik me af? Opstoken en tussentijds iets grillen (en opeten) zal al gauw half uur, drie kwartier duren. Op welke temperatuur moet je de picanha er dan vooraf afhalen? En na hoelang de MOINK balls. Na het eerste uur en v??r het insmeren met saus? En wordt het dan niet weer koud na drie kwartier rusten?
 
Jezelf aanpassen aan de spullen die je hebt.

Ik zou in dit geval een uurtje v??r de picanha de moinks erop doen.
Op het moment dat je de picanha erop legt kan je de moinks aflakken.
Enige tijd later haal je ze eraf om te serveren. Ondertussen gaart de picanha lekker verder.

Zo heb je toch je tussendoortje en hou je alles low & slow.
Daarna hoef je jezelf tijdens het affakkelen alleen nog maar bezig te houden met de picana, wat wel zo handig (en veilig) is lijkt me.
Wil je meer tussendoortjes, kies dan de juiste die je ook low & slow kan laten garen. Bijvoorbeeld lekker gemarineerde kipkluifjes, fall of the bone. (zie ook het recept https://www.bbq-nl.com/2009/12/orange-marmalade-sriracha-wings.html )

Kortom: laat je keuze afhankelijk zijn van je mogelijkheden, dus in dit geval: 1 bbq, low & slow

succes
 
Je zou er evt ook nog spareribs bij kunnen doen, is ook redelijk makkelijk te plannen.
 
Voor de dun bevleesde ribs  doe ik altijd in smeren met mosterd, rub erop nachtje in de koeling ( uurtje of 4 is ook genoeg)  , Q op 120 gr. Ribs erop voor 3 uur, daarna met een scheut cola    (Of appelsap) in de alu folie voor een uur, uit de folie nog een half uur, aflakken met je favo bbq saus, en nog ongeveer een 20 min laten liggen, lukt bij mij altijd ( voor de pittige ribs de mosterd vervangen door sriracha hot saus.
 
Tsja is moeilijk te zeggen, moet wel zeggen dat ik sinds de komst van de Kamado  redelijk op de door mij genoemde tijden kan vertrouwen, je zou ze bv om het uur nog met een plantenspuit met appelsap kunnen inspuiten zodat ze minder droog worden.




 
Ik heb geen kamado maar een Weber. Maar met de slow 'n sear blijft de temperatuur wel heel constant op 100-110 graden.

Ik zal het inderdaad eens proberen met om het uur spuiten met appelsap. Bedankt voor de tip!

Voor zaterdag ga ik voor de zekerheid toch maar voor een veilige keuze met kip naast de picanha. Beiden kunnen wel op 125 graden of zo. Het gerecht met garnalen maak ik dan wel gewoon in de wok op het fornuis.

Als ik eerst de garnalen doe, daarna de kip terwijl ik in de tussentijd de Q kan opstoken om de picanha af te fakkelen, moet het zelfs voor mij nog wel te doen zijn  B-)
 
Succes !
 
Terug
Bovenaan Onderaan