BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd bij verlichting...

 

SponZ

Pitmaster
Berichten
626
Ik ben op zoek naar een passende verlichting voor dit onderkomen. Nu doet een veredelde kerstverlichting dienst maar eigenlijk kom ik licht tekort in de hoek linksachter. Spotjes zouden een mooie oplossing wezen maar ik ben nog geen leuke buiten spots tegengekomen. Een bull lamp is misschien wel weer bestendig maar past niet bij het interieur....
Hoe hebben jullie de verlichting geregeld?

7D0265AD-26E7-4115-BAB7-ED6D720AEB69.jpeg
 
Is het de bedoeling dat je licht onder het afdak valt? Ik zou niet met spots werken : deze dienen voor accentverlichting, niet voor een 'brede' verlichting. Je zou er ook harde schaduwen mee krijgen.
Ik zou in jouw geval dus niet voor puntverlichting gaan, maar voor iets breeds. Bv TL (met mooi warm licht) of een ledstrip. Zo zie je wat je doet, zonder teveel schaduw. Deze dan best ook op de balken hangen (niet in de nissen) alweer om schaduw te vermijden.
 
Is het de bedoeling dat je licht onder het afdak valt? Ik zou niet met spots werken : deze dienen voor accentverlichting, niet voor een 'brede' verlichting. Je zou er ook harde schaduwen mee krijgen.
Ik zou in jouw geval dus niet voor puntverlichting gaan, maar voor iets breeds. Bv TL (met mooi warm licht) of een ledstrip. Zo zie je wat je doet, zonder teveel schaduw. Deze dan best ook op de balken hangen (niet in de nissen) alweer om schaduw te vermijden.
Ik heb geen ervaring met LED strips omdat ik altijd het idee heb dat er niet genoeg licht vanaf komt. TLverlichting is gelijk weer zo groots en vaak fel.
Misschien moet ik eens gaan kijken naar die kleinere balkjes. Bedankt voor de tip!
 
Goede LED strips geven veel licht hoor. Maar die moet je dan misschien in een degelijke verlichtingswinkel zoeken, en gaan misschien niet goedkoop zijn. Wat ik zelf ook goed en handig vind zijn Philips Hue LED strips: je kan deze aan elkaar koppelen voor een langer snoer met meer leds. En nadien ook fijn te dimmen en zelfs van kleur te veranderen. Deze vind je makkelijk.
 
LED TL, die kende ik zelfs niet. Nu wel, even opgezocht. Dat ziet er inderdaad ook interessant uit ja :)
 
Goede LED strips geven veel licht hoor. Maar die moet je dan misschien in een degelijke verlichtingswinkel zoeken, en gaan misschien niet goedkoop zijn. Wat ik zelf ook goed en handig vind zijn Philips Hue LED strips: je kan deze aan elkaar koppelen voor een langer snoer met meer leds. En nadien ook fijn te dimmen en zelfs van kleur te veranderen. Deze vind je makkelijk.
Is dit ook bruikbaar in mijn situatie. Ik bedoel; onder het afdak is het droog maar in geval van mist en hoge luchtvochtigheid ben ik wat benauwd
 
Is dit ook bruikbaar in mijn situatie. Ik bedoel; onder het afdak is het droog maar in geval van mist en hoge luchtvochtigheid ben ik wat benauwd
Wel ze bestaan ook in een outdoor-versie, al heb ik die nog niet gebruikt. Maar als je de gewone droog onder je afdak bevestigd dan zie ik het probleem niet. Die dingen zijn in kunststof, dus dat kan wel wat vochtigheid aan.
 
Maar ik zou er toch meerdere hangen: als je die een eindje uit elkaar hangt ga je alweer schaduwen voorkomen. Niks zo vervelend als met je BBQ bezig zijn en overal harde schaduwen zien wanneer je aan het werk bent. Zeker bij een kamado met deksel, als je deze open doet veel kans dat je niks ziet wat op je gril ligt als deze in de schaduw van het deksel valt.
 
