BasBQ
Beef en Steak

Advies mbt picanha

 

Luth

Vuurmaker
Berichten
81
Ik heb zojuist een groot stuk picanha gekocht. Ene helft zit vet van 1,5 tot 2 cm op. Andere helft geen vet. Ik zat te denken om de vetlaag netjes te trimmen en dan de afgetrimde vetlaag op het deel te leggen waar geen vet zit en dit dmv cocktailprikkers vast te zetten. Vervolgens netjes insnijden en dan de eerste sneden alleen in het vet te doen en dan de haakse snedes door tot in het vlees. Bij het affakkelen zal het er denk ik afvallen, maar ik dacht op deze manier toch voldoende vetten in het vlees te krijgen.

Iemand hier ervaring mee? Of gewoon niet dat stuk vet overzetten?
 
Mij lijkt het niet de moeite waard al snap ik het idee wel.. ik zou het niet doen, mocht je toch willen trimmen kan je het gewoon proberen toch, kwaad kan het niet lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
helemaal met SandyMan eens. Baat het niet dan schaadt het niet
bij het affakkelen lijkt het me ook een zooitje geven, zo een los stuk vet dat eraf valt.
en insnijden tot IN het vlees liever niet. probeer tot OP het vlees
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Zelf heb ik een stukje van BWB liggen van maar 800gr om eens te proberen omdat dit ras compleet vetarm is. Boer had me wel in de vacuum 2 blokjes vet bij gestoken, maar zie niet in wat ik ermee moet. Dus ga binnenkort de picanha gewoon klaar maken zonder vet. Ben benieuwd.

Wees dus blij dat je nog wat vet hebt :D Succes ermee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Ik leg hem met de vetkant naar boven en zorg dat hij indirect op temp komt, graad of 46. Daarna Q goed opstoken en met vetkant op het rooster direct boven de kolen. Wel keertje draaien om alle kanten goed te bakken. Tot ongeveer 50 a 52 graden. Dan is de vetrand vaak net iets krokant
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Zelf heb ik een stukje van BWB liggen van maar 800gr om eens te proberen omdat dit ras compleet vetarm is. Boer had me wel in de vacuum 2 blokjes vet bij gestoken, maar zie niet in wat ik ermee moet. Dus ga binnenkort de picanha gewoon klaar maken zonder vet. Ben benieuwd.

Wees dus blij dat je nog wat vet hebt :D Succes ermee.

Ik heb ook eens een picanha gekregen van de slager zonder vet..
Was nog niet zo bekend met het idee denk ik, 'vroeger' sneden de NL slagers het staartstuk zonder vet af.
Verder is het prima hoor, blijft een lekker stukje vlees!

Ik leg hem met de vetkant naar boven en zorg dat hij indirect op temp komt, graad of 46. Daarna Q goed opstoken en met vetkant op het rooster direct boven de kolen. Wel keertje draaien om alle kanten goed te bakken. Tot ongeveer 50 a 52 graden. Dan is de vetrand vaak net iets krokant
Ik denk dat je niet gelezen hebt waar deze vraag over gaat..
 
Ik heb ook eens een picanha gekregen van de slager zonder vet..
Was nog niet zo bekend met het idee denk ik, 'vroeger' sneden de NL slagers het staartstuk zonder vet af.
Verder is het prima hoor, blijft een lekker stukje vlees!


Ik denk dat je niet gelezen hebt waar deze vraag over gaat..
Zeker wel, maar waarom zou je de vet laag willen trimmen en hem vast maken aan de andere vast willen maken?
 
Zeker wel, maar waarom zou je de vet laag willen trimmen en hem vast maken aan de andere vast willen maken?
Een van ons heeft m verkeerd begrepen denk ik
Zoals ik hem heb gelezen heeft hij de vetkant, maar voor de helft bedekt met vet.. en dat wil hij dus oplossen door het vet te halveren en dat vast te prikken NAAST de bestaande vetkap..

Zoals jij hem (denk ik) leest, wil hij 'onder en boven' vet hebben..

@Luth vertel.. wie heeft gelijk?
 
Een van ons heeft m verkeerd begrepen denk ik
Zoals ik hem heb gelezen heeft hij de vetkant, maar voor de helft bedekt met vet.. en dat wil hij dus oplossen door het vet te halveren en dat vast te prikken NAAST de bestaande vetkap..

Zoals jij hem (denk ik) leest, wil hij 'onder en boven' vet hebben..

@Luth vertel.. wie heeft gelijk?
Hahaha ja zo had ik hem niet gelezen, maar zo is ook mogelijk ja.

in dat geval snap ik je antwoord😀
 
Zelf heb ik een stukje van BWB liggen van maar 800gr om eens te proberen omdat dit ras compleet vetarm is. Boer had me wel in de vacuum 2 blokjes vet bij gestoken, maar zie niet in wat ik ermee moet. Dus ga binnenkort de picanha gewoon klaar maken zonder vet. Ben benieuwd.

Wees dus blij dat je nog wat vet hebt :D Succes ermee.
BWB is niet vet arm, maar deze heeft weinig intramusculair vet. In het geval van Picanha kan er dus nog steeds een dikke vetkap op zitten want een BWB kan nog steeds veel subcutaan vet hebben (onderhuids vet). Kan zijn dat de slager in jou geval het gewoon heeft weggesneden of dat de koeien echt mager zijn :D
Weet niet hoeveel vet het is, maar je kan het gebruiken voor bakken van vlees. Als je veel hebt kan je het smelten voor in de frituur. Geeft de beste friet en is ook nog eens gezonder dan die plantaardige olie (geen grap).
 
BWB is niet vet arm, maar deze heeft weinig intramusculair vet. In het geval van Picanha kan er dus nog steeds een dikke vetkap op zitten want een BWB kan nog steeds veel subcutaan vet hebben (onderhuids vet). Kan zijn dat de slager in jou geval het gewoon heeft weggesneden of dat de koeien echt mager zijn :D
Weet niet hoeveel vet het is, maar je kan het gebruiken voor bakken van vlees. Als je veel hebt kan je het smelten voor in de frituur. Geeft de beste friet en is ook nog eens gezonder dan die plantaardige olie (geen grap).

Hij had me van te voren al gewaarschuwd dat er weinig vet aan zat en dat het niet echt geschikt zou zijn. Ik vroeg een volledige picanha, maar kreeg maar 800gr mee. Hij was er op dat moment niet en zijn ouders hadden me alles afgeleverd en ik zag het thuis pas. Heb hem gemaild met die vraag en toen antwoordde hij dat hij maar 800gr mee had gegeven zodat ik het eens kon proberen omdat hij zelf niet zeker is of het wat zou zijn. Omdat ik naar die vetkap had gevraagd van te voren, had hij 2 blokjes van 5 x op 5cm en een cm dik erbij gestoken en vacuum getrokken. Maar vermits ik al bij kom van naar eten te kijken, ben ik niet bepaald aangetrokken tot extra vet. Dus gebruiken om te bakken ga ik ook niet doen, want bak altijd in olijfolie :ROFLMAO: In ieder geval is het te weinig voor in de friteuse :D
 
De helft zonder vet samen met het afgesneden vet gehakt van malen en Hamburgers van maken.
Maar ja wie ben ik, ik draai gerust van een hele Picanha gehakt voor hamburgers, lekkerste burgers ooit.
Alleen een klein beetje peper en zout (1%) door het gehakt meer niet.
 
Een van ons heeft m verkeerd begrepen denk ik
Zoals ik hem heb gelezen heeft hij de vetkant, maar voor de helft bedekt met vet.. en dat wil hij dus oplossen door het vet te halveren en dat vast te prikken NAAST de bestaande vetkap..

Zoals jij hem (denk ik) leest, wil hij 'onder en boven' vet hebben..

@Luth vertel.. wie heeft gelijk?

Yep, dat is het. Wellicht ben ik ook niet heel duidelijk geweest. Maar in mijn hoofd had ik het heel duidelijk haha.
Uiteindelijk heb ik het grote deel met vet, ruim 900 gram, op de bbq gedaan. Het deel zonder vet, zo’n 550 gram netjes afgesneden en ingevroren. Inmiddels al aardig wat ideeën gevonden en gekregen. 1 daarvan was spiezen maken, en dat ga ik denk ik ook doen.
 
helemaal met SandyMan eens. Baat het niet dan schaadt het niet
bij het affakkelen lijkt het me ook een zooitje geven, zo een los stuk vet dat eraf valt.
en insnijden tot IN het vlees liever niet. probeer tot OP het vlees
Ja, tot OP had ik moeten doen. Ben ik inmiddels ook achtergekomen. Eerste keer had ik tot OP gedaan, deze keer IN. Volgende keer toch weer OP. Bedankt!
 
Ja, tot OP had ik moeten doen. Ben ik inmiddels ook achtergekomen. Eerste keer had ik tot OP gedaan, deze keer IN. Volgende keer toch weer OP. Bedankt!
Goeie reden om nog eens te maken, want het is waanzinnig lekker.
Succes 👊
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Een picanha is ook niet zo heel groot hoor. Tussen 800 en 1200 gr is heel normaal

Omdat ik regelmatig 2,5kg lees. Vandaar.
Dit weekend gaat het er niet van komen omdat we telkens buitenshuis moeten gaan eten, maar weekend erna vliegt hij erop.
 
Omdat ik regelmatig 2,5kg lees. Vandaar.
Dit weekend gaat het er niet van komen omdat we telkens buitenshuis moeten gaan eten, maar weekend erna vliegt hij erop.
Picanha is max 1500 gram. Als ze groter zijn zit er dacht ik ander vlees bij wat eigenlijk niet van het staartstuk is.
 
Omdat ik regelmatig 2,5kg lees. Vandaar.

Heb ik nog nooit gezien, zo groot. Max 1800gr wel eens gezien maar vond dat eigenlijk geen picanha meer
Maar of je bij 2,5k nog van en picanha spreekt of een halve koeierug is dan de vraag 😂

Dit weekend gaat het er niet van komen omdat we telkens buitenshuis moeten gaan eten, maar weekend erna vliegt hij erop.
Das balen 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan