BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd spareribs 3-2-1 methode

 
 
 

IvdB

Sprokkelaar
Berichten
39
Goedemorgen,

Ik heb een vraagje m.bt. het bereiden van spareribs op de 3-2-1 methode. Voor komend weekend is mij gevraagd om een grote hoeveelheid spareribs te gaan bereiden. Ik heb al best veel ervaring met deze methode en is tot nu toe super goed bevallen.

Om enige tijd te winnen zit ik er aan te denken om de rookfase en de foliefase van elkaar te scheiden. Dus de ene dag de rookfase en een dag later de foliefase. Heeft iemand hier ervaringen mee of zijn er nog andere goede methodes om het toch voor elkaar te kunnen krijgen.

Alvast bedankt
 
Ligt er beetje aan hoeveel je kwijt kan op je rooster, maar volgens mij moet dat wel kunnen.
Als ik er een hoop maak dan stapel ik ze ook nog wel eens in de foliefase. Laatste uur alleen als ik er verder geen glace op smeer.
 
Ligt er beetje aan hoeveel je kwijt kan op je rooster, maar volgens mij moet dat wel kunnen.
Als ik er een hoop maak dan stapel ik ze ook nog wel eens in de foliefase. Laatste uur alleen als ik er verder geen glace op smeer.

Het laatste uurtje zou je inderdaad iets kunnen inkorten of zelf geheel kunnen laten vervallen. Ook zou de rookfase iets ingekort kunnen worden maar dat is ook een beetje afhankelijk hoe dik de ribben zijn. Ik moet voor komend weekend rond de 20 ribben bereiden. Omdat ik er ongeveer 12 tegelijk in de UDS kan hebben zit ik er aan te denken om het in 2 sessies van ongeveer 10 stuks te doen. Maar omdat het dan best veel tijd in beslag gaat nemen op 1 dag zat ik er aan te denken om de rookfase een dag eerder te doen en dan de ribben in de koeling zetten en een dag later in de folie weer in de UDS plaatsen. Zijn er dan nog dingen waar ik extra op moet letten of aandacht aan moet schenken?
 
je kan toch in de ochtend een sessie doen met 10 ribben, en dan 2-1-1
en dit in de middag herhalen met de volgende 10?
ons bevalt 2-1-1 erg goed moet ik zeggen
 
je kan toch in de ochtend een sessie doen met 10 ribben, en dan 2-1-1
en dit in de middag herhalen met de volgende 10?
ons bevalt 2-1-1 erg goed moet ik zeggen

Het moet sowieso in 2 of meerder sessies. Maar om wat tijdwinst te pakken zat ik er aan te denken om de rookfase een dag eerder te doen omdat ik de laatste paar keer de ribben heb bereid met 2 uurtjes roken en een kleine 3 uur in de folie en de laatste fase waarbij de glaze op de ribben wordt gesmeerd heel kort te houden. Hiermee een perfect eindresultaat waarbij het vlees van het bot valt. Al met al ben je dan dik 5 uur bezig voor 1 sessie.

Ik weet niet hoe het met de malsheid van het vlees komt als je na het roken de ribben afgedekt in de koeling legt en een dag later in de folie in de uds gaat stomen? De 2-1-1 methode die je beschijft, gaat het dan ook om dik bevleesde ribben? En hoe hoog zit je met de rooster temperatuur?
Ik ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft om ribben in meerdere dagen te bereiden en hoe men dit dan doet
 
Ik het af en toe als volgt. 3 en 2 in eventueel meerdere sessies op de dag voor het feest en de derde stap cq opwarmen op de dag zelf.
 
Ik het af en toe als volgt. 3 en 2 in eventueel meerdere sessies op de dag voor het feest en de derde stap cq opwarmen op de dag zelf.

Klinkt goed. En dan dverder gewoon de temperatuur van rond de 110 graden van het recept aanhouden? En hoe bewaar je de spareribs dan? Afgedekt in een schaal in de koeling? En heb je ook ervaring met eventueel de 1e fase (roken ) en de 2e fase (folie) op aparte dagen? Zou je ze dan ook alvast warm in de folie doen en dan in de koeling en de volgende dag de 2e fase? Of gewoon los in een schaal en afdekken en op de dag van de 2e sessie pas in de folie inpakken?
 
Het moet sowieso in 2 of meerder sessies. Maar om wat tijdwinst te pakken zat ik er aan te denken om de rookfase een dag eerder te doen omdat ik de laatste paar keer de ribben heb bereid met 2 uurtjes roken en een kleine 3 uur in de folie en de laatste fase waarbij de glaze op de ribben wordt gesmeerd heel kort te houden. Hiermee een perfect eindresultaat waarbij het vlees van het bot valt. Al met al ben je dan dik 5 uur bezig voor 1 sessie.

Ik weet niet hoe het met de malsheid van het vlees komt als je na het roken de ribben afgedekt in de koeling legt en een dag later in de folie in de uds gaat stomen? De 2-1-1 methode die je beschijft, gaat het dan ook om dik bevleesde ribben? En hoe hoog zit je met de rooster temperatuur?
Ik ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft om ribben in meerdere dagen te bereiden en hoe men dit dan doet
2-1-1 werkt ook voor dikbevleesd, je kan natuurlijk ook voor 2-1,5-1 kiezen
het vlees blijft nog wel aan het bot zitten, maar daar houden we van. we vinden het niet lekker als het zo zacht is dat je het bijna van het bot kan afzuigen. een beetje bite wordt hier gewaardeerd. let op, ik heb het dan niet over taai vlees of dat je het echt met moeite van het bot moet trekken.

roostertemp ca 120gr. uiteraard kan je die ook wat hoger instellen om wat tijd te winnen


maar doe gewoon wat goed voelt. er is geen wet die voorschrijft hoe het moet. stem het gewoon af op jou situatie en mogelijkheden
het is geen rocket science
 
Terug
Bovenaan Onderaan