Kijk eens in de aquaria wereld daar is led in allerlei vormen te koop en wat ze verkopen voor lichtkappen is zeker vocht bestendig. :unsure:
 
Kijk eens in de aquaria wereld daar is led in allerlei vormen te koop en wat ze verkopen voor lichtkappen is zeker vocht bestendig. :unsure:
Bedankt voor de tip! Vaak is dit ook "warmer "licht , gaan mijn tuinplanten misschien harder groeien.
 
LED TL, die kende ik zelfs niet. Nu wel, even opgezocht. Dat ziet er inderdaad ook interessant uit ja :)
Deze kende ik ook niet. Ga me hier eens verder in verdiepen. Zo te lezen kom ik met een enkele buis van 60 cm. al een heel eind. Bedankt!
Zo spannend is het niet, en daarmee ook vaak de perfecte oplossing 👌🏻 relatief goedkoop ook. Uiteraard heb je weer mega veel soorten lampen, warm/koud wit, of wellicht pimpelpaars who knows...
Kan zelfs ter vervanging van oude TL balken in de oude armatuur, zitten een paar voorwaarden aan maar toch.
 
Let op bij led-tl.
De grootste stroomverbruiker is niet de lamp maar de trafo in de behuizing.
Led van hue. Fantastisch. Lekker fel of sfeer. De outdoorversie kan gewoon buiten. De gewone versie kan zeker onder een afdak.
Tl zou ik niet doen, dat wordt nooit niet gezellig.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
 
Let op bij led-tl.
De grootste stroomverbruiker is niet de lamp maar de trafo in de behuizing.
Led van hue. Fantastisch. Lekker fel of sfeer. De outdoorversie kan gewoon buiten. De gewone versie kan zeker onder een afdak.
Tl zou ik niet doen, dat wordt nooit niet gezellig.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Ik zal ook eens kijken naar Hie. Ik wist niet dat je daar een outdoor versie van had. Dimbaar is wel makkelijk. Bedankt voor de input!
 
Wij hebben ook een hue ledstrip bij de bbq en die geeft voor ons voldoende licht.
Hij staat vaak niets een op 100%..
ideaal is ook dat hij icm met de andere tuinverlichting automatisch bij zonsondergang aangaat en bij zonsopgang weer uit..
 
Let er goed op als je een led lamp koopt dat deze voldoende lumen geeft. Dit is de lichtsterkte van de lamp. Bijvoorbeeld voor voldoende verlichting in de keuken moet je zeker rekenen op 5000 lumen. Voor de sfeer zou ik kiezen voor een dimbare led. Dan ook weer goed kijken naar de juiste dimmer.

Mocht je keuze vallen op een ledstrip, kies er dan een met een waarde van IP44 of hoger. Dit is waarde voor stof en waterdichtheid.
En goed opletten dat je leddriver dat ook is.
 
Wij hebben ook een hue ledstrip bij de bbq en die geeft voor ons voldoende licht.
Hij staat vaak niets een op 100%..
ideaal is ook dat hij icm met de andere tuinverlichting automatisch bij zonsondergang aangaat en bij zonsopgang weer uit..
Is dit een outdoor versie of voor binnenshuis? Dat dimbare lijkt mij heel handig , dus hue heeft zeker mijn interesse.
 
Let er goed op als je een led lamp koopt dat deze voldoende lumen geeft. Dit is de lichtsterkte van de lamp. Bijvoorbeeld voor voldoende verlichting in de keuken moet je zeker rekenen op 5000 lumen. Voor de sfeer zou ik kiezen voor een dimbare led. Dan ook weer goed kijken naar de juiste dimmer.

Mocht je keuze vallen op een ledstrip, kies er dan een met een waarde van IP44 of hoger. Dit is waarde voor stof en waterdichtheid.
En goed opletten dat je leddriver dat ook is.
Bedankt voor de tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan