BasBQ
Beef en Steak

Advies nodig voor houten buitenkeuken

 

Stofken

Vuurmaker
Berichten
67
Hoi hoi,

Ik wil naast mijn Kamado Joe Classic II een houten kast timmeren. De kast staat buiten maar droog onder een padouk overkapping. De kast komt bovendien op een houten bak die de zwembadbuizen bedekt. Die bak is 180x60x27, de kast wordt 180x60x65.

Ik heb zowel hier als elders op het internet al prachtige realisaties gezien. Ik heb zo iets op het oog.
eiken-buitenkeuken.jpg


Nu vraag ik mij af wat de hoogte is van de 2 horizontale regels en de dikte van de planken op de zijwand.
 
Als je hem zelf maakt kun je het zelf bepalen wat je mooi vind .
Standaard maten voor planken om de zijkanten te betimmeren zou ik 18 of 22 mm doen.
De regels op de foto schat ik in op 50mm.
 
Als je hem zelf maakt kun je het zelf bepalen wat je mooi vind .
Standaard maten voor planken om de zijkanten te betimmeren zou ik 18 of 22 mm doen.
De regels op de foto schat ik in op 50mm.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb gisteren even de keukenkasten binnen opgemeten. Die werden geplaatst door een schrijnwerker die niet bespaart op de dikte van de planken. Onze legplanken zijn 25mm dik :) en de zijwanden 18mm.

Voor de zijwanden zal het dan Douglas geschaafd 16x190 worden. Maat groter is direct 26x190 geschaafd. Of ik moest toch fijnbezaagd nemen ipv geschaafd? Ik kan me niet goed voorstellen hoe ruw fijnbezaagd nog is.

Als de zijwand +/- 20mm is, dan lijken mij de regels eerder 3-4x de dikte van de zijwand? In geschaafde versie vind ik bvb regels van 40x40, 40x60 en 40x90.
 
Fijnbezaagd zie je zaagslagen van het circilzaagblad in en voelt ruw aan .
Is maar net wat je mooier vind .
Als je se regels geschaafd doet ,zou ik de planken ook zo doen .
 
Ben wat aan het prutsen in SketchUp. Blauwe regels zijn 40x60 geschaafd. De gele regels 22x45 fijngezaagd om de vloer te dragen. 2de foto is met vloer. Helaas nog geen idee hoe ik alles aan elkaar ga zetten, moeilijkste zal zijn om vijzen niet te kruisen. Misschien moet in het midden van de vloer ook nog een lange regel van 180cm van links naar rechts. Geen idee hoeveel 1 plank van 16mm kan dragen.

Screenshot_2.jpg


Screenshot_3.jpg
 
Blauw is ondersteunend frame. Geel ondersteunt de vloer.

Helaas komt het door de planken van 145mm breed net niet uit om 180cm te vormen. Ofwel nog een smal plankje zagen, ofwel meest rechtse 2 planken elk 84,5mm maken zodat het juist uitkomt.

Moeten er nog blauwe balken in de hoeken of ondersteunen de 4 planken op de zijkant voldoende? Het is wel dichter bij de eiken keuken in eerste post als ik de deuren aan de zijwanden kan bevestigen.

Screenshot_4.jpg


Screenshot_5.jpg
 
UPDATE vorige post "Helaas komt het door de planken van 145mm breed net niet uit om 180cm te vormen."
Oplossing: hele lengte van de kast ingekort tot 177,6cm

Ik heb de vakken links en rechts wat aangepast. 4 planken van 145 = 580mm, maar ik vermoed dat de deuren dan zullen knellen, dus heb ik rondomrond 2mm speling gelaten. Is dat realistisch?

Voor het middenvak zit ik ook in de knoei wat betreft mijn deurtje. 3 x 145mm = 435mm en ik heb 452mm. Dan zou ik nog een onnozel latje van 17mm moeten hebben :( Misschien dat ik het middenvak dan maar open laat? Of toch 4 planken deurtje, maar verdeeld over 2 x 145mm + 2 x 81mm ? Ik heb wel een afkortzaag, maar om planken over de hele lengte in te korten wordt het manueel zaagwerk :(

Screenshot_6.jpg
 
De kast die je in je beginpost toont, maakt geen gebruik van dit soort balkenconstructie denk ik

Volgens mij zijn het verlijmde panelen die met bv deuvels gemonteerd zijn. Je ziet de panelen ook in het midden, aan beide buitenzijdes van de schuif terug komen.
Je kan op youtube een keer zoeken hoe ze op Amerikaanse wijze kasten maken, vaak met kreg ipv deuvels.

Als je toch met die balken wil werken, kan je daar een face frame over maken, daarmee kom je visueel op hetzelfde resultaat als bovenstaande optie.
 
OK, veel nieuwe termen voor mij. Moet ik eens inlezen. Hout is ondertussen besteld. Ik zal gaandeweg wat foto's posten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan